Sosiaalisen median strategia kotimaiselle pk-yritykselle: MusicFairyTales MFT Oy
Ojala, Vilma (2022)
Ojala, Vilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276193
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on noussut tärkeäksi osaksi jokapäiväistä elämäämme. Ollakseen lähempänä asiakkaitaan, yrityksien tulee ottaa sosiaalisen median alustoja mukaan viestintäänsä. Sosiaalisessa mediassa toimiessaan yritys luo itsestään kuvaa ihmisille, joten toiminnan sosiaalisen median alustoilla tulisi olla suunniteltua.
Tässä opinnäytetyössä luotiin sosiaalisen median strategia kotimaiselle pk-yritykselle MusicFairyTales MFT Oylle. Sosiaalisen median strategian eri osat on esitetty opinnäytetyössä vaiheittain strategian luonnin kannalta oleellisessa järjestyksessä. Jokaisessa strategian vaiheessa, eli opinnäytetyön luvussa, on yleisesti yrityksien sosiaalisen median käytöstä ja osa MusicFairyTalesin sosiaalisen median strategiaa.
Luodussa sosiaalisen median strategiassa kartoitettiin aluksi MusicFairyTalesin nykytilanne, asetettiin sosiaalisen median käytölle tavoitteet, rajattiin kohderyhmä ja valittiin yritykselle sopivat sosiaalisen median kanavat. Seuraavaksi koottiin visuaalinen ohjeistus sekä yrityspersoona, annettiin esimerkkejä sisällöstä ja kampanjoista sekä kerrottiin sopivista julkaisuajankohdista ja aikatauluttamisesta. Lopuksi perusteltiin julkaisujen seurannan tärkeyttä ja kerrottiin, kuinka strategian onnistumista voidaan mitata ja toimintaa sosiaalisessa mediassa kehittää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyöstä voitiin nostaa esille yritysviestinnän tärkeimpinä seikkoina tavoitteellinen toiminta, sisällön luominen asiakkaiden mielenkiinnon mukaan, yhtenäinen visuaalisen ilme kaikessa viestinnässä ja toiminnan jatkuva kehittäminen tuloksien perusteella.
Tässä opinnäytetyössä luotiin sosiaalisen median strategia kotimaiselle pk-yritykselle MusicFairyTales MFT Oylle. Sosiaalisen median strategian eri osat on esitetty opinnäytetyössä vaiheittain strategian luonnin kannalta oleellisessa järjestyksessä. Jokaisessa strategian vaiheessa, eli opinnäytetyön luvussa, on yleisesti yrityksien sosiaalisen median käytöstä ja osa MusicFairyTalesin sosiaalisen median strategiaa.
Luodussa sosiaalisen median strategiassa kartoitettiin aluksi MusicFairyTalesin nykytilanne, asetettiin sosiaalisen median käytölle tavoitteet, rajattiin kohderyhmä ja valittiin yritykselle sopivat sosiaalisen median kanavat. Seuraavaksi koottiin visuaalinen ohjeistus sekä yrityspersoona, annettiin esimerkkejä sisällöstä ja kampanjoista sekä kerrottiin sopivista julkaisuajankohdista ja aikatauluttamisesta. Lopuksi perusteltiin julkaisujen seurannan tärkeyttä ja kerrottiin, kuinka strategian onnistumista voidaan mitata ja toimintaa sosiaalisessa mediassa kehittää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyöstä voitiin nostaa esille yritysviestinnän tärkeimpinä seikkoina tavoitteellinen toiminta, sisällön luominen asiakkaiden mielenkiinnon mukaan, yhtenäinen visuaalisen ilme kaikessa viestinnässä ja toiminnan jatkuva kehittäminen tuloksien perusteella.