Brändin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin: case OiOi Collective Oy
Pölhö, Petri; Hämäläinen, Mariia (2022)
Pölhö, Petri
Hämäläinen, Mariia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036861
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin OiOi Oy:n brändiä palvelumuotoilun keinoin keskittyen brändikokemukseen. Työssä selvitettiin, millainen on yrityksen brändi-imago sekä brändi-identiteetti ja tavoitteena oli niiden vertailun avulla kehittää yrityksen brändiä edelleen.
Opinnäytetyö on produktiivinen ja sen tuloksena yritys saa selkeämmän kuvan brändistään sekä mahdollisista kehityskohteista. Viitekehyksenä työssä on muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun prosessimalli tuplatimantti. Tutkimuksessa hyödynnetään laadullisia menetelmiä, kuten teemahaastattelua.
Teemahaastatteluiden avulla kerättiin ymmärrystä siitä, miten brändi nähdään ulkoapäin, eli millainen on brändi-imago. Haastateltavat olivat asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita. Aineiston analyysin pohjalta muodostettiin brändipersoona. Kahden yhteiskehittämistyöpajan aikana yrityksen edustajat rakensivat oman brändipersoonan kuvaamaan omaa näkemystään itsestään eli brändi-identiteettistään. Persoonien välillä tehtiin vertailua. Vertailun jälkeen muutostarpeita pyrittiin tunnistamaan Muutospyörä-työkalun (Wheel of change) avulla, jota käytetään yleisemmin esimerkiksi muutoksen johtamisessa.
Yrityksen brändi-imago ja -identiteetti osoittautuivat olevan hyvin samankaltaisia. Haastateltavat käyttivät jopa täysin samoja adjektiiveja kuvaamaan yritystä kuin yrityksen edustajat käyttivät. Kehityskohteina löytyivät kiireen poistaminen mielikuvasta sekä yrityksen identifioiminen pelkästään teknologia-alalla toimivaksi. Yritykseen yhdistetään laatu, innovatiivisuus, luovuus sekä vahva ammattitaito tekniikassa ja sisällöntuotannossa. Yhteistyöverkoston sekä asiakkaiden keskuudessa yrityksellä on hyvä maine sekä heitä suositellaan ja heihin luotetaan.
Opinnäytetyö on produktiivinen ja sen tuloksena yritys saa selkeämmän kuvan brändistään sekä mahdollisista kehityskohteista. Viitekehyksenä työssä on muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun prosessimalli tuplatimantti. Tutkimuksessa hyödynnetään laadullisia menetelmiä, kuten teemahaastattelua.
Teemahaastatteluiden avulla kerättiin ymmärrystä siitä, miten brändi nähdään ulkoapäin, eli millainen on brändi-imago. Haastateltavat olivat asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita. Aineiston analyysin pohjalta muodostettiin brändipersoona. Kahden yhteiskehittämistyöpajan aikana yrityksen edustajat rakensivat oman brändipersoonan kuvaamaan omaa näkemystään itsestään eli brändi-identiteettistään. Persoonien välillä tehtiin vertailua. Vertailun jälkeen muutostarpeita pyrittiin tunnistamaan Muutospyörä-työkalun (Wheel of change) avulla, jota käytetään yleisemmin esimerkiksi muutoksen johtamisessa.
Yrityksen brändi-imago ja -identiteetti osoittautuivat olevan hyvin samankaltaisia. Haastateltavat käyttivät jopa täysin samoja adjektiiveja kuvaamaan yritystä kuin yrityksen edustajat käyttivät. Kehityskohteina löytyivät kiireen poistaminen mielikuvasta sekä yrityksen identifioiminen pelkästään teknologia-alalla toimivaksi. Yritykseen yhdistetään laatu, innovatiivisuus, luovuus sekä vahva ammattitaito tekniikassa ja sisällöntuotannossa. Yhteistyöverkoston sekä asiakkaiden keskuudessa yrityksellä on hyvä maine sekä heitä suositellaan ja heihin luotetaan.
