Jälkiasennettavan AdBlue-siirtopumppujärjestelmän tuotteistaminen
Hosio, Veeti (2022)
Hosio, Veeti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047221
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritettiin Proventia Oy:n Oulunsalon toimipisteen Retrofit-osastolla. Opin-näytetyön aiheena oli jälkiasennettavan AdBlue-siirtopumppujärjestelmän tuotteistaminen. Ky-seiselle AdBlue-siirtopumppujärjestelmälle havaittiin olevan tarvetta, kun raskaan kaluston ajo-neuvoon halutaan jälkiasentaa SCR-päästöjärjestelmä. Syy miksi kyseisiä päästöjärjestelmiä halutaan jälkiasentaa ajoneuvoihin, on koko ajan kiristyvät päästövaatimukset. Koneurakoitsijoiden ja kuljetusyritysten ajoneuvojen on täytettävä tulevaisuudessa nämä päästövaatimukset.
Kaikkien ajoneuvojen päivittäminen uusille päästövaatimuksille ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista. Proventian valmistama jälkiasennettava SCR-päästöjärjestelmä vaatii toimiakseen Ad-Blue-lisäainetta, joka täytyy pumpata omasta säiliöstään ja ruiskuttaa kuumaan pakoputkeen ennen SCR-katalysaattoria. Tähän tehtävään on kehitetty AdBlue-ruiskutuspumppu, joka toimii hyvin, kunhan pumppausmatkat ovat lyhyitä ja AdBlue-pääsäiliö on saatu sijoitettua optimaalisesti. Kaikkiin ajoneuvoihin AdBlue-pääsäiliötä ei kuitenkaan pystytä asentamaan pumppauksen kannalta optimaaliseen paikkaan ja siksi avuksi tarvitaan erillinen AdBlue-siirtopumppu, joka tämän opinnäytetyön aikana tuotteistettiin.
AdBlue-siirtopumppujärjestelmän tuotteistamisen tavoitteena oli kehittää tilaajalle laadukas ja toimintavarma siirtopumppujärjestelmä, jonka valmistaminen on yksinkertaista sekä edullista. Siirtopumppujärjestelmään tuli sisältyä välisäiliö, siirtopumppu ja ohjausjärjestelmä. Tarkoituksena oli muodostaa täydellinen järjestelmä, joka voidaan myydä suoraan asiakkaalle valmiina tuotteena.
Työ toteutettiin yhdessä Proventian Retrofit-tiimin kanssa. AdBlue-siirtopumppujärjestelmän pohjana käytettiin aikaisemmin valmistettua prototyyppiä, josta lopulliseen järjestelmään valittiin välisäiliö, nestetasoanturi, kalvopumppu ja CAN-väylätekniikkaan pohjautuva ohjaus. Tuotteistamisen aikana komponentteina pyrittiin käyttämään pääosin valmiskomponentteja, joiden saatavuus oli huomattavasti parempi ja hinta edullisempi, kuin teetettyjen erikoiskomponenttien.
Tuotteistamisprosessin tuloksena kehitettiin tilaajan vaatimukset täyttävä AdBlue-siirtopumppujärjestelmä, jonka komponentit ovat laadukkaita ja toimintavarmoja. Järjestelmän ohjauksesta ja koteloinnista onnistuttiin kehittämään lähtötilanteeseen nähden huomattavasti pienikokoisempi, laadukkaampi ja monipuolisempi. Välisäiliö valmistettiin ruostumattomasta teräksestä ja se on helppo tarvittaessa muuttaa asennuskohteiden mukaisesti. AdBlue-siirtopumppujärjestelmän valmistamisesta saatiin tämän tuotteistamisen aikana kehitettyä yksin-kertaisempaa, mikä tulee laskemaan tuotteen kokonaiskuluja ja helpottamaan varastointia tule-vaisuudessa.
Kaikkien ajoneuvojen päivittäminen uusille päästövaatimuksille ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista. Proventian valmistama jälkiasennettava SCR-päästöjärjestelmä vaatii toimiakseen Ad-Blue-lisäainetta, joka täytyy pumpata omasta säiliöstään ja ruiskuttaa kuumaan pakoputkeen ennen SCR-katalysaattoria. Tähän tehtävään on kehitetty AdBlue-ruiskutuspumppu, joka toimii hyvin, kunhan pumppausmatkat ovat lyhyitä ja AdBlue-pääsäiliö on saatu sijoitettua optimaalisesti. Kaikkiin ajoneuvoihin AdBlue-pääsäiliötä ei kuitenkaan pystytä asentamaan pumppauksen kannalta optimaaliseen paikkaan ja siksi avuksi tarvitaan erillinen AdBlue-siirtopumppu, joka tämän opinnäytetyön aikana tuotteistettiin.
AdBlue-siirtopumppujärjestelmän tuotteistamisen tavoitteena oli kehittää tilaajalle laadukas ja toimintavarma siirtopumppujärjestelmä, jonka valmistaminen on yksinkertaista sekä edullista. Siirtopumppujärjestelmään tuli sisältyä välisäiliö, siirtopumppu ja ohjausjärjestelmä. Tarkoituksena oli muodostaa täydellinen järjestelmä, joka voidaan myydä suoraan asiakkaalle valmiina tuotteena.
Työ toteutettiin yhdessä Proventian Retrofit-tiimin kanssa. AdBlue-siirtopumppujärjestelmän pohjana käytettiin aikaisemmin valmistettua prototyyppiä, josta lopulliseen järjestelmään valittiin välisäiliö, nestetasoanturi, kalvopumppu ja CAN-väylätekniikkaan pohjautuva ohjaus. Tuotteistamisen aikana komponentteina pyrittiin käyttämään pääosin valmiskomponentteja, joiden saatavuus oli huomattavasti parempi ja hinta edullisempi, kuin teetettyjen erikoiskomponenttien.
Tuotteistamisprosessin tuloksena kehitettiin tilaajan vaatimukset täyttävä AdBlue-siirtopumppujärjestelmä, jonka komponentit ovat laadukkaita ja toimintavarmoja. Järjestelmän ohjauksesta ja koteloinnista onnistuttiin kehittämään lähtötilanteeseen nähden huomattavasti pienikokoisempi, laadukkaampi ja monipuolisempi. Välisäiliö valmistettiin ruostumattomasta teräksestä ja se on helppo tarvittaessa muuttaa asennuskohteiden mukaisesti. AdBlue-siirtopumppujärjestelmän valmistamisesta saatiin tämän tuotteistamisen aikana kehitettyä yksin-kertaisempaa, mikä tulee laskemaan tuotteen kokonaiskuluja ja helpottamaan varastointia tule-vaisuudessa.