Potilastyytyväisyys ensihoitopalveluiden laatuun
Lippojoki, Jesi; Ylitalo, Erja-Liisa; Skyttä, Tommi (2014)
Lippojoki, Jesi
Ylitalo, Erja-Liisa
Skyttä, Tommi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen toimialueen ensi-hoitopalveluiden laatua potilaiden kokemana. Tavoitteena oli kehittää Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen toimialueen ensihoitopalveluiden laatua.
Opinnäytetyö pohjautuu kahteen aiemmin tehtyyn kyselyyn. Tämä kysely on osa lain vaatimaa ensihoitopalveluiden seurantaa Kanta-Hämeen alueella. Ensimmäisen kyselyn aikana luotiin kyselypohja, jonka jälkeen sitä käytettiin uudestaan ja jota myös käytettiin tässä kyselyssä vertailukelpoisuuden takia. Kysely jaettiin viiteen eri teemaan; vastaajien taustatiedot, ambulanssihenkilöstön yleinen olemus, ambulanssihenkilöstön ammattitaito, hoitotapahtuman yksilöllisyys ja ainutkertaisuus, jatkohoitopaikkaan kuljetetut ja kohteessa hoidetut. Lopussa oli vapaa sana -osio, jossa vastaajat saivat kertoa yleisen mielipiteensä. Kyselyitä lähetettiin yhteensä 306, joista 225 oli jatkohoitoon kuljetetuille ja 81 kohteessa hoidetuille potilaille. Kyselyitä palautui yhteensä 109, jolloin vastausprosentti oli 36.
Kyselytulokset syötettiin SPSS-ohjelmaan, josta saimme tehtyä kysymyksien keskiarvot ja prosentit sekä kuviot. Tämän jälkeen analysoimme tuloksia ja vertailimme niitä aiempiin vastaaviin tuloksiin.
Tutkimustulosten perusteella potilaat ovat tyytyväisiä Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen palveluihin. Kuljetetut potilaat olivat jonkin verran tyytyväisempiä hoidon laatuun verrattuna kohteessa hoidettuihin. Kohteessa hoidetut olivat tyytyväisimpiä henkilökunnan asusteisiin ja olemukseen ja tyytymättömimpiä omaisten ja muiden läsnäolijoiden huomiointiin.
Opinnäytetyö pohjautuu kahteen aiemmin tehtyyn kyselyyn. Tämä kysely on osa lain vaatimaa ensihoitopalveluiden seurantaa Kanta-Hämeen alueella. Ensimmäisen kyselyn aikana luotiin kyselypohja, jonka jälkeen sitä käytettiin uudestaan ja jota myös käytettiin tässä kyselyssä vertailukelpoisuuden takia. Kysely jaettiin viiteen eri teemaan; vastaajien taustatiedot, ambulanssihenkilöstön yleinen olemus, ambulanssihenkilöstön ammattitaito, hoitotapahtuman yksilöllisyys ja ainutkertaisuus, jatkohoitopaikkaan kuljetetut ja kohteessa hoidetut. Lopussa oli vapaa sana -osio, jossa vastaajat saivat kertoa yleisen mielipiteensä. Kyselyitä lähetettiin yhteensä 306, joista 225 oli jatkohoitoon kuljetetuille ja 81 kohteessa hoidetuille potilaille. Kyselyitä palautui yhteensä 109, jolloin vastausprosentti oli 36.
Kyselytulokset syötettiin SPSS-ohjelmaan, josta saimme tehtyä kysymyksien keskiarvot ja prosentit sekä kuviot. Tämän jälkeen analysoimme tuloksia ja vertailimme niitä aiempiin vastaaviin tuloksiin.
Tutkimustulosten perusteella potilaat ovat tyytyväisiä Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen palveluihin. Kuljetetut potilaat olivat jonkin verran tyytyväisempiä hoidon laatuun verrattuna kohteessa hoidettuihin. Kohteessa hoidetut olivat tyytyväisimpiä henkilökunnan asusteisiin ja olemukseen ja tyytymättömimpiä omaisten ja muiden läsnäolijoiden huomiointiin.