Nonprofit-organisaation sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Case: Favex Ry
Toivonen, Nina; Rask, Eliza (2014)
Toivonen, Nina
Rask, Eliza
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055722
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Favex Ry (Finnish Audiovisual Export Organisation) nonprofit-organisaation markkinointia sosiaalisessa mediassa, ja siten edistää organisaation toimintaa ja tunnettuutta. Tarkoituksena oli myös kehittää ja mitata Favexin viestintää kotimaisille ja ulkomaalaisille audiovisuaalisen (av) alan yrityksille ja sidosryhmille. Järjestöllä on käytössään sosiaalinen media, mutta sitä ei ole käytetty tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti, joten on syytä aktivoida alan tekijät sekä ulkomailla että kotimaassa. Favex on organisaationa nuori, siksi oli tarpeen myös selvittää tarkasti kohderyhmät ja oikeat kanavat niiden tavoittamiseen. Favexin yhdeksi tärkeäksi viestintäkeinoksi ulkomaalaisille on jo aikaisemmin perustettu Filmland-portaali, mutta sen suosio on pysynyt liian matalana.
Teoreettinen viitekehys muodostui sosiaalisesta mediasta ja voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinoinnista. Työn aikana otettiin selvää olennaisimmista markkinointialustoista ja niiden hyödyistä kohdeorganisaation markkinoinnissa. Kartoitettiin, mitä kaikkea on huomioitava markkinoinnissa, jota tehdään rahallisen tuloksen sijaan tarkoituksena verkostoitua, verkottaa, kasvattaa organisaation, sidosryhmien ja suomalaisen av-alan tunnettuutta ja kehittää brändiä. Lisäksi kartoitettiin kohdeyleisöä ja sidosryhmiä, tutkittiin yleisesti audiovisuaalisen alan nykytilaa ja käsiteltiin brändiä, mainetta ja mielikuvaa.
Tutkimuksen avulla saatujen näkökulmien ja kirjallisuudesta löytyneiden tietojen sekä omien havaintojen perusteella päätettiin käyttää Facebookia Favexin sosiaalisen median markkinoinnin tärkeimpänä alustana. Facebookin lisäksi päätettiin ottaa uusina käyttöön Twitter- ja YouTube-palvelut luomaan lisäarvoa omilla ominaisuuksillaan. Tutkimuksen kautta määriteltiin, että Favex-brändin kohderyhmänä ovat kotimaan av-alan yritykset sekä heidän edustajansa: yhteistyökumppanit, jäsenjärjestöt, rahoittajat ja tiedotusvälineet. Filmlandin kohderyhmäksi kartoitettiin ulkomaalaiset yhteistyökumppanit, ostajat, levittäjät, festivaalivalitsijat ja tuotantoyhtiöt sekä mediat ja ystäväorganisaatiot. Näiden sidosryhmien intressejä ja sosiaalisen median käyttäytymistä tutkittiin ja analysoitiin, jotta kohdeorganisaatio osaa osallistua sopivalla tavalla sosiaalisessa mediassa.
Työn konkreettisena tuotoksena on liitteenä oleva markkinointisuunnitelma, joka pitää sisällään aikataulut ja sosiaalisen median toiminnan organisoinnin. Markkinointisuunnitelma on laadittu vuodeksi eteenpäin toukokuusta 2014 lähtien. Suunnitelma kattaa sosiaalisen median palvelut Facebook, Twitter sekä Youtube.
Teoreettinen viitekehys muodostui sosiaalisesta mediasta ja voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinoinnista. Työn aikana otettiin selvää olennaisimmista markkinointialustoista ja niiden hyödyistä kohdeorganisaation markkinoinnissa. Kartoitettiin, mitä kaikkea on huomioitava markkinoinnissa, jota tehdään rahallisen tuloksen sijaan tarkoituksena verkostoitua, verkottaa, kasvattaa organisaation, sidosryhmien ja suomalaisen av-alan tunnettuutta ja kehittää brändiä. Lisäksi kartoitettiin kohdeyleisöä ja sidosryhmiä, tutkittiin yleisesti audiovisuaalisen alan nykytilaa ja käsiteltiin brändiä, mainetta ja mielikuvaa.
Tutkimuksen avulla saatujen näkökulmien ja kirjallisuudesta löytyneiden tietojen sekä omien havaintojen perusteella päätettiin käyttää Facebookia Favexin sosiaalisen median markkinoinnin tärkeimpänä alustana. Facebookin lisäksi päätettiin ottaa uusina käyttöön Twitter- ja YouTube-palvelut luomaan lisäarvoa omilla ominaisuuksillaan. Tutkimuksen kautta määriteltiin, että Favex-brändin kohderyhmänä ovat kotimaan av-alan yritykset sekä heidän edustajansa: yhteistyökumppanit, jäsenjärjestöt, rahoittajat ja tiedotusvälineet. Filmlandin kohderyhmäksi kartoitettiin ulkomaalaiset yhteistyökumppanit, ostajat, levittäjät, festivaalivalitsijat ja tuotantoyhtiöt sekä mediat ja ystäväorganisaatiot. Näiden sidosryhmien intressejä ja sosiaalisen median käyttäytymistä tutkittiin ja analysoitiin, jotta kohdeorganisaatio osaa osallistua sopivalla tavalla sosiaalisessa mediassa.
Työn konkreettisena tuotoksena on liitteenä oleva markkinointisuunnitelma, joka pitää sisällään aikataulut ja sosiaalisen median toiminnan organisoinnin. Markkinointisuunnitelma on laadittu vuodeksi eteenpäin toukokuusta 2014 lähtien. Suunnitelma kattaa sosiaalisen median palvelut Facebook, Twitter sekä Youtube.