Etävastaanotto kroonisen haavan hoidossa
Iso-Markku, Katja (2022)
Iso-Markku, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067539
Tiivistelmä
Terveydenhuollon etävastaanottojen määrä on noussut viime vuosina. Korona-pandemia lisäsi tarvetta etäterveydenhuollon palveluille. Etävastaanoton mahdollistavaa teknologiaa, kuten tietokoneita, älypuhelimia ja erilaisia digitaalisia sovelluksia on käytössä terveydenhuollon arjessa. Kuitenkin reaaliaikaiset, videovälitteiset, ammattilaisten ja asiakkaan väliset vastaanotot ovat vielä harvinaisia sosiaali- ja terveysalalla.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä on halu kehittää asiakaslähtöisiä palveluita, digitalisuus huomioiden. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää etävastaanottotoimintaa kroonisen haavan hoidossa Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhdessä kotihoidon ja sairaalan haavavastaanoton hoitajien kanssa suunnitella toimintaprosessi asiakkaan haavan vaativan seurantakäynnin toteuttamiseksi etävastaanoton avulla.
Kotihoidon ja haavavastaanoton hoitajia haastateltiin teemahaastattelun (n=2) ja puolistrukturoidun haastattelun (n=2) avulla tarkoituksena selvittää hoitoprosessin nykytila. Haastatteluiden lisäksi järjestettiin kolme työpajaa, joissa kotihoidon ja vastaanoton hoitajat (n=3–6) saivat yhdessä pohtia miten etävastaanottoa tulisi kehittää. Teemahaastatteluaineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Puolistrukturoitu haastatteluaineisto ja työpajojen tuotokset käytettiin sellaisenaan kuvailemaan etävastaanoton kehittämistä ja hoidon järjestämisen nykytilaa.
Etävastaanoton kehittäminen nähtiin tärkeänä ja sen koettiin antavan arvoa asiakkaalle sekä lisäämään hoitajien osaamista sekä keskinäistä yhteistyötä. Etävastaanoton kehittämisessä nähtiin tärkeänä henkilöstö- ja ajallisten resurssien sekä tilojen ja tarvikkeiden mahdollistaminen. Myös koulutus nähtiin tärkeänä. Opinnäytetyössä tuotettiin etävastaanoton toimintamalli, jota voidaan hyödyntää etävastaanoton käyttöönottoa suunniteltaessa ja toteutettaessa. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista selvittää asiakkaan näkemys ja tarpeet etävastaanoton kehittämisessä.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä on halu kehittää asiakaslähtöisiä palveluita, digitalisuus huomioiden. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää etävastaanottotoimintaa kroonisen haavan hoidossa Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhdessä kotihoidon ja sairaalan haavavastaanoton hoitajien kanssa suunnitella toimintaprosessi asiakkaan haavan vaativan seurantakäynnin toteuttamiseksi etävastaanoton avulla.
Kotihoidon ja haavavastaanoton hoitajia haastateltiin teemahaastattelun (n=2) ja puolistrukturoidun haastattelun (n=2) avulla tarkoituksena selvittää hoitoprosessin nykytila. Haastatteluiden lisäksi järjestettiin kolme työpajaa, joissa kotihoidon ja vastaanoton hoitajat (n=3–6) saivat yhdessä pohtia miten etävastaanottoa tulisi kehittää. Teemahaastatteluaineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Puolistrukturoitu haastatteluaineisto ja työpajojen tuotokset käytettiin sellaisenaan kuvailemaan etävastaanoton kehittämistä ja hoidon järjestämisen nykytilaa.
Etävastaanoton kehittäminen nähtiin tärkeänä ja sen koettiin antavan arvoa asiakkaalle sekä lisäämään hoitajien osaamista sekä keskinäistä yhteistyötä. Etävastaanoton kehittämisessä nähtiin tärkeänä henkilöstö- ja ajallisten resurssien sekä tilojen ja tarvikkeiden mahdollistaminen. Myös koulutus nähtiin tärkeänä. Opinnäytetyössä tuotettiin etävastaanoton toimintamalli, jota voidaan hyödyntää etävastaanoton käyttöönottoa suunniteltaessa ja toteutettaessa. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista selvittää asiakkaan näkemys ja tarpeet etävastaanoton kehittämisessä.