Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutukset työelämäyhteistyöhön
Niklas, Litmala (2022)
Niklas, Litmala
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067545
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii selvittämään minkälaisia vaikutuksia ammatillisen koulutuksen reformilla on ollut työelämäyhteistyön kehittymiseen.
Ammatillinen koulutuksen reformi oli yksi ammatillisen koulutuksen historiansa laajimmista koulutusuudistuksista. Reformi astui vaiheittain voimaan vuonna 2018. Reformiin sisältyi monia erilaisia tavoitteita ja toimenpiteitä, joilla pyrittiin uudistamaan ammatillista koulutusta vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin ja muutoksiin.
Keskeisenä tutkimuskysymyksenä on tarkastella oppilaitoksen kykyä tuotteistaa omaa palvelutarjontaansa työnantajille selkeäksi kokonaisuudeksi ja kehittää näin työelämäyhteistyötä osapuolten välillä. Opinnäytetyö on toteutettu etnografisena tutkimuksena, jonka tavoitteena on kuvata miten eri osapuolet ovat muutoksen kokeneet ja mitä siitä on seurannut.
Opinnäytetyössä kokonaisuutta tutkittiin ensivaiheessa oppilaitoksen edustajien henkilöhaastatteluissa. Haastatteluiden pohjalta syntyneiden havaintojen pohjalta toteutettiin laajempi kyselytutkimus oppilaitoksille ja työnantajille, johon kerättiin yli 600 vastausta. Lopulliset vastaukset analysointiin ammatillisen koulutuksen asiantuntijoiden kesken.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, ettei reformi itsestään ole käynnistänyt muutosta työelämäyhteistyöhön liittyen. Sen sijaan työelämäyhteistyö nähdään merkittämässä asemassa työvoiman saatavuuden turvaamisessa suomalaiselle elinkeinoelämälle.
Ammatillinen koulutuksen reformi oli yksi ammatillisen koulutuksen historiansa laajimmista koulutusuudistuksista. Reformi astui vaiheittain voimaan vuonna 2018. Reformiin sisältyi monia erilaisia tavoitteita ja toimenpiteitä, joilla pyrittiin uudistamaan ammatillista koulutusta vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin ja muutoksiin.
Keskeisenä tutkimuskysymyksenä on tarkastella oppilaitoksen kykyä tuotteistaa omaa palvelutarjontaansa työnantajille selkeäksi kokonaisuudeksi ja kehittää näin työelämäyhteistyötä osapuolten välillä. Opinnäytetyö on toteutettu etnografisena tutkimuksena, jonka tavoitteena on kuvata miten eri osapuolet ovat muutoksen kokeneet ja mitä siitä on seurannut.
Opinnäytetyössä kokonaisuutta tutkittiin ensivaiheessa oppilaitoksen edustajien henkilöhaastatteluissa. Haastatteluiden pohjalta syntyneiden havaintojen pohjalta toteutettiin laajempi kyselytutkimus oppilaitoksille ja työnantajille, johon kerättiin yli 600 vastausta. Lopulliset vastaukset analysointiin ammatillisen koulutuksen asiantuntijoiden kesken.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, ettei reformi itsestään ole käynnistänyt muutosta työelämäyhteistyöhön liittyen. Sen sijaan työelämäyhteistyö nähdään merkittämässä asemassa työvoiman saatavuuden turvaamisessa suomalaiselle elinkeinoelämälle.