Digitaalisen jälkimarkkinoinnin ohjeistus
Väärälä, Noora (2022)
Väärälä, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067654
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda hotellipalveluita tarjoavalle Finlandia Hotel Airport Oululle ohjeistus digitaalisen jälkimarkkinoinnin tekoon. Prosessin tulisi toimia toimeksiantajan apukeinona jälkimarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Kuten monella muullakin alan yrityksellä, jälkimarkkinointia ei hyödynnetä tarpeeksi toimeksiantajan toimesta, eikä sen tärkeyttä ja hyödyllisyyttä tiedosteta.
Toimeksiantajan tavoitteena on oppia tekemään ja toteuttamaan jälkimarkkinointisuunnitelma itse, saada siitä suunnitelmallisempaa sekä toimivampaa ja näin ollen lisätä asiakaspysyvyyttä- sekä tyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli teorian avulla avata lukijalle, miksi, miten ja missä kanavissa jälkimarkkinointia voi tehdä. Työssä käsitellään ensin teoriapohja, jossa käsitellään digitaalisen markkinoinnin prosessi, asiakas segmentit, jossa käsitellään myös ostajaprofiilit ja AIDA -malli sekä jälkimarkkinointi ja tavat toteuttaa sitä. Lopussa on suoraan toimeksiantajalle suunnattu ohjeistus oman jälkimarkkinointi suunnitelman tekoon.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, tutkimusmenetelminä havannointi, haastattelut sekä verkkolähteet. Tietoperusta koostuu yrittäjien haastatteluista, verkko- ja kirjalähteistä sekä kirjoittajan omista kokemuksista sekä havannoinnista.
Työn tuloksena on yleispätevä ohjeistus, miten yritykset voivat aloittaa jälkimarkkinointinsa suunnittelut ja toteutuksen. Haastattelujen kautta selvisi, että yrittäjillä on halua kehittää erityisesti sähköpostimarkkinointia ja sosiaalista mediaa – tästä syystä painotus niissä.
Toimeksiantajan tavoitteena on oppia tekemään ja toteuttamaan jälkimarkkinointisuunnitelma itse, saada siitä suunnitelmallisempaa sekä toimivampaa ja näin ollen lisätä asiakaspysyvyyttä- sekä tyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli teorian avulla avata lukijalle, miksi, miten ja missä kanavissa jälkimarkkinointia voi tehdä. Työssä käsitellään ensin teoriapohja, jossa käsitellään digitaalisen markkinoinnin prosessi, asiakas segmentit, jossa käsitellään myös ostajaprofiilit ja AIDA -malli sekä jälkimarkkinointi ja tavat toteuttaa sitä. Lopussa on suoraan toimeksiantajalle suunnattu ohjeistus oman jälkimarkkinointi suunnitelman tekoon.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, tutkimusmenetelminä havannointi, haastattelut sekä verkkolähteet. Tietoperusta koostuu yrittäjien haastatteluista, verkko- ja kirjalähteistä sekä kirjoittajan omista kokemuksista sekä havannoinnista.
Työn tuloksena on yleispätevä ohjeistus, miten yritykset voivat aloittaa jälkimarkkinointinsa suunnittelut ja toteutuksen. Haastattelujen kautta selvisi, että yrittäjillä on halua kehittää erityisesti sähköpostimarkkinointia ja sosiaalista mediaa – tästä syystä painotus niissä.