Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa tarvittava osaaminen : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma osaamiseen
Varsa, Iina (2022)
Varsa, Iina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205077759
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat osaamisvaatimusten muuttuvan ja mitä uusia osaamisvaatimuksia varhaiskasvatuksen opettajat kokevat syntyvän kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun siirryttäessä. Lisäksi opinnäytetyössä eritellään haasteita ja mahdollisuuksia, joita kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ensimmäisen puolen vuoden aikana on ilmennyt. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä erään helsinkiläisen päiväkodin kanssa. Yhteistyöpäiväkodissa esiopetuskokeilussa on mukana kaksi esiopetusryhmää ja kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa.
Kaksivuotinen esiopetuksen kokeilu on opetus- ja kulttuuriministeriön toteuttama tutkimushanke, jossa esiopetus laajennetaan kestoltaan kaksivuotiseksi. Kokeilu toteutetaan elokuusta 2021 toukokuuhun 2024.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimusmenetelmän periaatteita mukaillen ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin laadulliselle tutkimukselle tyypillistä haastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin eräässä helsinkiläisessä päiväkodissa työskenteleviä varhaiskasvatuksen opettajia, jotka työskentelevät kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ryhmissä. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna ja haastattelusta saatu aineisto analysoitiin teemoittelun periaatteiden mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajien näkemysten mukaan muutokset tarvittavassa osaamisessa ovat kokeneella ja asiantuntevalla varhaiskasvatuksen opettajalla suhteellisen vähäisiä kaksivuotiseen esiopetukseen siirryttäessä. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemissa osaamisvaatimusten muutoksissa esille nousi erityisesti laajemman ikäjakauman huomioiminen kaikessa toiminnassa, mutta erityisesti opetustilanteissa. Opettajan osaamisen näkökulmasta ikäjakauman laajeneminen lisää osaamisen tarvetta eri ikäisistä lapsista ja lasten kehityksestä sekä tarvetta tunnistaa ja tukea lapsia oman tasonsa mukaisesti.
Suurimpana haasteena ja aineiston yleisimpänä teemana näyttäytyivät ajanhallintaan liittyvät seikat, jotka vaikuttivat merkittävästi opettajan työhön. Ajanhallinnallisiin haasteisiin vaikuttivat erityisesti lisääntynyt kirjallisten työn määrä sekä muu tietokoneella tehtävä työ. Toisaalta aineistosta esille nousi myös mahdollisuuksia, joita kaksivuotinen esiopetus tuottaa. Näitä olivat esimerkiksi opetuksen joustavuus sekä lasten osallisuuden lisääminen.
Opinnäytetyöni kirkastaa sitä, miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun muuttavan osaamisvaatimuksia sekä sitä, minkälaisia haasteita ja mahdollisuuksia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa on ilmennyt. Lisäksi tulokset osoittavat, että kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa huomiota kannattaa erityisesti kiinnittää ajanhallinnallisiin seikkoihin sekä lasten laajempaan ikäjakaumaan. Tämä on merkityksellistä huomioida toimintaa suunniteltaessa, kehitettäessä, toteutettaessa sekä arvioitaessa.
Kaksivuotinen esiopetuksen kokeilu on opetus- ja kulttuuriministeriön toteuttama tutkimushanke, jossa esiopetus laajennetaan kestoltaan kaksivuotiseksi. Kokeilu toteutetaan elokuusta 2021 toukokuuhun 2024.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimusmenetelmän periaatteita mukaillen ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin laadulliselle tutkimukselle tyypillistä haastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin eräässä helsinkiläisessä päiväkodissa työskenteleviä varhaiskasvatuksen opettajia, jotka työskentelevät kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ryhmissä. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna ja haastattelusta saatu aineisto analysoitiin teemoittelun periaatteiden mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajien näkemysten mukaan muutokset tarvittavassa osaamisessa ovat kokeneella ja asiantuntevalla varhaiskasvatuksen opettajalla suhteellisen vähäisiä kaksivuotiseen esiopetukseen siirryttäessä. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemissa osaamisvaatimusten muutoksissa esille nousi erityisesti laajemman ikäjakauman huomioiminen kaikessa toiminnassa, mutta erityisesti opetustilanteissa. Opettajan osaamisen näkökulmasta ikäjakauman laajeneminen lisää osaamisen tarvetta eri ikäisistä lapsista ja lasten kehityksestä sekä tarvetta tunnistaa ja tukea lapsia oman tasonsa mukaisesti.
Suurimpana haasteena ja aineiston yleisimpänä teemana näyttäytyivät ajanhallintaan liittyvät seikat, jotka vaikuttivat merkittävästi opettajan työhön. Ajanhallinnallisiin haasteisiin vaikuttivat erityisesti lisääntynyt kirjallisten työn määrä sekä muu tietokoneella tehtävä työ. Toisaalta aineistosta esille nousi myös mahdollisuuksia, joita kaksivuotinen esiopetus tuottaa. Näitä olivat esimerkiksi opetuksen joustavuus sekä lasten osallisuuden lisääminen.
Opinnäytetyöni kirkastaa sitä, miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun muuttavan osaamisvaatimuksia sekä sitä, minkälaisia haasteita ja mahdollisuuksia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa on ilmennyt. Lisäksi tulokset osoittavat, että kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa huomiota kannattaa erityisesti kiinnittää ajanhallinnallisiin seikkoihin sekä lasten laajempaan ikäjakaumaan. Tämä on merkityksellistä huomioida toimintaa suunniteltaessa, kehitettäessä, toteutettaessa sekä arvioitaessa.