Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen : Luumäen varhaiskasvatus
Liukkonen, Elina; Vanhanen, Viivi (2022)
Liukkonen, Elina
Vanhanen, Viivi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057479
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen opettajien digitaalisesta osaamisesta. Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli Luumäen kunnan varhaiskasvatus. Selvityksen tulosten myötä Luumäen varhaiskasvatus saa tietoa varhaiskasvatuksen opettajien digitaalisesta osaamisesta ja tuloksia voi hyödyntää kehittämällä toimintaa pedagogisesti laadukkaampaan suuntaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Haastattelut toteutettiin Teams-etäyhteydellä. Haastatteluihin osallistui yhteensä 10 varhaiskasvatuksen opettajaa.
Haastattelujen tuloksena on, että varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen vaihteli paljon. Varhaiskasvatuksen opettajien mielestä digitalisaatio on osa arjen työtä ja parhaimmillaan se helpottaa ja auttaa työn tekoa. Digitaalisten laitteiden ja sovellusten haasteina koettiin laitteiden toimimattomuus, jolloin ne vievät turhaan työaikaa. Myös koko työyhteisön työntekijöiden erot osaamisessa nousivat haasteeksi. Digitalisaatio auttaa toteuttamaan monipuolisesti laadukasta pedagogista toimintaa ja se on korvaamaton väline esimerkiksi pedagogisessa dokumentoinnissa. Opinnäytetyön jatkotutkimusideana voisi tutkia digitaalisen osaamisen koulutusten vaikuttavuutta varhaiskasvatuksen opettajien työssä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Haastattelut toteutettiin Teams-etäyhteydellä. Haastatteluihin osallistui yhteensä 10 varhaiskasvatuksen opettajaa.
Haastattelujen tuloksena on, että varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen vaihteli paljon. Varhaiskasvatuksen opettajien mielestä digitalisaatio on osa arjen työtä ja parhaimmillaan se helpottaa ja auttaa työn tekoa. Digitaalisten laitteiden ja sovellusten haasteina koettiin laitteiden toimimattomuus, jolloin ne vievät turhaan työaikaa. Myös koko työyhteisön työntekijöiden erot osaamisessa nousivat haasteeksi. Digitalisaatio auttaa toteuttamaan monipuolisesti laadukasta pedagogista toimintaa ja se on korvaamaton väline esimerkiksi pedagogisessa dokumentoinnissa. Opinnäytetyön jatkotutkimusideana voisi tutkia digitaalisen osaamisen koulutusten vaikuttavuutta varhaiskasvatuksen opettajien työssä.