Asiakaslähtöisen mallistokonseptin kehitys : case: yritys X
Geijer, Susanna (2014)
Geijer, Susanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137465
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on sisäisen sekä ulkoisen markkinointitutkimuksen avulla suunnitella perustrikootuotteiden mallistokonsepti, jota voidaan hyödyntää viitteellisenä ohjeistuksena tuotekehityksessä sekä kokoelmasuunnittelussa. Työssä halutaan tuoda esille markkinoinnin periaatteiden tärkeys kaupallisessa tuotesuunnittelussa. Markkinointiajattelussa korostetaan asiakaslähtöisyyttä, joka tulee huomioida erityisesti suurissa ketjuliikkeissä. Opinnäytetyön yhteistyöyritys on (salainen tässä versiossa), jolla on menestyksekäs tausta markkinoinnin muiden kilpailukeinojen toimivuudesta, mutta tuotteiden trendikkyys on joiltain osin jäänyt kilpailijoistaan jälkeen. Opinnäytetyössä tuodaan markkinoinnin teorian keinoin esille asiat jotka asiakaslähtöisessä tuotesuunnittelussa tulee huomioida.
Työn alussa käsitellään tutkimuksen tavoitteet ja menetelmät sekä esitellään tutkimuksen taustaa ja yhteistyöyritys. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimusta asiakaskyselyn muodossa. Tutkimuksessa hyödynnetään myös kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin sisäisenä kyselynä myymälöiden henkilökunnalle. Havainnointiin perustuvana tutkimusmenetelmänä toimii myös myyntilukujen analysointi.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakaslähtöisen markkinoinnin teoriaa ja sovelletaan sitä vaatetusalaan. Työn empiirinen osuus on sisäinen ja ulkoinen markkinointitutkimus. Sisäisen tutkimuksen menetelmänä oli kvalitatiivinen kysely, jossa myymälöiden henkilökunta toi esille objektiivisia mielipiteitään tuotevalikoimasta. Asiakaskysely toteutettiin paperisena kyselynä myymälöissä ympäri Suomea ja siihen vastasi 177 asiakasta.
Työn toiminnallinen osuus käsittää teoriapohjan, empiirisen tutkimuksen ja kirjoittajan oman hiljaisen tiedon perusteella koostetun asiakaslähtöisen mallistokonseptin ja sen elementit. Opinnäytetyön lopputuloksina voidaan pitää sekä kyselyiden tarkkaan analysoituja tuloksia että valmista mallistokonseptia.
Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin, vaikka asiakaskyselyn analyysi jäi suppeammaksi kuin suunniteltu. Sisäisen kyselyn vastauksien määrä ja toistuvuus tekivät siitä luotettavan tutkimusmenetelmän. Mallistokonseptin suunnittelussa pystyttiin hyödyntämään työn tuloksia. Työtä voidaan hyödyntää esimerkiksi tuotekehityksessä tai markkinoinnissa. Tämän työn pohjalta voidaan myös tehdä jatkotutkimuksia sivuavista aiheista.
Työn alussa käsitellään tutkimuksen tavoitteet ja menetelmät sekä esitellään tutkimuksen taustaa ja yhteistyöyritys. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimusta asiakaskyselyn muodossa. Tutkimuksessa hyödynnetään myös kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin sisäisenä kyselynä myymälöiden henkilökunnalle. Havainnointiin perustuvana tutkimusmenetelmänä toimii myös myyntilukujen analysointi.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakaslähtöisen markkinoinnin teoriaa ja sovelletaan sitä vaatetusalaan. Työn empiirinen osuus on sisäinen ja ulkoinen markkinointitutkimus. Sisäisen tutkimuksen menetelmänä oli kvalitatiivinen kysely, jossa myymälöiden henkilökunta toi esille objektiivisia mielipiteitään tuotevalikoimasta. Asiakaskysely toteutettiin paperisena kyselynä myymälöissä ympäri Suomea ja siihen vastasi 177 asiakasta.
Työn toiminnallinen osuus käsittää teoriapohjan, empiirisen tutkimuksen ja kirjoittajan oman hiljaisen tiedon perusteella koostetun asiakaslähtöisen mallistokonseptin ja sen elementit. Opinnäytetyön lopputuloksina voidaan pitää sekä kyselyiden tarkkaan analysoituja tuloksia että valmista mallistokonseptia.
Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin, vaikka asiakaskyselyn analyysi jäi suppeammaksi kuin suunniteltu. Sisäisen kyselyn vastauksien määrä ja toistuvuus tekivät siitä luotettavan tutkimusmenetelmän. Mallistokonseptin suunnittelussa pystyttiin hyödyntämään työn tuloksia. Työtä voidaan hyödyntää esimerkiksi tuotekehityksessä tai markkinoinnissa. Tämän työn pohjalta voidaan myös tehdä jatkotutkimuksia sivuavista aiheista.