Perehdytyskansio toimeksiantajalle
Heiskanen, Iida (2022)
Heiskanen, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia perehdytyskansio toimeksiantajalle. Opinnäytetyöstä oli hyötyä toimeksiantajalle, koska se sai perehdytyskansion käyttöönsä uusien työntekijöiden perehdytyksen tueksi. Toimeksiantajana toimi kauppakeskus Jumbon Classic American Diner -ravintola.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, joka jakautui teoria- ja tutkimusmenetelmäosuuksiin. Teoriaosuudessa kerrottiin henkilöstöjohtamisesta ja perehdytyksestä. Aiheet valittiin, koska henkilöstöjohtaminen liittyy osana uusien työntekijöiden hankintaan, perehdytykseen ja kehittämiseen. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja puolistrukturoitua haastattelua.
Opinnäytetyön tuotoksena tehty perehdytyskansio toteutettiin osallistuvan havainnoinnin ja puolistrukturoidun haastattelun aikana saatujen tuloksien perusteella. Osallistuvaa havainnointia tehtiin toimeksiantajayrityksessä useana ajankohtana uusille työntekijöille. Puolistrukturoidussa haastattelussa haastateltiin neljää työntekijää, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet toimeksiantajayrityksessä. Haastattelu oli jaettu kahden eri teeman ympärille, joita olivat perehdytys ja perehdytyskansio.
Osallistuvan havainnoinnin ja puolistrukturoidun haastattelun perusteella selvisi, että haastateltavien perehdytys oli pääasiassa onnistunut. Perehdytyksessä oli kuitenkin kehitettävää.Perehdytyksen toivottiin olevan monipuolisempi, kattavampi sekä parempana ajankohtana suoritettu. Lisäksi toivottiin, että osaamista kehitettäisiin myös perehdytyksen jälkeen. Selvisi myös, että nyt päivitetty perehdytyskansio oli tärkeä uusien työntekijöiden perehdytyksen tueksi. Perehdytyskansiota tulee myös päivittää tulevaisuudessa säännöllisesti, jotta siitä on mahdollisimman paljon hyötyä toimeksiantajalle sekä uusille työntekijöille.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, joka jakautui teoria- ja tutkimusmenetelmäosuuksiin. Teoriaosuudessa kerrottiin henkilöstöjohtamisesta ja perehdytyksestä. Aiheet valittiin, koska henkilöstöjohtaminen liittyy osana uusien työntekijöiden hankintaan, perehdytykseen ja kehittämiseen. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja puolistrukturoitua haastattelua.
Opinnäytetyön tuotoksena tehty perehdytyskansio toteutettiin osallistuvan havainnoinnin ja puolistrukturoidun haastattelun aikana saatujen tuloksien perusteella. Osallistuvaa havainnointia tehtiin toimeksiantajayrityksessä useana ajankohtana uusille työntekijöille. Puolistrukturoidussa haastattelussa haastateltiin neljää työntekijää, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet toimeksiantajayrityksessä. Haastattelu oli jaettu kahden eri teeman ympärille, joita olivat perehdytys ja perehdytyskansio.
Osallistuvan havainnoinnin ja puolistrukturoidun haastattelun perusteella selvisi, että haastateltavien perehdytys oli pääasiassa onnistunut. Perehdytyksessä oli kuitenkin kehitettävää.Perehdytyksen toivottiin olevan monipuolisempi, kattavampi sekä parempana ajankohtana suoritettu. Lisäksi toivottiin, että osaamista kehitettäisiin myös perehdytyksen jälkeen. Selvisi myös, että nyt päivitetty perehdytyskansio oli tärkeä uusien työntekijöiden perehdytyksen tueksi. Perehdytyskansiota tulee myös päivittää tulevaisuudessa säännöllisesti, jotta siitä on mahdollisimman paljon hyötyä toimeksiantajalle sekä uusille työntekijöille.