Verkkokaupan perustaminen
Kallio, Eero (2022)
Kallio, Eero
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118500
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä verkkokaupan perustamiseen käytännön sekä
teorian kautta. Työssä seurataan verkkokaupan perustamisen vaiheita sekä teoriassa että
käytännössä. Ensimmäinen tavoite oli selvittää verkkokaupan nykytilannetta sekä verkkokaupan kannattavuutta. Toisena tavoitteena oli perehtyä verkkokaupan perustamiseen teorian kautta ja näin luoda selkeä kuva verkkokaupan perustamisen vaiheista. Kolmantena tavoitteena työssä oli perustaa toimiva verkkokauppa. Työssä käydään läpi sähköisen kaupankäynnin nykytilannetta sekä verkkokaupan tilannetta Suomessa. Lisäksi käsitellään verkkokaupan etuja sekä verkkokauppiaan että kuluttajan näkökulmasta. Tämän lisäksi tutustutaan verkkokauppaa koskevaan lainsäädäntöön sekä verkkokaupan kannattavuuteen. Työn toisessa osassa selvitetään verkkokaupan perustamisen vaiheita teoreettisesti. Verkkokaupan perustamisen vaiheisiin tutustutaan erilaisten lähteiden kautta ja muodostetaan kuvaa siitä, mitä erilaisia vaiheita verkkokaupan perustaminen sisältää sekä mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon. Teknisten asioiden lisäksi tässä osiossa käsitellään verkkokaupan markkinointia ja sen erilaisia muotoja. Työn kolmannessa osiossa seurataan verkkokaupan perustamisen vaiheita käytännössä. Esimerkkinä toimii tekijän itse perustama verkkokauppa, jonka pohjalta perehdytään verkkokaupan maailmaan. Työn lopputuloksena on täysin toimiva verkkokauppa, valmiina ottamaan vastaan tilauksia. Verkkokaupan perustamisen vaiheita esitellään erilaisten taulukoiden ja kuvien avulla, ja näin avataan valintaprosessia eri
vaiheiden taustalla. Työssä kävi ilmi, että verkkokauppa on mahdollista perustaa hyvinkin nopeasti. Verkkokaupan haasteet syntyvätkin asiakasliikenteen saamisesta verkkokauppaan. Myös muuttuva maailmantilanne luo haasteita verkkokauppaan. Tämän hetken haasteita
verkkokaupalle ovatkin toimiva logistiikka ja alati kiristyvä kilpailu. Verkkokauppa on kuitenkin jatkuvassa kasvussa, ja ihmiset siirtyvät entistä enemmän tekemään ostoksia verkkoon.
teorian kautta. Työssä seurataan verkkokaupan perustamisen vaiheita sekä teoriassa että
käytännössä. Ensimmäinen tavoite oli selvittää verkkokaupan nykytilannetta sekä verkkokaupan kannattavuutta. Toisena tavoitteena oli perehtyä verkkokaupan perustamiseen teorian kautta ja näin luoda selkeä kuva verkkokaupan perustamisen vaiheista. Kolmantena tavoitteena työssä oli perustaa toimiva verkkokauppa. Työssä käydään läpi sähköisen kaupankäynnin nykytilannetta sekä verkkokaupan tilannetta Suomessa. Lisäksi käsitellään verkkokaupan etuja sekä verkkokauppiaan että kuluttajan näkökulmasta. Tämän lisäksi tutustutaan verkkokauppaa koskevaan lainsäädäntöön sekä verkkokaupan kannattavuuteen. Työn toisessa osassa selvitetään verkkokaupan perustamisen vaiheita teoreettisesti. Verkkokaupan perustamisen vaiheisiin tutustutaan erilaisten lähteiden kautta ja muodostetaan kuvaa siitä, mitä erilaisia vaiheita verkkokaupan perustaminen sisältää sekä mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon. Teknisten asioiden lisäksi tässä osiossa käsitellään verkkokaupan markkinointia ja sen erilaisia muotoja. Työn kolmannessa osiossa seurataan verkkokaupan perustamisen vaiheita käytännössä. Esimerkkinä toimii tekijän itse perustama verkkokauppa, jonka pohjalta perehdytään verkkokaupan maailmaan. Työn lopputuloksena on täysin toimiva verkkokauppa, valmiina ottamaan vastaan tilauksia. Verkkokaupan perustamisen vaiheita esitellään erilaisten taulukoiden ja kuvien avulla, ja näin avataan valintaprosessia eri
vaiheiden taustalla. Työssä kävi ilmi, että verkkokauppa on mahdollista perustaa hyvinkin nopeasti. Verkkokaupan haasteet syntyvätkin asiakasliikenteen saamisesta verkkokauppaan. Myös muuttuva maailmantilanne luo haasteita verkkokauppaan. Tämän hetken haasteita
verkkokaupalle ovatkin toimiva logistiikka ja alati kiristyvä kilpailu. Verkkokauppa on kuitenkin jatkuvassa kasvussa, ja ihmiset siirtyvät entistä enemmän tekemään ostoksia verkkoon.