Case Groundfall : 3D-elementtien luettavuuden suunnittelu ja toteutus AR-peliin
Karvonen, Lotta (2022)
Karvonen, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on käydä läpi Valo Motionin tuottamalle, ValoArena-nimiselle tuotteelle tehtyä peliä. Työssä esitellään myös itse ValoArena, mikä on lisätyn todellisuuden teknologiaa käyttävä 1-6 hengelle tarkoitettu pelitila. Peli, jota työssä käydään läpi, on nimeltään Groundfall. Opinnäytetyössä keskitytään Groundfalliin tulevien, pelin kannalta oleellisten 3D-elementtien suunnittelun teoriaan sekä niiden toteutukseen.
Tekstissä esitellään ensin lisätyn todellisuuden termiä sekä tapoja, joilla sitä voidaan tarkastella, jonka jälkeen esitellään ValoArena, sekä valmis pelituotetuote nykyisessä tilassaan ValoArenalla. Teoriaosuudessa tutkitaan värien sekä symbolien merkitystä, konventioita sekä tutkitaan ihmisen tarkkaavaisuudesta opittua tietoa. Pohdinnan keskiössä on myös se, kuinka tehdä pelistä yleismaailmallisesti sekä nopeasti luettava riippumatta siitä, mistä päin maailmaa pelaajat ovat kotoisin. Käytännön osuudessa keskitytään tämän opitun tiedon kannalta olennaisiin, pelaajia ohjaaviin 3D-elementteihin ja niiden ulkonäköön sekä perustellaan, miksi näihin ratkaisuihin on päädytty. 3D-mallit luotiin onnistuneesti ja projektin tavoitteet saavutettiin, vaikka tietysti aina parantamisen varaa löytyy. Projektin parissa oli ilo työskennellä ja opinnäytetyön kirjoitushetkellä Groundfall on ValoArenan pelatuin peli.
Tekstissä esitellään ensin lisätyn todellisuuden termiä sekä tapoja, joilla sitä voidaan tarkastella, jonka jälkeen esitellään ValoArena, sekä valmis pelituotetuote nykyisessä tilassaan ValoArenalla. Teoriaosuudessa tutkitaan värien sekä symbolien merkitystä, konventioita sekä tutkitaan ihmisen tarkkaavaisuudesta opittua tietoa. Pohdinnan keskiössä on myös se, kuinka tehdä pelistä yleismaailmallisesti sekä nopeasti luettava riippumatta siitä, mistä päin maailmaa pelaajat ovat kotoisin. Käytännön osuudessa keskitytään tämän opitun tiedon kannalta olennaisiin, pelaajia ohjaaviin 3D-elementteihin ja niiden ulkonäköön sekä perustellaan, miksi näihin ratkaisuihin on päädytty. 3D-mallit luotiin onnistuneesti ja projektin tavoitteet saavutettiin, vaikka tietysti aina parantamisen varaa löytyy. Projektin parissa oli ilo työskennellä ja opinnäytetyön kirjoitushetkellä Groundfall on ValoArenan pelatuin peli.
