Förstavårdutbildningens läroplansinnehåll i Finland, en kvalitativ innehållsanalys
Sundqvist, Dennis; Svenfelt, Ann (2022)
Sundqvist, Dennis
Svenfelt, Ann
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169504
Tiivistelmä
Lärdomsprovet är en del av Yrkeshögskolan Arcadas projekt Nordic Paramedic. I Finland kan man studera till förstavårdare på yrkeshögskolenivå vid åtta olika läroanstalter, varefter förstavårdarna förväntas vara på en jämbördig kunskapsnivå oberoende skola.
Trots att det finns gemensamma riktlinjer för hur läroplanerna för förstavårdsutbildningarna ska utformas så förekommer skillnader mellan utbildningarna. Detta arbete fungerar som en jämförande översikt av förstavårdsutbildningen i Finland baserat på läroanstalternas läroplansinnehåll. Syftet med arbetet är att på en ytlig och jämförbar nivå kartlägga samt framhäva vilka skillnader och likheter som finns. Förhoppningsvis kan resultatet i framtiden användas även i motsvarande forskning på nordisk nivå. Som metod för arbetet valdes att göra en summativ innehållsanalys av läroplanerna, kursurvalet begränsades till de kurser som är specifika för förstavården.
I resultatet framkom tre huvudkategorier i läroplansinnehållet: medicinsk kunskap, omvårdnad samt kunskaper specifika för ambulansmiljön. Av dessa kunde man se att fördelningen mellan skolorna var relativt jämn, med mest fokus på kunskaper specifika för ambulansmiljön följt av medicinsk kunskap och slutligen omvårdnad. Mängden innehåll skiljde sig betydligt mellan de olika läroplanerna, vissa med dubbelt så mycket innehåll som andra. Innehållet var till största del liknande sett enligt kategorierna med vissa tydliga avvikelser, såsom OAMK:s förhållandevis stora procentandel inom omvårdnad (25%) samt Metropolias fördelning mellan medicinsk kunskap (28%) och kunskaper specifika för ambulansmiljön (59%)
Trots att det finns gemensamma riktlinjer för hur läroplanerna för förstavårdsutbildningarna ska utformas så förekommer skillnader mellan utbildningarna. Detta arbete fungerar som en jämförande översikt av förstavårdsutbildningen i Finland baserat på läroanstalternas läroplansinnehåll. Syftet med arbetet är att på en ytlig och jämförbar nivå kartlägga samt framhäva vilka skillnader och likheter som finns. Förhoppningsvis kan resultatet i framtiden användas även i motsvarande forskning på nordisk nivå. Som metod för arbetet valdes att göra en summativ innehållsanalys av läroplanerna, kursurvalet begränsades till de kurser som är specifika för förstavården.
I resultatet framkom tre huvudkategorier i läroplansinnehållet: medicinsk kunskap, omvårdnad samt kunskaper specifika för ambulansmiljön. Av dessa kunde man se att fördelningen mellan skolorna var relativt jämn, med mest fokus på kunskaper specifika för ambulansmiljön följt av medicinsk kunskap och slutligen omvårdnad. Mängden innehåll skiljde sig betydligt mellan de olika läroplanerna, vissa med dubbelt så mycket innehåll som andra. Innehållet var till största del liknande sett enligt kategorierna med vissa tydliga avvikelser, såsom OAMK:s förhållandevis stora procentandel inom omvårdnad (25%) samt Metropolias fördelning mellan medicinsk kunskap (28%) och kunskaper specifika för ambulansmiljön (59%)