Retkimielellä lähiluontoon - Lasten ja nuorten ryhmien retkeilymahdollisuuksien edistäminen interaktiivisella karttapalvelulla Helsingin alueella
Muukkonen, Heini (2022)
Muukkonen, Heini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169454
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimii Helsingin kaupunki ja Helsingin nuorisopalvelut. Opinnäytetyön alkuperäinen idea on lähtöisin SATAKOLKYT-hankkeesta, jonka tavoitteena on kasvattaa tietämystä ympäristönsuojelusta ja edistää tietämystä Itämerestä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten lasten ja nuorten ryhmien kanssa retkeillään Helsingin lähiluonnossa, miten luontoretkiä voitaisiin tukea paremmin, millaiset asiat motivoivat retkeilyssä, miten osallisuutta vahvistetaan luonnossa sekä miten ympäristökasvatus vaikuttaa kaikkeen näihin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu ympäristökasvatukseen, nuorisotyöhön, lasten ja nuorten osallisuuteen, mihin sisältyy myös digiosallisuus.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin Google Forms -kyselyä, havainnointia, puolistrukturoitua teemahaastattelua ja benchmarkingia. Kysely oli suunnattu ympäristöohjaajille ja nuorison parissa työskenteleville ammattilaisille. Kyselyyn saatiin 15 vastausta. Havainnointia tehtiin muutamissa retkikohteissa eri puolilla Helsinkiä. Haastattelut oli suunnattu ammatti-laisille, jotka työskentelevät ympäristökasvatuksen ja nuorisotyön parissa. Haastatteluilla tavoitettiin 12 henkilöä. Benchmarkingia käytettiin kehittämistehtävien apuna.
Haastatteluiden ja kyselyn tulokset osoittavat, että Helsingin kaupungin ja oppilaitosten uusissa strategioissa ja tavoitteissa vahvistetaan ympäristökasvatuksen merkitystä. Tulokset osoittivat myös, että retkillä halutaan käyttää mahdollisimman vähän digitaalisia apuvälineitä, mutta retkien suunnittelussa niitä käytetään huomattavasti enemmän. Saatavilla olevia digitaalisia palveluita ja välineitä on valtavasti. Tutkimuksessa havaittiin, että ammattilaisten päätavoite lasten ja nuorten ryhmien kanssa työskentelyssä on vahvistaa suhdetta luontoon ja mahdollistaa luontoelämyksiä heidän kanssaan.
Kehittämistehtävinä syntyi interaktiivinen karttapalvelu, joka sisältää kartalla klikattavia symboleja (kuusi erilaista) sekä Retkikohdepankki-materiaali. Nämä tarjoavat yhdessä käyttökelpoisen työkalun ammattilaisille, jotka työskentelevät lasten ja nuorten kanssa. Interaktiivisen kartan avulla ihmiset voivat tutustua uusiin paikkoihin pääkaupunkiseudulla. Lopullinen materiaali julkaistaan digitaalisessa muodossa. This thesis is commissioned by City of Helsinki and Helsinki Youth Services. The idea for this thesis is came from the SATAKOLKYT project, which aims to raise awareness about an environmental protection and to promote knowledge about the Baltic Sea.
The purpose of this thesis is to find out how groups of children and young people hike in Helsinki's natural environment, how nature excursions could be better supported, the factors that motivate hiking, how inclusion is strengthened in nature and how environmental education affects all of these. The theoretical background of this thesis is from environmental education, youth work and children’s and youth participation, including digital participation.
In this thesis, qualitative and quantitative methods were used. The methods were Google Forms survey, observation, semi-structured theme interview and benchmarking. A survey was created via Google Forms and given to 15 environmental instructors and professionals working in youth work. The observation was carried out in different locations in Helsinki. The interviews were held with 12 professionals working in environmental education and youth work. Benchmarking was conducted with the development tasks.
The results of the interviews and survey showed that the new strategies and objectives of the City of Helsinki and educational institutions strengthen the importance of environmental education. Results also showed that, excursions instructors want to use as few digital aids as possible but use these aids much more in planning excursions. The study found that the professionals’ main objective in working with children and groups of young people is to strengthen their relationship with nature and enable nature experiences.
The development tasks consist of an interactive map containing six different symbols and Retkikohdepankki materials. This provides a useable tool for professionals working work with children and young people. The interactive map enables individuals to explore new locations in the Helsinki area. Both are published in digital format.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten lasten ja nuorten ryhmien kanssa retkeillään Helsingin lähiluonnossa, miten luontoretkiä voitaisiin tukea paremmin, millaiset asiat motivoivat retkeilyssä, miten osallisuutta vahvistetaan luonnossa sekä miten ympäristökasvatus vaikuttaa kaikkeen näihin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu ympäristökasvatukseen, nuorisotyöhön, lasten ja nuorten osallisuuteen, mihin sisältyy myös digiosallisuus.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin Google Forms -kyselyä, havainnointia, puolistrukturoitua teemahaastattelua ja benchmarkingia. Kysely oli suunnattu ympäristöohjaajille ja nuorison parissa työskenteleville ammattilaisille. Kyselyyn saatiin 15 vastausta. Havainnointia tehtiin muutamissa retkikohteissa eri puolilla Helsinkiä. Haastattelut oli suunnattu ammatti-laisille, jotka työskentelevät ympäristökasvatuksen ja nuorisotyön parissa. Haastatteluilla tavoitettiin 12 henkilöä. Benchmarkingia käytettiin kehittämistehtävien apuna.
Haastatteluiden ja kyselyn tulokset osoittavat, että Helsingin kaupungin ja oppilaitosten uusissa strategioissa ja tavoitteissa vahvistetaan ympäristökasvatuksen merkitystä. Tulokset osoittivat myös, että retkillä halutaan käyttää mahdollisimman vähän digitaalisia apuvälineitä, mutta retkien suunnittelussa niitä käytetään huomattavasti enemmän. Saatavilla olevia digitaalisia palveluita ja välineitä on valtavasti. Tutkimuksessa havaittiin, että ammattilaisten päätavoite lasten ja nuorten ryhmien kanssa työskentelyssä on vahvistaa suhdetta luontoon ja mahdollistaa luontoelämyksiä heidän kanssaan.
Kehittämistehtävinä syntyi interaktiivinen karttapalvelu, joka sisältää kartalla klikattavia symboleja (kuusi erilaista) sekä Retkikohdepankki-materiaali. Nämä tarjoavat yhdessä käyttökelpoisen työkalun ammattilaisille, jotka työskentelevät lasten ja nuorten kanssa. Interaktiivisen kartan avulla ihmiset voivat tutustua uusiin paikkoihin pääkaupunkiseudulla. Lopullinen materiaali julkaistaan digitaalisessa muodossa.
The purpose of this thesis is to find out how groups of children and young people hike in Helsinki's natural environment, how nature excursions could be better supported, the factors that motivate hiking, how inclusion is strengthened in nature and how environmental education affects all of these. The theoretical background of this thesis is from environmental education, youth work and children’s and youth participation, including digital participation.
In this thesis, qualitative and quantitative methods were used. The methods were Google Forms survey, observation, semi-structured theme interview and benchmarking. A survey was created via Google Forms and given to 15 environmental instructors and professionals working in youth work. The observation was carried out in different locations in Helsinki. The interviews were held with 12 professionals working in environmental education and youth work. Benchmarking was conducted with the development tasks.
The results of the interviews and survey showed that the new strategies and objectives of the City of Helsinki and educational institutions strengthen the importance of environmental education. Results also showed that, excursions instructors want to use as few digital aids as possible but use these aids much more in planning excursions. The study found that the professionals’ main objective in working with children and groups of young people is to strengthen their relationship with nature and enable nature experiences.
The development tasks consist of an interactive map containing six different symbols and Retkikohdepankki materials. This provides a useable tool for professionals working work with children and young people. The interactive map enables individuals to explore new locations in the Helsinki area. Both are published in digital format.