Fluoresenssi in situ hybridisaatio ja molekyylikaryotyypitys: verkko-oppimateriaalit
Ainasoja, Susanne; Salonen, Ella; Tuominen, Ronja (2022)
Ainasoja, Susanne
Salonen, Ella
Tuominen, Ronja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179818
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jossa suunniteltiin verkko-oppimateriaalit fluoresenssi in situ hybridisaatiosta ja molekyylikaryotyypityksestä Molecular Biology (advanced) -kurssille. Kurssi kuuluu Savonian ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-koulutuksen opinto-ohjelmaan. Työn tilaaja oli Savonia ammattikorkeakoulu. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa Savonia-ammattikorkeakoulun Molecular Biology (advanced) -kurssille hyödylliset ja käyttötarkoitukseen sopivat verkko-oppimateriaalit fluoresenssi in situ hybridisaatiosta sekä molekyylikaryotyypityksestä. Tarkoituksena oli käyttää verkko-oppimateriaaleissa käänteisen oppimisen ideologiaa. Tavoitteena oli käänteisen oppimisen ideologian avulla tuotettujen verkko-oppimateriaalien avulla tukea itsenäistä opiskelua sekä tarjota monipuolisia ja vaihtoehtoisia oppimistapoja perinteisemmän luento-opetuksen rinnalle. Tavoitteena oli kehittää Molecular Biology (advanced) opintojaksoa sekä bioanalyytikko-opiskelijoiden koulutusta.
Verkko-oppimateriaalien suunnittelun ja toteutuksen perustana käytettiin käänteisen oppimisen ideologiaa ja verkko-oppimateriaalien laatukriteerejä. Käänteinen oppiminen on oppilaskeskeinen opetusmenetelmä, jonka kantavia ajatuksia ovat itseohjautuvuus, omassa tahdissa oppiminen, yksilöllisyys ja yhteisöllisyys. Verkko-oppimateriaalien laatukriteereillä tarkoitetaan sitä, että oppimateriaalit soveltuvat opetus- ja oppimistarkoitukseen, tukevat oppimista, perustuvat ajankohtaiseen tutkimustietoon sekä antavat pedagogista lisäarvoa. Verkko-oppimateriaalit tuotettiin Moodle-alustalle. Materiaalit sisälsivät PowerPoint-esitykset, videoita, artikkeleita ja sosiaalisen median sisältöä. Verkko-oppimateriaalit ja niihin liittyvät tehtävät suunniteltiin tehtäväksi ennen varsinaisia luentoja aiheista. Tämän lähestymistavan oli tarkoitus aktivoida opiskelijoita tunneilla. Tehtävien toteutuksessa huomioitiin erilaiset opiskelijat tarjoamalla vaihtoehtoisia tapoja niiden suorittamiseen. Verkko-oppimateriaalien toimivuutta testattiin bioanalyytikko-opiskelijoilla. Palautteen keräämiseen käytettiin apuna kyselyä. Verkko-oppimateriaaleja käytettiin osana Molecular Biology (advanced) opintojaksoa, joten ne osaltaan kehittivät bioanalyytikko-opiskelijoiden koulutusta. Verkko-oppimateriaaleja arvioitiin koko toteutusprosessin ajan
työn tilaajan toimesta, jonka avulla tuotettiin sisällöltään ja laajuudeltaan kurssille sopivat oppimateriaalit. Kyselyn palautteiden perusteella tuotettiin kohderyhmää hyvin palvelevat oppimateriaalit. Kokonaisuutena verkko-oppimateriaalit olivat kohderyhmälle onnistuneita, mutta yhteisöllisyyden näkökulmasta jäi parannetavaa. Jatkokehittämiskohteena voisi olla luoda edellytykset sosiaalisempaan ja yhteisöllisempään oppimiseen. Tavoitteena olisi tehdä verkko-oppimateriaaleista yhteisöllisyyttä tukevat, ilman pakollista ryhmätyöskentelyä. Yhteisöllisyyden tulisi olla opiskelijoille vapaaehtoista ja helppoa.
Verkko-oppimateriaalien suunnittelun ja toteutuksen perustana käytettiin käänteisen oppimisen ideologiaa ja verkko-oppimateriaalien laatukriteerejä. Käänteinen oppiminen on oppilaskeskeinen opetusmenetelmä, jonka kantavia ajatuksia ovat itseohjautuvuus, omassa tahdissa oppiminen, yksilöllisyys ja yhteisöllisyys. Verkko-oppimateriaalien laatukriteereillä tarkoitetaan sitä, että oppimateriaalit soveltuvat opetus- ja oppimistarkoitukseen, tukevat oppimista, perustuvat ajankohtaiseen tutkimustietoon sekä antavat pedagogista lisäarvoa. Verkko-oppimateriaalit tuotettiin Moodle-alustalle. Materiaalit sisälsivät PowerPoint-esitykset, videoita, artikkeleita ja sosiaalisen median sisältöä. Verkko-oppimateriaalit ja niihin liittyvät tehtävät suunniteltiin tehtäväksi ennen varsinaisia luentoja aiheista. Tämän lähestymistavan oli tarkoitus aktivoida opiskelijoita tunneilla. Tehtävien toteutuksessa huomioitiin erilaiset opiskelijat tarjoamalla vaihtoehtoisia tapoja niiden suorittamiseen. Verkko-oppimateriaalien toimivuutta testattiin bioanalyytikko-opiskelijoilla. Palautteen keräämiseen käytettiin apuna kyselyä. Verkko-oppimateriaaleja käytettiin osana Molecular Biology (advanced) opintojaksoa, joten ne osaltaan kehittivät bioanalyytikko-opiskelijoiden koulutusta. Verkko-oppimateriaaleja arvioitiin koko toteutusprosessin ajan
työn tilaajan toimesta, jonka avulla tuotettiin sisällöltään ja laajuudeltaan kurssille sopivat oppimateriaalit. Kyselyn palautteiden perusteella tuotettiin kohderyhmää hyvin palvelevat oppimateriaalit. Kokonaisuutena verkko-oppimateriaalit olivat kohderyhmälle onnistuneita, mutta yhteisöllisyyden näkökulmasta jäi parannetavaa. Jatkokehittämiskohteena voisi olla luoda edellytykset sosiaalisempaan ja yhteisöllisempään oppimiseen. Tavoitteena olisi tehdä verkko-oppimateriaaleista yhteisöllisyyttä tukevat, ilman pakollista ryhmätyöskentelyä. Yhteisöllisyyden tulisi olla opiskelijoille vapaaehtoista ja helppoa.