Työrakojen hyödyntäminen rautatiealueella
Nevalainen, Eetu (2022)
Nevalainen, Eetu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179836
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työrakojen hyödyntämistä rautatiealueella. Näkökulmana opinnäytetyöhön olivat työrakojen vaikutukset aikatauluun, kustannuksiin ja työn laatuun. Aihe valikoitui, koska Joensuun ratapihan parantamishankkeessa hyödynnetään työrakoja. Tästä aiheesta ei myöskään ole aiemmin tehty tutkimuksia. Tavoitteena oli selvittää, miten työrakoja voitaisiin hyödyntää optimaalisemmin tulevaisuudessa. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin Väyläviraston kirjallisia lähteitä, asiantuntijahaastatteluja ja omia havaintoja.
Asiantuntijahaastattelujen perusteella tuli ilmi, että työrakojen suunnittelu on merkityksellistä. Liikennekatkon pituudella on vaikutusta työtehtävien suorittamiseen ja niissä käytettäviin menetelmiin. Työraon pituus, lisätyön tarve ja vaihtoehtoiset liikennejärjestelyt vaikuttavat kustannuksiin. Yllättävää lisätyötä ei aina ehditä tekemään ilman, että siitä aiheutuisi raideliikenteelle tai työn laadulle haittaa. Työsuoritteiden laadunvalvonta järjestetään niin, että valvojana toimii kyseisen tekniikkalajin asiantuntija.
Työrakojen aikataulu, kustannukset ja työn laatu vaikuttavat toisiinsa. Omien havaintojeni perusteella työrakojen ennakkosuunnittelu on merkittävä tekijä koko prosessissa. Perusteellisen ennakkosuunnittelun avulla valmistaudutaan tuleviin töihin niin, että sovitussa aikataulussa, kustannuksissa ja työn laadussa on mahdollista pysyä. Työmaalla tekemä havainnointini tukee asiantuntijoiden kertomien tietojen paikkansa pitävyyttä ja käytännön toteutusta hankealueella.
Asiantuntijahaastattelujen perusteella tuli ilmi, että työrakojen suunnittelu on merkityksellistä. Liikennekatkon pituudella on vaikutusta työtehtävien suorittamiseen ja niissä käytettäviin menetelmiin. Työraon pituus, lisätyön tarve ja vaihtoehtoiset liikennejärjestelyt vaikuttavat kustannuksiin. Yllättävää lisätyötä ei aina ehditä tekemään ilman, että siitä aiheutuisi raideliikenteelle tai työn laadulle haittaa. Työsuoritteiden laadunvalvonta järjestetään niin, että valvojana toimii kyseisen tekniikkalajin asiantuntija.
Työrakojen aikataulu, kustannukset ja työn laatu vaikuttavat toisiinsa. Omien havaintojeni perusteella työrakojen ennakkosuunnittelu on merkittävä tekijä koko prosessissa. Perusteellisen ennakkosuunnittelun avulla valmistaudutaan tuleviin töihin niin, että sovitussa aikataulussa, kustannuksissa ja työn laadussa on mahdollista pysyä. Työmaalla tekemä havainnointini tukee asiantuntijoiden kertomien tietojen paikkansa pitävyyttä ja käytännön toteutusta hankealueella.