Luova musiikin tuottaminen musiikin opetuksessa ja opettajankoulutuksessa
Unkari-Virtanen, Leena; Ervasti, Marja; Ruippo, Matti; Seppänen, Mikko (2022)
Unkari-Virtanen, Leena
Ervasti, Marja
Ruippo, Matti
Seppänen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-346-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-346-6
Tiivistelmä
Musiikin opetuksessa soivat kaikissa oppilaitoksissa opiskelijoiden omat sävellykset ja improvisaatiot. Opetussuunnitelmien perusteet nostivat vuosina 2014–2018 säveltämisen, improvisoinnin ja luovan musiikin tekemisen kaikkien musiikin oppijoiden oikeudeksi kaikissa eri koulumuodoissa. Muutos haastoi kaikki opettajat: miten opettaa jotakin sellaista, mitä ei ehkä itse tunne osaavansa?
Muutos haastoi paitsi opettajat uudistamaan opetustaan, myös musiikkialan opettajien koulutuksen. Olemme eri yliopistojen ja korkeakoulujen opettajankouluttajina koonneet Säveltämisen pedagogiikka eli Säpe-täydennyskoulutuksista suositukset säveltämisen ja luovan musiikin tuottamisen opettamiseen. Suositukset on kohdistettu erityisesti varhaiskasvattajien, luokan- ja musiikinopettajien sekä instrumenttipedagogien koulutukseen. Musiikkioppilaitoksissa voi olla myös säveltäminen omana oppiaineenaan. Sen opettaminen on rinnastettavissa muuhun erityistä ammatillista pätevyyttä edellyttävään opetukseen, esimerkiksi musiikkioppilaitosten tarjoamaan instrumenttiopetukseen.
Suositukset on teemoiteltu oppijan oikeuksiksi, ja ne kattavat erilaiset musiikin opettamisen muodot ja musiikin genret. Oppijan oikeuksien toteutumista turvaa nämä suositukset huomioiva pedagoginen koulutus, jota musiikkikasvattajia ja musiikkipedagogeja kouluttavat korkeakoulut ja yliopistot tarjoavat.
Julkaisu on tuotettu osana Säveltämisesen pedagogiikka eli Säpe-täydennyskoulutushanketta, jota rahoitti Opetushallitus. Koulutuksessa kehitettiin käytännön työkaluja säveltämisen ohjaamiseen digivälineillä. Hanketta toteutti Metropolia Ammattikorkeakoulu yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Helsingin yliopiston opettajankoulutusyksikön kanssa vuosina 2016–2021.
Muutos haastoi paitsi opettajat uudistamaan opetustaan, myös musiikkialan opettajien koulutuksen. Olemme eri yliopistojen ja korkeakoulujen opettajankouluttajina koonneet Säveltämisen pedagogiikka eli Säpe-täydennyskoulutuksista suositukset säveltämisen ja luovan musiikin tuottamisen opettamiseen. Suositukset on kohdistettu erityisesti varhaiskasvattajien, luokan- ja musiikinopettajien sekä instrumenttipedagogien koulutukseen. Musiikkioppilaitoksissa voi olla myös säveltäminen omana oppiaineenaan. Sen opettaminen on rinnastettavissa muuhun erityistä ammatillista pätevyyttä edellyttävään opetukseen, esimerkiksi musiikkioppilaitosten tarjoamaan instrumenttiopetukseen.
Suositukset on teemoiteltu oppijan oikeuksiksi, ja ne kattavat erilaiset musiikin opettamisen muodot ja musiikin genret. Oppijan oikeuksien toteutumista turvaa nämä suositukset huomioiva pedagoginen koulutus, jota musiikkikasvattajia ja musiikkipedagogeja kouluttavat korkeakoulut ja yliopistot tarjoavat.
Julkaisu on tuotettu osana Säveltämisesen pedagogiikka eli Säpe-täydennyskoulutushanketta, jota rahoitti Opetushallitus. Koulutuksessa kehitettiin käytännön työkaluja säveltämisen ohjaamiseen digivälineillä. Hanketta toteutti Metropolia Ammattikorkeakoulu yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Helsingin yliopiston opettajankoulutusyksikön kanssa vuosina 2016–2021.