Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suikkilanseudun päivähoitoyksikön lasten vanhempien osallisuus ja asenne kodin lukuhetkiä kohtaan

Kodisoja, Jenna (2014)

 
Avaa tiedosto
Kodisoja_Jenna.pdf.pdf (639.4Kt)
Lataukset: 


Kodisoja, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137688
Tiivistelmä
Lapsen ja aikuisen väliset lukutuokiot kehittävät taitavan lukemisen valmiuksia. Vanhemmat tukevat lukutaidon kehitystä toimimalla roolimalleina vaikuttaen lastensa asenteisiin ja motivoimalla heitä lukemaan. Vanhempien lukuhetkiin osallistumisen hyödyt ovat kiistattomat ja vanhempia pitäisi kannustaa lukemaan lapsilleen yhä enemmän.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Suikkilanseudun Talikorventien päivähoitoyksikön vanhempien osallisuutta ja asennetta lastensa lukuhetkissä. Tutkimuksen tulokset antoivat konkreettista tietoa lukuhetkistä vanhempien tukemisen ja kannustamisen mahdollistamiseksi. Tutkimuksessa vanhempien osallisuuden ja asenteiden lisäksi selvitettiin vanhempien suosimia lukumateriaaleja ja kartoitettiin mahdollista tarvetta lisätiedolle lastenkirjallisuutta kohtaan.
Tutkimus toteutettiin Talikorventien päivähoitoyksikössä joulukuussa 2013. Strukturoitu kvantitatiivinen kyselylomake oli tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä. Kyselylomakkeen kysymykset olivat tutkimuksen tiedonkeruumenetelmiä. Teoreettinen viitekehys koostui lapsen kielen kehityksestä ja vanhempien osallisuudesta sekä osallisuuden vaikutuksista lapseen. Viitekehyksessä sivuttiin myös varhaiskasvatusta vanhempia tukevana tahona. Nämä aihepiirit liittyvät tutkimuksen empiiriseen osioon tukien tuloksia.
Tutkimustuloksissa keskeinen lukemisen taustalla vaikuttava tekijä oli vanhempien lukemisasenne. Myönteinen asenne johti parempiin osallisuus tuloksiin lasten lukuhetkissä. Tutkimukseen vastanneilla oli pääosin lukemiseen positiivisesti kannustava ympäristö, joka ohjaa lasta suhtautumaan myönteisesti lukemiseen. Tuloksia tulkitsemalla kuitenkin melkein kolmannes vanhemmista tarvitsee jonkinlaista tukea lukemisen osalta. Vanhempien joukossa oli myös niitä, jotka ilmaisivat haluavansa lisätietoa lapsen ikään - ja kehitystasoon liittyvästä sopivasta kirjallisuudesta. Suikkilanseudun päivähoitoyksikössä olisi mahdollista näiden tulosten perusteella vastata perheiden pyytämään tarpeeseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste