Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pienpanimotuotteiden kuluttajapakkausten ominaisuuksien vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen

Jauhiainen, Ilkka; Kuivalainen, Teija (2022)

 
Avaa tiedosto
Jauhiainen_Kuivalainen.pdf (1.151Mt)
Lataukset: 


Jauhiainen, Ilkka
Kuivalainen, Teija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810179
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä pienpanimotuotteiden pakkauksen ominaisuudet vaikuttavat kuluttaja-asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Nykyisin varsinkin pienpanimot panostavat vahvasti omaan brändiin ja sen ilmaisemiseen pakkauksen designin kautta. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään mitkä visuaaliset elementit nousevat designissa tärkeimmäksi kiinnittämään asiakkaan huomion ja siten johtamaan ostopäätök-seen. Näin pyrittiin ottamaan selville mihin ominaisuuksiin pienpanimoiden kannattaa kiinnittää erityisesti huo-miota pakkaussuunnittelussa.

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Webropol-työkalua hyödyntäen. Kyselylomaketta jaettiin sähköpos-tilla tavallisille Savonian opiskelijoille ja Facebookissa tavallisille kuluttaja-asiakkaille. Kyselylomakkeessa ky-syttiin taustatietoina vastaajien sukupuolta ja ikää. Osallistujilta kysyttiin, kuinka usein he ostavat panimotuot-teita yleensä, sekä kuinka usein he ostavat pienpanimotuotteita. Pienpanimotuotteiden ostotiheyttä verrattiin pakkausten eri ominaisuuksien koettuun houkuttelevuuteen. Kyselylomake sisälsi myös yhden avoimen kysy-myksen, jolla pyrittiin tarkentamaan mitkä muut asiat vastaaja koki merkittäväksi ostopäätöksen muodostumi-seen.

Tutkimuksen tuloksia analysoitaessa kävi ilmi, ettei mikään yksittäinen elementti pakkauksen designissa nouse ylivoimaisesti muita tärkeämmäksi. Pienpanimotuotteen pakkauksessa houkuttelee kuitenkin näyttävä koko-naisuus, ja kaikki ominaisuudet onkin otettava huomioon pakkaussuunnittelussa. Tutkimustuloksista käy myös ilmi, mitä harrastuneempi kuluttaja-asiakas on, tai mitä useammin hän ostaa pienpanimotuotteita, sitä enem-män hän kiinnittää pakkauksen designiin ja itse tuotteen ominaisuuksiin huomiota. Harvemmin pienpanimo-tuotteita ostavien keskuudessa merkittävimmäksi seikoiksi ostopäätöksen kannalta ilmeni kotimaisuus, paikal-lisuus, merkkiuskollisuus ja hinta.

Opinnäytetyö toteutettiin oppilaitoksen sisäisenä tutkimuksena, eikä sillä ollut erillistä toimeksiantajaa. Tarkoi-tus oli tuottaa pienpanimoalalle yleisesti hyödyllistä tietoa pakkauksen designin merkityksestä brändin raken-tamiselle ja myynnin edistämiselle. Se valotti myös miten erilaiset kuluttaja-asiakkaat ostavat pienpanimotuot-teita ja miten heidän käsityksensä houkuttelevasta pakkauksesta eroaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste