Valmentavan johtamisen toimintamallin kehittäminen oppilaitosorganisaatioon
Laakko-Leinonen, Mari (2022)
Lataukset:
Laakko-Leinonen, Mari
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810080
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Laakko-Leinonen Mari
Työn nimi: Valmentavan johtamisen toimintamallin kehittäminen oppilaitosorganisaatioon
Tutkintonimike: Restonomi (ylempi AMK) Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Asiasanat: Valmentava johtaminen, johtaminen oppilaitoksessa ja työhyvinvointi johtaminen
Tämän työelämälähtöisen kehittämistyön tarkoitus oli kehittää valmentavaa johtamista Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitoksen Kainuun ammattiopistossa (KAO). Johtamisen tulevaisuus, työhyvinvointiin huomion kiinnittäminen ja osallistava työkulttuuri toivat esiin valmentavan johtamisen hyödyt ja sen mahdollisuudet oppilaitosorganisaatiossa. Kehitystyö perustui yhteiseen dialogiin, jonka kautta tavoitteet saatiin tunnistettua.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus. Aineiston keräämistä ja sen analyysia ei erotettu toisistaan, vaan huomio oli tutkittavien näkemyksissä ja tutkittavan ilmiön kokonaisvaltaisessa ymmärryksessä. Tutkija toimi aktiivisesti mukana tutkimuksessa. Sosiaaliset vuorovaikutustilanteet muodostuivat osaksi tiedonhankintaa. Yhteiset keskustelut toivat esiin näkökulmia, joiden avulla asioiden eri puolet saatiin mukaan tutkimukseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi valmentavaan johtamiseen, johtamisen tulevaisuuteen ja työhyvinvointiin. Valmentavan johtamisen toimintamallin tutkiminen kannusti oppivan organisaatio mallin kehittämiseen oppilaitosorganisaatiossa, jossa valmentavalla esihenkilötyöllä oivallutetaan omaan kehittymiseen. Uusi tieto ja oppiminen auttavat organisaatiota suoriutumaan paremmin ja tehokkaammin. Se on yhteydessä työhyvinvoinnin arkipäiväisiin kokemuksiin. Luovuus ja kyky nähdä asioita uusista näkökulmista rakentaa uutta. Tulevaisuuden johtajanimike voisi olla valmentaja.
Aineiston hankinnassa käytettiin osallistavaa havainnointia tarkkailemalla systemaattisesti erilaisia tapahtumia, tilaisuuksia ja tilanteita. Saatu strukturoitu havainnointiaineisto tyypiteltiin ja ryhmiteltiin etsien yhtäläisyyksiä. Aineistot litteroitiin tekstiaineistoksi käsin. Vastaus tutkimustehtävään saatiin jäsentelemällä tulokset tutkimusongelman mukaan ja ne esitetään tulosten yhteydessä.
Tutkimusongelma käsitteli Kainuun ammattiopiston valmentavan johtamisen tarvetta ja hyötyjä. Kehittämismenetelmänä käytettiin osallistavaa tutkimusotetta. Kirjoittamalla havainnointipäiväkirjaa saatiin tietoa henkilöiden käyttäytymisestä ja tapahtumista heidän luonnollisessa toimintaympäristössänsä. Kehittämistyön tuotoksena tehtiin valmentavan johtamisen kehittämisehdotukset.
Valmentava johtaminen, johtaminen oppilaitoksessa ja työhyvinvointi johtaminen
Tekijä(t): Laakko-Leinonen Mari
Työn nimi: Valmentavan johtamisen toimintamallin kehittäminen oppilaitosorganisaatioon
Tutkintonimike: Restonomi (ylempi AMK) Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Asiasanat: Valmentava johtaminen, johtaminen oppilaitoksessa ja työhyvinvointi johtaminen
Tämän työelämälähtöisen kehittämistyön tarkoitus oli kehittää valmentavaa johtamista Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitoksen Kainuun ammattiopistossa (KAO). Johtamisen tulevaisuus, työhyvinvointiin huomion kiinnittäminen ja osallistava työkulttuuri toivat esiin valmentavan johtamisen hyödyt ja sen mahdollisuudet oppilaitosorganisaatiossa. Kehitystyö perustui yhteiseen dialogiin, jonka kautta tavoitteet saatiin tunnistettua.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus. Aineiston keräämistä ja sen analyysia ei erotettu toisistaan, vaan huomio oli tutkittavien näkemyksissä ja tutkittavan ilmiön kokonaisvaltaisessa ymmärryksessä. Tutkija toimi aktiivisesti mukana tutkimuksessa. Sosiaaliset vuorovaikutustilanteet muodostuivat osaksi tiedonhankintaa. Yhteiset keskustelut toivat esiin näkökulmia, joiden avulla asioiden eri puolet saatiin mukaan tutkimukseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi valmentavaan johtamiseen, johtamisen tulevaisuuteen ja työhyvinvointiin. Valmentavan johtamisen toimintamallin tutkiminen kannusti oppivan organisaatio mallin kehittämiseen oppilaitosorganisaatiossa, jossa valmentavalla esihenkilötyöllä oivallutetaan omaan kehittymiseen. Uusi tieto ja oppiminen auttavat organisaatiota suoriutumaan paremmin ja tehokkaammin. Se on yhteydessä työhyvinvoinnin arkipäiväisiin kokemuksiin. Luovuus ja kyky nähdä asioita uusista näkökulmista rakentaa uutta. Tulevaisuuden johtajanimike voisi olla valmentaja.
Aineiston hankinnassa käytettiin osallistavaa havainnointia tarkkailemalla systemaattisesti erilaisia tapahtumia, tilaisuuksia ja tilanteita. Saatu strukturoitu havainnointiaineisto tyypiteltiin ja ryhmiteltiin etsien yhtäläisyyksiä. Aineistot litteroitiin tekstiaineistoksi käsin. Vastaus tutkimustehtävään saatiin jäsentelemällä tulokset tutkimusongelman mukaan ja ne esitetään tulosten yhteydessä.
Tutkimusongelma käsitteli Kainuun ammattiopiston valmentavan johtamisen tarvetta ja hyötyjä. Kehittämismenetelmänä käytettiin osallistavaa tutkimusotetta. Kirjoittamalla havainnointipäiväkirjaa saatiin tietoa henkilöiden käyttäytymisestä ja tapahtumista heidän luonnollisessa toimintaympäristössänsä. Kehittämistyön tuotoksena tehtiin valmentavan johtamisen kehittämisehdotukset.