Hyvä johtajuus catering-alalla
Vuoriluoma, Leena (2022)
Vuoriluoma, Leena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810177
Tiivistelmä
Ruokapalveluala on kokenut kovan kolauksen Covid-19-pandemian aikana ja alalla onkin suuri työntekijävaje. Alalle on saatava lisää ammattitaitoisia johtajia ja lisättyä alan vetovoimaisuutta. Tulevaisuuden johtajien on pystyttävä olemaan vielä enemmän läsnä alaisilleen ja omaksuttava maailman muutokset.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata laaja-alaisesti mitkä kaikki osa-alueet catering-alan johtajan on hallittava ollakseen hyvä johtaja. Asiaa tarkastellaan keskijohdon näkökulmasta. Opinnäytetyön avulla saa käsityksen alalle johtajiksi haluavat, mitä vaaditaan keskijohdon esihenkilöltä. Keskijohdon esihenkilöllä tarkoitetaan ruokapalvelualan organisaatioon palkattua henkilöä, joka johtaa alaisiaan ylemmän johdon määrittelemän strategian mukaisesti. Opinnäytetyössä tarkastellaan teoreettisesti Covid-19-pandemian vaikutusta tulevaisuuteen alalla. Teoriaosuudessa käsitellään johtajuutta hyvän johtajuuden kannalta.
Tutkimusosiossa selvitellään hyvää johtajuutta haastattelemalla catering-alan keskijohdon esihenkilöitä sekä tiedustellaan heidän näkemyksiänsä alan ve-tovoimaisuuden saavuttamiseksi pandemian jälkeen. Tutkimusosuudessa haastateltiin neljää (4) keskijohdon esihenkilöä catering-alan yrityksistä. Kaikki tutkittavat olivat pitkän linjan ammattilaisia, joten heidän näkemyksensä ovat vakavasti otettavia. Tutkimusosiossa selvisi kuinka sitoutuneita he ovat työhönsä, ja kukin heistä edustaa hyvää esimerkkiä hyvästä johtamisesta catering-alalla. Ala tarvitsee elpyäkseen heidän edustamaansa tyyliä hyvästä johtamisesta.
Haastatteluissa selvisi, että pandemian jälkeen catering-alan esihenkilöltä vaaditaan paineensietokykyä, idearikkautta ja valmiuksia nopeisiinkin muutoksiin. Ennakointia ja varasuunnitelmia on löydyttävä takataskusta. Etätyöskentelyn lisääntyessä yksittäispakatut kuljetetut ruoka-annokset on omaksuttava osaksi liiketoimintaa catering-alalla. Catering-alan johtajan on edustettava omalla toiminnallaan esimerkkiä kiinnostuksesta alaa kohtaan. Vetovoimaisuuden lisääminen alalla tulee olemaan yksi osa yritysten liiketoimintastrategiaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata laaja-alaisesti mitkä kaikki osa-alueet catering-alan johtajan on hallittava ollakseen hyvä johtaja. Asiaa tarkastellaan keskijohdon näkökulmasta. Opinnäytetyön avulla saa käsityksen alalle johtajiksi haluavat, mitä vaaditaan keskijohdon esihenkilöltä. Keskijohdon esihenkilöllä tarkoitetaan ruokapalvelualan organisaatioon palkattua henkilöä, joka johtaa alaisiaan ylemmän johdon määrittelemän strategian mukaisesti. Opinnäytetyössä tarkastellaan teoreettisesti Covid-19-pandemian vaikutusta tulevaisuuteen alalla. Teoriaosuudessa käsitellään johtajuutta hyvän johtajuuden kannalta.
Tutkimusosiossa selvitellään hyvää johtajuutta haastattelemalla catering-alan keskijohdon esihenkilöitä sekä tiedustellaan heidän näkemyksiänsä alan ve-tovoimaisuuden saavuttamiseksi pandemian jälkeen. Tutkimusosuudessa haastateltiin neljää (4) keskijohdon esihenkilöä catering-alan yrityksistä. Kaikki tutkittavat olivat pitkän linjan ammattilaisia, joten heidän näkemyksensä ovat vakavasti otettavia. Tutkimusosiossa selvisi kuinka sitoutuneita he ovat työhönsä, ja kukin heistä edustaa hyvää esimerkkiä hyvästä johtamisesta catering-alalla. Ala tarvitsee elpyäkseen heidän edustamaansa tyyliä hyvästä johtamisesta.
Haastatteluissa selvisi, että pandemian jälkeen catering-alan esihenkilöltä vaaditaan paineensietokykyä, idearikkautta ja valmiuksia nopeisiinkin muutoksiin. Ennakointia ja varasuunnitelmia on löydyttävä takataskusta. Etätyöskentelyn lisääntyessä yksittäispakatut kuljetetut ruoka-annokset on omaksuttava osaksi liiketoimintaa catering-alalla. Catering-alan johtajan on edustettava omalla toiminnallaan esimerkkiä kiinnostuksesta alaa kohtaan. Vetovoimaisuuden lisääminen alalla tulee olemaan yksi osa yritysten liiketoimintastrategiaa.