Positiivinen pedagogiikka työyhteisön voimavarana
Kapanen, Santra (2022)
Kapanen, Santra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036937
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa lapsiperheiden haasteet sekä uudenlaiset vuorovaikutustaitoihin liittyvät ongelmat ovat huolestuttaneet varhaiskasvatuksen henkilöstöä. Sijaistarpeet on nähty suurina, henkilökunnan vaihtuvuus korkeana ja sitoutuneisuus työhön matalana. Haastavat asiakastilanteet ovat lisääntyneet päivittäisessä toiminnassa sekä lasten että vanhempien kohdalla. Tästä syystä myös positiivinen pedagogiikka on tullut keskiöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia yhteyksiä ja merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee positiivisen pedagogiikan käytöllä olevan työhyvinvointiin voimavarojen sekä motivaation näkökulmista, miten positiivinen pedagogiikka ja sen käyttö tuottaa henkilöstön resilienssiä sekä mitä merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee positiivisen pedagogiikan menetelmillä olevan omalle työlleen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto kerättiin yksityisen varhaiskasvatuspalveluiden tuottajan 6 työntekijän teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa huomattiin, että positiivista pedagogiikkaa käytetään lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin tukena laajasti ja eri ammattiryhmien kesken ja koko työyhteisön sitoutuminen positiivisen ilmapiirin ja hyvän huomaamiselle tunnistettiin.
Tutkimuksessa havaittiin varhaiskasvattajien kyky hyödyntää myönteisiä tunteita ja omia vahvuuksiaan haastavissa tilanteissa ja kääntämään näin työote positiiviseksi sekä muuttamaan omaa ja lapsen toimintaa myönteisemmäksi. Tutkimus toi esille kuinka suuri vaikutus myönteisillä tunteilla ja palautteella, positiivisella asenteella sekä onnistumisen kokemuksilla on työntekijän yksilöllisten voimavarojen lisääntymiselle mutta myös koko työyhteisön hyvinvoinnille ja työstä saadut onnistumisen kokemuksen loivat työniloa sekä merkitystä työlle. Tutkimus osoitti, kuinka työn sosiaaliset voimavarat ovat oleellisia motivaation ja työhön sitoutumisen kannalta. Kuitenkin vastakohtana heikot työn järjestämiseen liittyvät voimavarat sekä organisatoriset voimavarat eivät tukeneet työssä koettua hyvinvointia. Työyhteisöllä, sosiaalisilla suhteilla sekä yhteisellä tavoitteella ja työasenteella oli valtava merkitys resilienssin kokemukseen sekä tilanteista selviämiseen. In early childhood education, the staff have been concerned about the challenges facing families with children and new types of problems related to interaction skills. The need for substitutes and staff turnover is high while commitment to work is low. Challenging customer situations have increased in the day-to-day operations of both children and parents. For this reason, positive pedagogy has increased. The aim of this master’s thesis was to study the connections and meanings of early childhood education staff in terms of well-being and motivation, in terms of resources and motivation, how positive pedagogy and its use produce staff resilience i.e., the ability to adapt in challenging, changing situations, and what significance early childhood education staff perceive the methods of positive pedagogy to have for their own work.
This master’s thesis was implemented as a qualitative case study and its material was collected through a thematic interview of 6 employees of a private provider of early childhood education services. The re-search material was analyzed by using theory-driven content analysis method. The study found that positive pedagogy is widely used to support a child’s learning and well-being and among different professional groups, and the commitment of the whole work community to the perception of a positive atmosphere and good was acknowledged.
The results showed how early childhood educators were able to use their positive feelings and their own strengths to turn the grip on positive in challenging situations and make both their own and the child's activities more positive. The study highlighted how much positive emotions and feedback, a positive attitude and success experiences have an impact on the employee's individual well-being but also on the well-being of the entire work community. The success experience gained from work created job satisfaction and the feeling of significance for work. The results showed how the social resources of work are essential for work motivation and commitment to work. However, in contrast, weak work organization and organizational resources did not support well-being at work. The work community, social relationships, and a common goal and work attitude played a huge role in the experience of resilience and coping with situations.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia yhteyksiä ja merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee positiivisen pedagogiikan käytöllä olevan työhyvinvointiin voimavarojen sekä motivaation näkökulmista, miten positiivinen pedagogiikka ja sen käyttö tuottaa henkilöstön resilienssiä sekä mitä merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee positiivisen pedagogiikan menetelmillä olevan omalle työlleen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto kerättiin yksityisen varhaiskasvatuspalveluiden tuottajan 6 työntekijän teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa huomattiin, että positiivista pedagogiikkaa käytetään lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin tukena laajasti ja eri ammattiryhmien kesken ja koko työyhteisön sitoutuminen positiivisen ilmapiirin ja hyvän huomaamiselle tunnistettiin.
Tutkimuksessa havaittiin varhaiskasvattajien kyky hyödyntää myönteisiä tunteita ja omia vahvuuksiaan haastavissa tilanteissa ja kääntämään näin työote positiiviseksi sekä muuttamaan omaa ja lapsen toimintaa myönteisemmäksi. Tutkimus toi esille kuinka suuri vaikutus myönteisillä tunteilla ja palautteella, positiivisella asenteella sekä onnistumisen kokemuksilla on työntekijän yksilöllisten voimavarojen lisääntymiselle mutta myös koko työyhteisön hyvinvoinnille ja työstä saadut onnistumisen kokemuksen loivat työniloa sekä merkitystä työlle. Tutkimus osoitti, kuinka työn sosiaaliset voimavarat ovat oleellisia motivaation ja työhön sitoutumisen kannalta. Kuitenkin vastakohtana heikot työn järjestämiseen liittyvät voimavarat sekä organisatoriset voimavarat eivät tukeneet työssä koettua hyvinvointia. Työyhteisöllä, sosiaalisilla suhteilla sekä yhteisellä tavoitteella ja työasenteella oli valtava merkitys resilienssin kokemukseen sekä tilanteista selviämiseen.
This master’s thesis was implemented as a qualitative case study and its material was collected through a thematic interview of 6 employees of a private provider of early childhood education services. The re-search material was analyzed by using theory-driven content analysis method. The study found that positive pedagogy is widely used to support a child’s learning and well-being and among different professional groups, and the commitment of the whole work community to the perception of a positive atmosphere and good was acknowledged.
The results showed how early childhood educators were able to use their positive feelings and their own strengths to turn the grip on positive in challenging situations and make both their own and the child's activities more positive. The study highlighted how much positive emotions and feedback, a positive attitude and success experiences have an impact on the employee's individual well-being but also on the well-being of the entire work community. The success experience gained from work created job satisfaction and the feeling of significance for work. The results showed how the social resources of work are essential for work motivation and commitment to work. However, in contrast, weak work organization and organizational resources did not support well-being at work. The work community, social relationships, and a common goal and work attitude played a huge role in the experience of resilience and coping with situations.