Kitaransoiton psykofyysisyys: Alexander-tekniikka kitaristin työskentelyn tukena
Alinikula, Aapo (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Alinikula, Aapo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910425
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kitaransoiton psykofyysistä puolta somaattisen menetelmän, Alexander-tekniikan, kautta. Aiheen taustalla oli kehotietoisuuden ja vaivattoman liikkeen vähäinen huomioon ottaminen soitonopetuksessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten Alexander-tekniikkaa voidaan hyödyntää kitaransoitonopetuksessa ja miksi näin kannattaa tehdä. Lisäksi tutkimuksessa luotiin kattava yleiskatsaus Alexander-tekniikan toimintaperiaatteisiin ja esiteltiin kitaristin harjoitteluun ja opetukseen soveltuvia, tekniikkaan perustuvia harjoituksia.
Menetelmänä käytettiin narratiivista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusta varten koottiin ja analysointiin aiheesta kirjoitettuja aiempia teoksia ja tutkimuksia. Lähdeaineiston analysoinnissa käytettiin menetelmänä teemoittelua, jolloin pyrittiin tunnistamaan, analysoimaan ja raportoimaan aineistosta löytyneitä toistuvia teemoja. Aineistosta esiin nousseet teemat luokiteltiin teoria- tai aineistolähtöisiin teemoihin.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin merkittävä tarve ja hyöty kehotietoisuuden integroimiselle soitonopetukseen. Alexander-tekniikan kautta saavutettu sujuvampi liike ennaltaehkäisi kitaristin soitosta johtuvia loukkaantumisia ja rasitusvammoja, samalla kun se edisti musiikin laatua. Tuloksista sekä tutkimuksessa esiin nostetutuista harjoituksista hyötyivät kitaristit ja soitonopettajat, jotka saattoivat tiedon ja harjoitukset sisäistettyään viedä ne osaksi omaa työskentelyään ja opetustaan.
Tutkimusprosessin lopussa todettiin, että aihe vaatii jatkotutkimusta ja arvioitiin mahdollisia jatkotutkimussuuntia. Näihin lukeutuivat asiantuntijahaastattelut sekä perusteellisempi syventyminen kitaristeille suunnattuihin somaattisiin harjoituksiin. The purpose of the research was to examine the psychophysical aspects of guitar playing by the way of a somatic method, the Alexander Technique. A lack of focus on movement education and effortless move- ment as a part of guitar pedagogy steered the topic of the research. The research aimed to define how the Alexander Technique could be utilized in guitar pedagogy and why it could be useful. Furthermore, the re- search strove to shed light on the basic principles of the Technique and presented exercises based on it that could be utilized both in guitar practice as well as teaching.
The chosen research method was a narrative descriptive literature review. Previous works and research on the topic were accumulated and analyzed for the purpose of the research. Thematic analysis was used in searching across the chosen material for common themes. The repeated patterns were further divided into theory-based- and data-based themes.
A significant benefit and need for integrating movement education into guitar pedagogy was discovered as a result of the research process. The effortless movement achieved through the Alexander Technique could prevent repetitive strain injuries caused by excessive practicing, as well as enhance the quality of the music. Guitarists and teachers were able to benefit from the exercises presented as a part of the research. After internalizing the information and exercises guitarists and teachers were able to utilize them in a practice- and teaching environment.
The end of the research process showed that further research on the topic was still needed. Suggestions for future research included expert interviews as well as a more comprehensive and expansive investigation into guitar-oriented somatic exercises.
Menetelmänä käytettiin narratiivista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusta varten koottiin ja analysointiin aiheesta kirjoitettuja aiempia teoksia ja tutkimuksia. Lähdeaineiston analysoinnissa käytettiin menetelmänä teemoittelua, jolloin pyrittiin tunnistamaan, analysoimaan ja raportoimaan aineistosta löytyneitä toistuvia teemoja. Aineistosta esiin nousseet teemat luokiteltiin teoria- tai aineistolähtöisiin teemoihin.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin merkittävä tarve ja hyöty kehotietoisuuden integroimiselle soitonopetukseen. Alexander-tekniikan kautta saavutettu sujuvampi liike ennaltaehkäisi kitaristin soitosta johtuvia loukkaantumisia ja rasitusvammoja, samalla kun se edisti musiikin laatua. Tuloksista sekä tutkimuksessa esiin nostetutuista harjoituksista hyötyivät kitaristit ja soitonopettajat, jotka saattoivat tiedon ja harjoitukset sisäistettyään viedä ne osaksi omaa työskentelyään ja opetustaan.
Tutkimusprosessin lopussa todettiin, että aihe vaatii jatkotutkimusta ja arvioitiin mahdollisia jatkotutkimussuuntia. Näihin lukeutuivat asiantuntijahaastattelut sekä perusteellisempi syventyminen kitaristeille suunnattuihin somaattisiin harjoituksiin.
The chosen research method was a narrative descriptive literature review. Previous works and research on the topic were accumulated and analyzed for the purpose of the research. Thematic analysis was used in searching across the chosen material for common themes. The repeated patterns were further divided into theory-based- and data-based themes.
A significant benefit and need for integrating movement education into guitar pedagogy was discovered as a result of the research process. The effortless movement achieved through the Alexander Technique could prevent repetitive strain injuries caused by excessive practicing, as well as enhance the quality of the music. Guitarists and teachers were able to benefit from the exercises presented as a part of the research. After internalizing the information and exercises guitarists and teachers were able to utilize them in a practice- and teaching environment.
The end of the research process showed that further research on the topic was still needed. Suggestions for future research included expert interviews as well as a more comprehensive and expansive investigation into guitar-oriented somatic exercises.