Työn merkityksellisyyden kehittäminen markkinointitoimistossa palvelumuotoilun keinoin
Vornanen, Outi (2022)
Vornanen, Outi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211006
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka työn merkityksellisyyden tunnetta voi kehittää palvelumuotoilun avulla. Merkityksellisyys on ihmisen perustarve, joka on noussut erityisen pintaan lisääntyneen ilmastoahdistuksen ja koronapandemian ravistellessa ihmiskuntaa ja sen toimintaa.
Toimintatutkimuksen ympäristönä on markkinointitoimisto ja tutkimukseen osallistetaan yrityksen työntekijät. Tutkimuksen yhteydessä esitellään merkityksellisyyden sekä työn merkityksellisyyden teoriaa, eli sitä, mistä merkityksen kokemus yksilölle rakentuu ja peilataan tuota tietoa yrityksessä kerättyyn aineistoon. Organisaatiossa ei ole tutkittu työn merkityksellisyyttä aiemmin.
Opinnäytetyön toteutus mukailee Design Councilin tuplatimanttimallia: ilmiötä lähestytään asiakasymmärrystä keräämällä (=työntekijäymmärrys), kiteyttämällä saatua aineistoa ja löydöksiä, ideoimalla ratkaisuja ja prototypoimalla ratkaisu ongelmaan. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus aloitettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista kokemustietoa yrityksen työntekijöiltä keräten verkkokyselyn avulla syksyllä 2021. Laadullista aineistoa kerättiin lisää henkilöstön työarjessa luotaimien avulla ja työntekijäymmärrystä syvennettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Organisaatiolle toteutettiin löydösten pohjalta kattava raportti työn merkityksellisyyden nykytilasta ja suositukset tunnistetuista kehitystarpeista. Aineiston pohjalta kehitettiin henkilöstön itsereflektointivälineeksi Työn merkitys -tehtäväkorttipakka, jonka suunnitteluun henkilöstö osallistettiin pakan prototyyppiä yhteiskehittämällä ja testaamalla. Painettu koe-erä luovutettiin yritykselle opinnäytetyön päätteeksi käyttöön.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että palvelumuotoilu sopii subjektiivisen ja lähes abstraktin aiheen kehittämiseen, sillä sen avulla saadaan sekä yksilön ääni, että kokonaisen yhteisön kokemus esiin. Tämä mahdollisti konkreettiset kehitystoimet, jotka tutkimuksessa jaettiin työntekijän oman vaikutusvallan alaisiin itsereflektoinnilla kehitettäviin, sekä organisaatiojohdon linjauksia vaativiin seikkoihin. Osallistaminen pitää itsereflektointia yllä, mikä on avainasemassa merkityksellisyyden tunnetta vahvistaessa. This thesis examines how the sense of meaningfulness can be developed with service design. Meaningfulness is a basic human need, which has become especially surfaced in the wake of increased climate anxiety and the Covid-19 pandemic shaking humanity and its functioning.
The environment of this action research is a marketing agency and the company’s employees participated in the study. The theory of meaningfulness and the meaningfulness of work – that is, from where the experience of meaning for the individual is being built, are presented in the context of the study, and that information is mirrored in the material collected in the company. The meaningfulness of work had not been studied in the organization before.
The execution of this thesis adapts the Double Diamond model by the British Design Council: the phenomenon is approached by collecting customer insight (= employee insight), by crystallizing the obtained data and findings, devising solutions and prototyping the solution to the problem. The research part of the thesis begun by collecting quantitative and qualitative experience data from the company's employees in the autumn of 2021 with the help of an online survey. The qualitative data was further collected in the staff’s everyday work with the help of design probes, and the employee insight was deepened through a semi-structured thematic interview. Based on the findings, a comprehensive report on the current state of meaningfulness of the work and recommendations on the identified development needs was carried out for the organization. The Meaning of work task card deck was developed as a self-reflection tool for the staff, on the basis of the research material. The personnel participated in the design work by co-developing and testing the prototype. The printed test lot was handed over to the company at the end of the thesis.
Based on the research, it can be said that service design is suitable for the development of a subjective and almost abstract topic, as it provides both individual voice and community experience. It enabled concrete developmental activities. In the study they were divided into aspects that are developed through self-reflection under the employee's own influence, as well as aspects that require the guidelines of organizational management. Participation maintains self-reflection, which is in key position in strengthening the sense of meaningfulness.
Toimintatutkimuksen ympäristönä on markkinointitoimisto ja tutkimukseen osallistetaan yrityksen työntekijät. Tutkimuksen yhteydessä esitellään merkityksellisyyden sekä työn merkityksellisyyden teoriaa, eli sitä, mistä merkityksen kokemus yksilölle rakentuu ja peilataan tuota tietoa yrityksessä kerättyyn aineistoon. Organisaatiossa ei ole tutkittu työn merkityksellisyyttä aiemmin.
Opinnäytetyön toteutus mukailee Design Councilin tuplatimanttimallia: ilmiötä lähestytään asiakasymmärrystä keräämällä (=työntekijäymmärrys), kiteyttämällä saatua aineistoa ja löydöksiä, ideoimalla ratkaisuja ja prototypoimalla ratkaisu ongelmaan. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus aloitettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista kokemustietoa yrityksen työntekijöiltä keräten verkkokyselyn avulla syksyllä 2021. Laadullista aineistoa kerättiin lisää henkilöstön työarjessa luotaimien avulla ja työntekijäymmärrystä syvennettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Organisaatiolle toteutettiin löydösten pohjalta kattava raportti työn merkityksellisyyden nykytilasta ja suositukset tunnistetuista kehitystarpeista. Aineiston pohjalta kehitettiin henkilöstön itsereflektointivälineeksi Työn merkitys -tehtäväkorttipakka, jonka suunnitteluun henkilöstö osallistettiin pakan prototyyppiä yhteiskehittämällä ja testaamalla. Painettu koe-erä luovutettiin yritykselle opinnäytetyön päätteeksi käyttöön.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että palvelumuotoilu sopii subjektiivisen ja lähes abstraktin aiheen kehittämiseen, sillä sen avulla saadaan sekä yksilön ääni, että kokonaisen yhteisön kokemus esiin. Tämä mahdollisti konkreettiset kehitystoimet, jotka tutkimuksessa jaettiin työntekijän oman vaikutusvallan alaisiin itsereflektoinnilla kehitettäviin, sekä organisaatiojohdon linjauksia vaativiin seikkoihin. Osallistaminen pitää itsereflektointia yllä, mikä on avainasemassa merkityksellisyyden tunnetta vahvistaessa.
The environment of this action research is a marketing agency and the company’s employees participated in the study. The theory of meaningfulness and the meaningfulness of work – that is, from where the experience of meaning for the individual is being built, are presented in the context of the study, and that information is mirrored in the material collected in the company. The meaningfulness of work had not been studied in the organization before.
The execution of this thesis adapts the Double Diamond model by the British Design Council: the phenomenon is approached by collecting customer insight (= employee insight), by crystallizing the obtained data and findings, devising solutions and prototyping the solution to the problem. The research part of the thesis begun by collecting quantitative and qualitative experience data from the company's employees in the autumn of 2021 with the help of an online survey. The qualitative data was further collected in the staff’s everyday work with the help of design probes, and the employee insight was deepened through a semi-structured thematic interview. Based on the findings, a comprehensive report on the current state of meaningfulness of the work and recommendations on the identified development needs was carried out for the organization. The Meaning of work task card deck was developed as a self-reflection tool for the staff, on the basis of the research material. The personnel participated in the design work by co-developing and testing the prototype. The printed test lot was handed over to the company at the end of the thesis.
Based on the research, it can be said that service design is suitable for the development of a subjective and almost abstract topic, as it provides both individual voice and community experience. It enabled concrete developmental activities. In the study they were divided into aspects that are developed through self-reflection under the employee's own influence, as well as aspects that require the guidelines of organizational management. Participation maintains self-reflection, which is in key position in strengthening the sense of meaningfulness.