Kuormatraktorityön keskeytykset, suunnittelu ja kuormittavat tekijät
Piironen, Marko (2022)
Piironen, Marko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110962
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin kuormatraktorityön keskeytysten syitä, kuljettajien työnsuunnittelutapoja oikeilla metsätyömailla ja tutkittiin kuormittavien tekijöiden vaikutusta työskentelyyn. Työssä myös esiteltiin ajankohtaisen kuormatraktorikaluston rakennetta ja metsäkoneopetuksessa käytettyjä työnsuunnittelutapoja.
Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin videomateriaalina joulukuussa 2021 ja helmikuussa 2022. Tutkimusnäytteitä saatiin 4, joista tutkittiin keskeytyksien syitä. Työpäivän päätteeksi suoritettiin haastattelu, jolla saatiin tutkimustieto työnsuunnittelusta ja kuljettajien kuormituksesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin yhdistelmää aikatutkimuksesta ja kvalitatiivista tutkimusta. Kuormatraktorien työskentelystä tehtiin aikajanat, jonka tuloksista laskettiin työpäivistä suhteellinen jakauma, jota verrattiin kaikkien tulosten keskiarvoon. Haastatteluista tehtiin laadullinen sisällönanalyysi, josta saatiin vastaukset kuljettajien työnsuunnittelutavoista. Kuormitustekijöitä tutkittiin vertailemalla aikatutkimuksessa havaittuja tapahtumia haastattelun tuloksiin ja näin voitiin havaita syy-seuraussuhteita.
Tuloksista voidaan päätellä keskeytysajan olevan pienempi koneilla, joilla ei ole käytössään toiminnanohjausjärjestelmää metsäkuljetusten kirjaamiseen. Apuaikaa kuluu työpäivässä noin tunti, joka koostuu pääosin normaaleista tauoista ja koneen huoltamisesta. Työpäivinä häiriöaikaa kertyy niukasti ja pitempiä keskeytyksiä ei yleensä ole. Työnsuunnitteluun vaikuttaa eniten puutavaralajin laatu, ja leimikolla vanhimmat puutavaralajit ajetaan ensin. Kuormatraktorinkuljettajien kuormitukseen vaikuttaa negatiivisesti etenkin hankalat työolosuhteet ja henkilökohtaiset ongelmat.
Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin videomateriaalina joulukuussa 2021 ja helmikuussa 2022. Tutkimusnäytteitä saatiin 4, joista tutkittiin keskeytyksien syitä. Työpäivän päätteeksi suoritettiin haastattelu, jolla saatiin tutkimustieto työnsuunnittelusta ja kuljettajien kuormituksesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin yhdistelmää aikatutkimuksesta ja kvalitatiivista tutkimusta. Kuormatraktorien työskentelystä tehtiin aikajanat, jonka tuloksista laskettiin työpäivistä suhteellinen jakauma, jota verrattiin kaikkien tulosten keskiarvoon. Haastatteluista tehtiin laadullinen sisällönanalyysi, josta saatiin vastaukset kuljettajien työnsuunnittelutavoista. Kuormitustekijöitä tutkittiin vertailemalla aikatutkimuksessa havaittuja tapahtumia haastattelun tuloksiin ja näin voitiin havaita syy-seuraussuhteita.
Tuloksista voidaan päätellä keskeytysajan olevan pienempi koneilla, joilla ei ole käytössään toiminnanohjausjärjestelmää metsäkuljetusten kirjaamiseen. Apuaikaa kuluu työpäivässä noin tunti, joka koostuu pääosin normaaleista tauoista ja koneen huoltamisesta. Työpäivinä häiriöaikaa kertyy niukasti ja pitempiä keskeytyksiä ei yleensä ole. Työnsuunnitteluun vaikuttaa eniten puutavaralajin laatu, ja leimikolla vanhimmat puutavaralajit ajetaan ensin. Kuormatraktorinkuljettajien kuormitukseen vaikuttaa negatiivisesti etenkin hankalat työolosuhteet ja henkilökohtaiset ongelmat.