Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

POLKUOPISKELIJASTA SOSIONOMIKSI VERKOSSA- Aikuisopiskelijoiden kokemuksia opinnoista ja opintojen kulkuun vaikuttavista tekijöistä

Honkonen, Laura; Nuuttila, Kristiina (2022)

 
Avaa tiedosto
honkonen_nuuttila.pdf (2.536Mt)
Lataukset: 


Honkonen, Laura
Nuuttila, Kristiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311235
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa kokemusperäistä tietoa sosionomiksi (AMK) verkossa opiskelevilta aikuisopiskelijoilta, joiden opinnot olivat edenneet tutkinto-opinnoiksi polkuopintojen kautta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sosionomiksi (AMK) opiskelusta verkossa ja tehdä sitä näkyväksi, tuoda esille opintojen etenemiseen vaikuttavia tekijöitä sekä havainnollistaa polkuopintojen kulkua ja polkuopiskelijasta tutkinto-opiskelijaksi siirtymistä käytännössä aikuisopiskelijoiden näkökulmasta. Tietoa haluttiin tuottaa sosionomiopintoja pohtiville sekä Laurea-ammattikorkeakoululle opintojen kehittämiseksi. Toimeksiantajanamme oli Laurea-ammattikorkeakoulu. Tutkimuskysymyksinämme olivat: Millaisia ovat sosionomiksi aikuisopiskelijoina opiskelevien kokemukset polku- ja tutkinto-opinnoista verkossa? Millaiset tekijät näyttäytyvät merkityksellisinä aikuisopiskelijoiden verkko-opintojen etenemisen taustalla?

Työmme tietoperustassa kuvattiin aikuisopiskelijaksi hakeutumisen prosessia ammattikorkeakoulussa, motivaatiota, yhteisöllisyyttä ja vertaisuutta, hyvinvointia ja taloudellista tukea, kasvua ja kouluttautumista sosionomin ammattiin sekä sosionomia ammattina. Opin-näytetyömme oli laadullinen teemahaastattelututkimus. Työssämme haastateltiin helmikuun 2022 aikana 11 Laurea-ammattikorkeakoulun verkko-opiskelijaa yksilöhaastatteluina. Haastateltavat olivat edenneet polkuopintojen kautta tutkinto-opiskelijoiksi. Analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.

Tutkimustuloksissa ilmeni, että aikuisopiskelijoille suunnatuissa opinnoissa tulee huomioida opiskelijat kokonaisvaltaisesti, sekä suunnitella opinnot huomioiden opiskelijoiden muu elämäntilanne. Erilaiset tavat hakeutua ammattikorkeakouluopintoihin tuovat laajempia mahdollisuuksia erilaisista lähtökohdista tuleville opintoihin pääsemiseksi. Aikuisopiskelijoiden tietotaitoa tulee hyödyntää vahvasti vertaisoppimisessa ja vertaisten merkitys nähdä tärkeänä voimavarana. Opiskelijoiden hyvinvoinnin haasteisiin tulee vastata entistä paremmin. Sosiaalialan tulevaisuus näyttäytyy tulevien ammattilaisten silmin laajoin työllistymismahdollisuuksin. Jatkokouluttautumista pidettiin todennäköisenä esimerkiksi paremman palkkaustason saavuttamiseksi.








Asiasanat: polkuopiskelu, aikuisopiskelu, verkko-opiskelu, sosionomin koulutus, Laurea-ammattikorkeakoulu
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste