Destination image of Estonia among Finns
Rand, Marite (2014)
Rand, Marite
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147855
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia matkailukohteen imagon kehittymisprosessia ja sen osatekijöitä. Lisäksi haluttiin tutkia, miten suomalaiset kehittävät mielikuvansa Virosta matkakohteena. Tarkoituksena oli selvittää Viron todellinen imago suomalaisten keskuudessa, ja miten se on kehittynyt. Teoreettinen viitekehys koostuu matkailukohteen määritelmästä, sen imagosta ja kehitymisestä. Myös, Baloglun, Mclearyn ja Pearcen teoria matkailukohteen imagon kehitymisprossesista johti parempaan ymmärryksen kyseisestä prosessista. Echtnerin ja Ritchien kaavio matkakohteen imagon osatekijöistä paransi tietämystä siitä, kuinka yksilöt kehittävät mielikuvansa matkakohteista. Tutkimus suoritettiin, jotta saataisiin kerättyä empiiristä tietoa. Kysely suunniteltiin englanniksi ja käännettiin sen jälkeen suomeksi. Se sisälsi muun muuassa kysymyksiä vastaajien demografisista tiedoista, moinvalintakysymyksiä sekä kaksi avointa kysymystä. Vastaajat valittiin pääosin iän ja koulutuksen perusteella, jotta saataisiin realistisempia tuloksia Viron imagosta matkakohteena. Tutkimuksen tulokset osoittivat että Viron imago matkailukohteena on yllättävän positiivinen suomalaisten keskuudessa. Suomalaisen median antamasta negatiivisesta kuvasta johtuen tutkimuksen tekijää odotti kielteisempää tulosta. Todettiin, etta mielikuvat ovat erilaisia, koska jokainen yksilö saa erilaisia vaikutteita sekä henkilökohtaisilta että ulkoisilta tekjiöiltä. Lisäksi todettiin, että nämä tekijät vaikuttavat myös suomalaisten mielikuvanmuodostamisprosessiin ja sen seurauksena syntyy yleismielikuva.