E-sportens inverkan på fysisk aktivitet - En allmän litteraturstudie
Portin, Kasper; Virtamo, Jimi (2022)
Portin, Kasper
Virtamo, Jimi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511875
Tiivistelmä
Vårt syfte med detta arbete var att undersöka hur e-sport inverkar på fysisk aktivitet. Esport är organiserat spelande av videospel och har vuxit I popularitet under de senaste åren. Esportare ser sig själva som idrottsmän och för att klara sig bra I esport bör man ha olika motoriska egenskaper och färdigheter I bra skick. På grund av esportens ökande populariteten blev vi intresserade av att undersöka e-sportens inverkan på fysisk aktivitet som helhet. Vår forskningsfråga för arbetet var “hurdan inverkan har e-sport på fysisk aktivitet?”, och vår hypotes var att e-sport kan ha en främjande inverkan. Hypotesen grundade vi på att e-sport sätter krav på motoriska färdigheter och egenskaper, och på att det finns så kallade exergames, aktiva videospel som spelas genom att man rör på sig. Vi utförde vår studie I form av en allmän litteraturstudie, vilket innebär läsande och analyserande av vetenskapliga artiklar. Alla artiklar som vi inkluderade i arbetet var publicerade år 2010 eller senare. Resultaten visade att exergames, aktiva videospel, kan ha en positiv inverkan på fysisk aktivitet, men på basis av vissa studier fanns det inte nödvändigtvis en korrelation. Gällande traditionella spel så har de inte någon direkt inverkan på fysiska egenskaper och parametrar, men många som spelar traditionella spel ägnar sig även regelbundet åt fysisk aktivitet, varav vissa för att förbättra spelprestationer.