Opiskelijakunnan jäsenhankintaprosessin kehittäminen
Tuovinen, Sini; Puittinen, Peppi (2022)
Tuovinen, Sini
Puittinen, Peppi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712500
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan jäsenyyden myyntiä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajan toiveesta parantaa jo hyvällä tasolla olevaa järjestäytymisastetta vielä paremmaksi. Tarkoituksena oli laatia jäsenhankintasuunnitelma, jota voidaan hyödyntää suunnitelmallisesti tulevina vuosina.
Teoriaosuudessa avattiin mikä on Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta ja millaista sen toiminta on sekä mikä tarve opinnäytetyölle on. Viestintä on tärkeä osuus jäsenyyden myyntiä, sen vuoksi selvitettiin, millaista yhteisöviestintä on ja millainen opiskelijakunnan viestinnän nykytilanne on. Selvitettiin myös jäsenhankintaprosessin nykytilannetta, joka pohjautui vahvasti opinnäytetyön tekijöiden omaan tietoperustaan. Tietoa hankittiin myös tutkimalla, kuinka muissa opiskelijakunnissa jäsenhankintaa suoritetaan nettisivujen ja sosiaalisen median kautta. Jäsenhankintasuunnitelmaan kuului isona osana vuosikello, jonka laatimista tutkittiin osana teoriaa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, sillä tutkimusongelma oli tiedossa. Haluttiin selvittää, tietävätkö Savonian opiskelijat mikä on Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta, miksi he ovat liittyneet jäseniksi tai minkä takia ovat jättäneet liittymättä. Lisäksi haluttiin selvittää mistä he kaipaisivat opiskelijaetuja ja mitä jäseneksi liittymisprosessissa olisi kehitettävää.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin valmis jäsenhankintasuunnitelma Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunnalle. Suunnitelman tueksi laadittiin uusille opiskelijoille lähetettävä esite opiskelijakunnan jäsenyydestä ja vuosikello, joka jaettiin syksy- ja kevätlukukausille, joita opiskelijakunta pystyy hyödyntämään suunnitellessaan jäsenmyyntiä tulevina vuosina.
Teoriaosuudessa avattiin mikä on Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta ja millaista sen toiminta on sekä mikä tarve opinnäytetyölle on. Viestintä on tärkeä osuus jäsenyyden myyntiä, sen vuoksi selvitettiin, millaista yhteisöviestintä on ja millainen opiskelijakunnan viestinnän nykytilanne on. Selvitettiin myös jäsenhankintaprosessin nykytilannetta, joka pohjautui vahvasti opinnäytetyön tekijöiden omaan tietoperustaan. Tietoa hankittiin myös tutkimalla, kuinka muissa opiskelijakunnissa jäsenhankintaa suoritetaan nettisivujen ja sosiaalisen median kautta. Jäsenhankintasuunnitelmaan kuului isona osana vuosikello, jonka laatimista tutkittiin osana teoriaa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, sillä tutkimusongelma oli tiedossa. Haluttiin selvittää, tietävätkö Savonian opiskelijat mikä on Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta, miksi he ovat liittyneet jäseniksi tai minkä takia ovat jättäneet liittymättä. Lisäksi haluttiin selvittää mistä he kaipaisivat opiskelijaetuja ja mitä jäseneksi liittymisprosessissa olisi kehitettävää.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin valmis jäsenhankintasuunnitelma Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunnalle. Suunnitelman tueksi laadittiin uusille opiskelijoille lähetettävä esite opiskelijakunnan jäsenyydestä ja vuosikello, joka jaettiin syksy- ja kevätlukukausille, joita opiskelijakunta pystyy hyödyntämään suunnitellessaan jäsenmyyntiä tulevina vuosina.