Röntgenhoitajan osaaminen sydämen magneettitutkimuksissa : sähköisen perehdytysmateriaalin ja tutkimusohjeiden koostaminen
Puumalainen, Saija (2022)
Puumalainen, Saija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912850
Tiivistelmä
Sydämen magneettitutkimuksen suorittaminen on Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (KYS) keskitetty pienelle joukolle osaajia. Yksikössä toimii sydänkuvantamiseen perehtynyt tiimi, jossa työskentely vaatii röntgenhoitajalta pitkän perehdytyksen ja työkokemuksen. Röntgenhoitajan työhön perehdyttäminen yksikössä on tapahtunut aloittelija konkari työparilla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota sähköinen perehdytysmateriaali ja tutkimusohjeet sydämen magneettitutkimuksiin perehtyvälle röntgenhoitajalle ja koko sydämen magneettitutkimustiimin käyttöön. Tavoitteena työllä oli yhtenäistää perehdyttämistä sydämen magneettitutkimuksiin kohdeyksikössä, tehostaa työn oppimista sekä lisätä potilasturvallisuutta ja työhyvinvointia.
Kehittämistyössä tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja kyselyä. Kysely suunnattiin kohdeyksikön röntgenhoitajille, jotka ovat perehtyneet sydämen magneettitutkimuksen suorittamiseen. Kirjallisuuskatsauksella etsittiin kansainvälistä ja ajantasaista tietoa sydämen magneettitutkimuksen suorittamisesta ja tutkimuksen tekniikoista. Kyselyn avulla kerättiin katsausta täydentävää tietoa kohdeyksikön käytännöistä, toimintatavoista ja kehittämistarpeista.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselyn tulokset olivat suurelta osin samankaltaisia. Sydämen magneettitutkimuksen suorittaminen vaatii röntgenhoitajalta monipuolista osaamista sekä tutkimuksen esivalmistelujen että kuvauksen teknisen suorittamisen osalta. Huolellisella esivalmistelulla röntgenhoitaja voi vaikuttaa tutkimuksen onnistumiseen ja tutkimuksen laatuun. Laitteiston ja tekniikan syvällisen hallinnan myötä röntgenhoitajalla on keinoja onnistua haastavissa tilanteissa ja optimoida kuvanlaatua. Sydämen magneettitutkimuksessa teknisiä haasteita tutkimuksen onnistumiselle aiheuttaa liike, jota voi aiheutua hengityksestä, sydämen sykkeestä tai verenvirtauksesta. Teknistä osaamista ja optimointitaitoja röntgenhoitaja tarvitsee erityisesti rytmihäiriö- ja tahdistinpotilaiden tutkimuksissa sekä erilaisten kuvahäiriöiden minimoimiseksi.
Ajantasainen perehdytysmateriaali ja tutkimusohjeet ovat tärkeitä työn oppimisen ja hallinnan kannalta. Yhdistämällä tutkittu tieto ja kokemukseen perustuva hiljainen tieto saatiin koottua kattava materiaali oppimisen ja työn tueksi. Yhtenäinen toimintamalli luo perustan toiminnan jatkuvalle kehittämiselle, kun koko tiimillä on käytössään sama ajantasainen tieto. Jatkossa työskentelyn tueksi koottua materiaalia tulee päivittää aina, kun tekniikka kehittyy ja toimintaan tulee muutoksia. Perehtymisen tueksi voisi jatkossa kehittää virtuaalisen oppimisen keinoja, kuten videoita ja simulaatioita. The cardiac magnetic resonance imaging (CMR) at Kuopio University Hospital (KUH) is focused on a small number of experts. The unit has a team that specializes in cardiac imaging. Working in the team requires a long orientation period and work experience from a radiographer. In the unit the induction to the work tasks has been conducted with a beginner-old stager working pair. Within this context, the purpose of this thesis was to compile an electronic induction material set and examination instructions for a radiographer who is learning CMR imaging and for use by the entire cardiac imaging team. The primary aims of the thesis project were to harmonize the introduction practices to CMR in the target unit, to enhance work-based learning and to increase patient safety as well as well-being at work.
In this development work, a descriptive literature review and survey were used as the data collection method. The survey was aimed for radiographers at the target unit who are familiar with performing magnetic resonance imaging of the heart. The literature review sought international and up-to-date information on conducting cardiac magnetic resonance imaging and examination techniques. The survey was used to gather additional information on the target unit's practices, operating methods and development needs.
Upon completion, the results of the literature review and survey were mainly similar. Carrying out a magnetic resonance imaging of the heart requires a radiographer to have a wide range of skills, both in terms of the preparation of the examination and the technical performance of the imaging. Furthermore, with careful preparation, the radiographer can influence the success of the examination and the quality of the examination. With in-depth control of equipment and technology, the radiographer has the means to succeed in challenging situations and optimize image quality. In cardiac magnetic examination, the technical challenges to the success of the study are caused by the movement that can be caused by breathing, heart rate or blood flow. The radiographer needs technical competence and optimization skills, especially in examinations of patients with arrhythmias and pacemakers, and to minimize various imaging interferences.
In conclusion, up-to-date induction material and examination instructions are important for learning and managing the work. Combining knowledge generated through research and tacit knowledge based on experience, comprehensive material was collected to support learning and work. A coherent operating model creates the basis for the continuous development of operations when the entire team has access to the same up-to-date information. In the future, the material collected to support the work must be updated whenever technology is evolving and operations change. Virtual learning tools such as videos and simulations could be developed to support orientation in the future.
Kehittämistyössä tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja kyselyä. Kysely suunnattiin kohdeyksikön röntgenhoitajille, jotka ovat perehtyneet sydämen magneettitutkimuksen suorittamiseen. Kirjallisuuskatsauksella etsittiin kansainvälistä ja ajantasaista tietoa sydämen magneettitutkimuksen suorittamisesta ja tutkimuksen tekniikoista. Kyselyn avulla kerättiin katsausta täydentävää tietoa kohdeyksikön käytännöistä, toimintatavoista ja kehittämistarpeista.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselyn tulokset olivat suurelta osin samankaltaisia. Sydämen magneettitutkimuksen suorittaminen vaatii röntgenhoitajalta monipuolista osaamista sekä tutkimuksen esivalmistelujen että kuvauksen teknisen suorittamisen osalta. Huolellisella esivalmistelulla röntgenhoitaja voi vaikuttaa tutkimuksen onnistumiseen ja tutkimuksen laatuun. Laitteiston ja tekniikan syvällisen hallinnan myötä röntgenhoitajalla on keinoja onnistua haastavissa tilanteissa ja optimoida kuvanlaatua. Sydämen magneettitutkimuksessa teknisiä haasteita tutkimuksen onnistumiselle aiheuttaa liike, jota voi aiheutua hengityksestä, sydämen sykkeestä tai verenvirtauksesta. Teknistä osaamista ja optimointitaitoja röntgenhoitaja tarvitsee erityisesti rytmihäiriö- ja tahdistinpotilaiden tutkimuksissa sekä erilaisten kuvahäiriöiden minimoimiseksi.
Ajantasainen perehdytysmateriaali ja tutkimusohjeet ovat tärkeitä työn oppimisen ja hallinnan kannalta. Yhdistämällä tutkittu tieto ja kokemukseen perustuva hiljainen tieto saatiin koottua kattava materiaali oppimisen ja työn tueksi. Yhtenäinen toimintamalli luo perustan toiminnan jatkuvalle kehittämiselle, kun koko tiimillä on käytössään sama ajantasainen tieto. Jatkossa työskentelyn tueksi koottua materiaalia tulee päivittää aina, kun tekniikka kehittyy ja toimintaan tulee muutoksia. Perehtymisen tueksi voisi jatkossa kehittää virtuaalisen oppimisen keinoja, kuten videoita ja simulaatioita.
In this development work, a descriptive literature review and survey were used as the data collection method. The survey was aimed for radiographers at the target unit who are familiar with performing magnetic resonance imaging of the heart. The literature review sought international and up-to-date information on conducting cardiac magnetic resonance imaging and examination techniques. The survey was used to gather additional information on the target unit's practices, operating methods and development needs.
Upon completion, the results of the literature review and survey were mainly similar. Carrying out a magnetic resonance imaging of the heart requires a radiographer to have a wide range of skills, both in terms of the preparation of the examination and the technical performance of the imaging. Furthermore, with careful preparation, the radiographer can influence the success of the examination and the quality of the examination. With in-depth control of equipment and technology, the radiographer has the means to succeed in challenging situations and optimize image quality. In cardiac magnetic examination, the technical challenges to the success of the study are caused by the movement that can be caused by breathing, heart rate or blood flow. The radiographer needs technical competence and optimization skills, especially in examinations of patients with arrhythmias and pacemakers, and to minimize various imaging interferences.
In conclusion, up-to-date induction material and examination instructions are important for learning and managing the work. Combining knowledge generated through research and tacit knowledge based on experience, comprehensive material was collected to support learning and work. A coherent operating model creates the basis for the continuous development of operations when the entire team has access to the same up-to-date information. In the future, the material collected to support the work must be updated whenever technology is evolving and operations change. Virtual learning tools such as videos and simulations could be developed to support orientation in the future.