Yhteistyökumppanuuden kehittäminen
Karppinen, Tino (2022)
Karppinen, Tino
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia urheiluseura X:n yhteistyökumppanuutta ja selvittää, mihin asioihin yhteistyökumppanit ovat tyytyväisiä ja millaisia kehityskohteita toiminnasta löytyy. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä urheilusponsorointiin ja yhteistyökumppanuuteen. Toisena tavoitteena oli toteuttaa tutkimus urheiluseura X:n yhteistyökumppaneille liittyen yhteistyökumppanuuden kehittämiseen.
Ensimmäinen teoriaosuus opinnäytetyössä käsittelee urheilusponsorointia. Osiossa syvennytään urheilusponsorointiin yleisenä käsitteenä, sen historiaan, urheilusponsoroinnin erilaisiin näkökulmiin sekä menetelmiin ja yhdistelmiin. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään yhteistyökumppanuutta. Osiossa syvennytään yhteistyökumppanuuteen käsitteenä sekä mitkä ovat sen keskeisimmät toimet yritys- ja seuratoiminnassa. Lisäksi osiossa käsitellään yhteistyökumppanuuden eri vaiheita, jotka ovat alkuvaihe, eli luominen, ylläpito sekä kehittäminen ja analysointi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Koska urheiluseura X ei ole aihetta aiemmin tutkinut, päädyttiin tutkimusaineisto keräämään teemahaastatteluilla sekä verkossa vastattavalla urheiluseura X:n yhteistyökumppaneille laaditulla kyselylomakkeella. Teemahaastattelujen haastattelurunko koostui neljästä teema-alueesta, jotka olivat taustatiedot, yhteistyökumppanuus, yhteydenpito sekä tyytyväisyys. Teemahaastattelujen pohjalta rakennettiin toimiva kyselylomake vastaavista aiheista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat urheiluseura X:n yhteistyökumppanit. Yhteenlaskettu tutkimuksen vastaajamäärä oli 41.
Tutkimuksen perusteella noin puolet yhteistyökumppaneista on tyytyväisiä nykyiseen yhteistyökumppanitoimintaan. Tutkimus kuitenkin osoitti, että erityisesti yhteydenpitoon, verkostoitumismahdollisuuksiin sekä yhteistyökumppaniyritysten markkinointiin ja mainontaan tulisi innovoida kehitysehdotuksia. Tutkimuksen perusteella yhteistyökumppanit olivat eniten tyytyväisiä urheiluseura X:n toiminnassa seuran tekemään yhteiskuntavastuuseen, yhteisöllisyyteen sekä näkyvyyteen, jonka yritys on yhteistyökumppanuudesta saanut.
Ensimmäinen teoriaosuus opinnäytetyössä käsittelee urheilusponsorointia. Osiossa syvennytään urheilusponsorointiin yleisenä käsitteenä, sen historiaan, urheilusponsoroinnin erilaisiin näkökulmiin sekä menetelmiin ja yhdistelmiin. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään yhteistyökumppanuutta. Osiossa syvennytään yhteistyökumppanuuteen käsitteenä sekä mitkä ovat sen keskeisimmät toimet yritys- ja seuratoiminnassa. Lisäksi osiossa käsitellään yhteistyökumppanuuden eri vaiheita, jotka ovat alkuvaihe, eli luominen, ylläpito sekä kehittäminen ja analysointi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Koska urheiluseura X ei ole aihetta aiemmin tutkinut, päädyttiin tutkimusaineisto keräämään teemahaastatteluilla sekä verkossa vastattavalla urheiluseura X:n yhteistyökumppaneille laaditulla kyselylomakkeella. Teemahaastattelujen haastattelurunko koostui neljästä teema-alueesta, jotka olivat taustatiedot, yhteistyökumppanuus, yhteydenpito sekä tyytyväisyys. Teemahaastattelujen pohjalta rakennettiin toimiva kyselylomake vastaavista aiheista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat urheiluseura X:n yhteistyökumppanit. Yhteenlaskettu tutkimuksen vastaajamäärä oli 41.
Tutkimuksen perusteella noin puolet yhteistyökumppaneista on tyytyväisiä nykyiseen yhteistyökumppanitoimintaan. Tutkimus kuitenkin osoitti, että erityisesti yhteydenpitoon, verkostoitumismahdollisuuksiin sekä yhteistyökumppaniyritysten markkinointiin ja mainontaan tulisi innovoida kehitysehdotuksia. Tutkimuksen perusteella yhteistyökumppanit olivat eniten tyytyväisiä urheiluseura X:n toiminnassa seuran tekemään yhteiskuntavastuuseen, yhteisöllisyyteen sekä näkyvyyteen, jonka yritys on yhteistyökumppanuudesta saanut.