Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Valmentava esihenkilö suorituksen johtajana

Laine, Livia (2022)

 
Avaa tiedosto
Arviointiversio_Livia_Laine_16.05.2022.pdf (9.376Mt)
Lataukset: 


Laine, Livia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912855
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotettiin valmentavalle esihenkilölle suorituksen johtamisen opas. Tavoitteena oli tarjota konkreettisia vinkkejä, tietoa ja ohjeita suorituksen johtamiseen ja sen mittaukseen liittyen. Työ rajattiin käsittelemään mittausta, tavoitteen asettamista, palautteen antamista, suorituksen arviointia sekä valmentavaa vuorovaikutusta. Työstä rajattiin pois toimintaympäristön, yksilön henkilökohtaisten asioiden ja palkitsemisen vaikutusten suurempi käsittely.

Suorituksen johtamisen tarkoituksena on antaa sekä esihenkilöille että heidän alaisilleen selkeä ja johdonmukainen työskentelyjärjestelmä, joka johtaa tuottavuuden kasvuun. Tärkeän aiheesta tekee se, että työntekijöillä on suuri merkitys organisaation pitkän aikavälin menestykseen ja se, että organisaatiot toimivat jatkuvasti rajujen muutosten ympäröiminä.

Tarve suorituksen mittaamiselle on selkeä; ihminen motivoituu luonnostaan siitä, että tuntee etenevänsä. Mittaus myös tekee suorituksen näkyväksi. Mittauskeinoja on tarjolla niin numeerisia kuin hankalammin laskettavissa olevia.

Esihenkilön yksi tärkeimmistä tehtävistä on varmistaa, että tämän alaiset saavuttavat korkean suoritustason. Esihenkilön rooliin suorituksen johtajana lukeutuu selkeiden rakenteiden luominen esihenkilön ja alaisen yhteistoimintaan, tavoitteiden asettaminen, jatkuva palaute ja suorituksen seuranta, suorituksen ohjaus, alisuoriutumiseen puuttuminen ja päätöksenteon ja ongelmanratkaisun varmistaminen. Tavoitteiden asettaminen on suorituksen johtamisen lähtökohta ja se juontaa juurensa yrityksen strategiasta. Tavoiteasetannan tukena voidaan hyödyntää SMARTER-mallia. Palaute vahvistaa tehokasta käyttäytymistä ja näyttää missä ja miten käytöksen on muututtava. Suorituksen arviointi nähdään tärkeänä suorituksen johtamisen osana ja sen tarkoituksena onkin antaa mahdollisuus palautteenantoon, kuulostella, mitä mieltä työntekijät ovat työstään ja antaa pohja kehityksen suunnittelulle. Valmentavassa vuorovaikutuksessa esihenkilö saa alaisen itse tekemään ratkaisuja ja päätöksiä, mikä kasvattaa itseohjautuvuutta ja henkilökohtaista vastuunottoa.

Itse opinnäytetyön tuotoksen eli oppaan sisältö tuotettiin tiivistäen tietoperustassa esitellyt asiat suorituksen johtamisesta. Opas tehtiin pdf-tiedoston muotoon Canva.com-sivuston työkaluilla, joka mahdollisti tavoitellun visuaalisen lopputuloksen.

Tietoperustassa korostui johtamisen vuorovaikutuksellisuus ja tarve kääntää katse tulevaisuuteen menneisyyden suuremman syynäyksen sijasta. Esiin nousi myös alaisen itseohjautuvuuden korostaminen; johtamista halutaan käyttää siihen, että johdettava saadaan itse keksimään ratkaisut. Tässä johtamisen valmentava ote onkin avainasemassa.

Opinnäytetyö toteutettiin syksyn 2021 ja kevään 2022 välillä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste