Suomen merikonttiliikenteen nykytila
Luostarinen, Joona; Munnukka, Henri (2022)
Luostarinen, Joona
Munnukka, Henri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013123
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Suomen merikonttiliikenteen nykytilaa sekä sen vaikutusta Suomen kaupankäynnille. Esittelimme työssämme Suomen suurimmat konttisatamat sekä satamissa toimivat merkittävimmät varustamot ja satamaoperaattorit.
Toinen työssä käsitelty asia koski maailmantilanteen vaikutusta sekä Suomen että maailman merikonttiliikenteeseen. Käsittelyssä olivat muun muassa Covid-19 pandemia, maailmanlaajuinen konttipula sekä Ukrainan ja Venäjän välinen konflikti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työtä varten haastattelimme suurimpien varustamoiden ja satamaoperaattoreiden johtohenkilökuntaa sekä lähetimme kyselyitä merikonttiliikenteen parissa työskenteleville yrityksille kuten eri kuljetusyrityksille. Näistä saatu tieto jäi kuitenkin vähäiseksi eikä niistä saatua tietoa saatu hyödynnettyä halutulla tavalla. Muina lähteinä käytimme paljon eri julkaisuja, artikkeleita ja uutisia liittyen Suomen merikonttiliikenteeseen sekä erilaisia tilastoja ja taulukoita.
Tuloksena saimme suhteellisen kattavan sekä ajankohtaisen kuvan Suomen merikonttiliikenteen nykytilasta ja sen parissa toimivista tahoista. Maailman konttiliikenteen tapahtumia ja niiden vaikutuksia Suomen liikenteeseen saatiin myös käsiteltyä, vaikkakin tilanteet maailmalla muuttuvat nopeasti, mikä hieman vaikeutti ajankohtaisen tiedon kokoamista.
Opinnäytetyön lopputulokseen ei kuitenkaan voi täysin olla tyytyväinen, sillä haastatteluista ja kyselyistä saadut tulokset jäivät vähäisiksi. Näin ollen Suomen merikonttiliikenteestä ei saatu toivottua täysin reaaliaikaista kuvaa eri tahojen näkökulmasta.
Toinen työssä käsitelty asia koski maailmantilanteen vaikutusta sekä Suomen että maailman merikonttiliikenteeseen. Käsittelyssä olivat muun muassa Covid-19 pandemia, maailmanlaajuinen konttipula sekä Ukrainan ja Venäjän välinen konflikti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työtä varten haastattelimme suurimpien varustamoiden ja satamaoperaattoreiden johtohenkilökuntaa sekä lähetimme kyselyitä merikonttiliikenteen parissa työskenteleville yrityksille kuten eri kuljetusyrityksille. Näistä saatu tieto jäi kuitenkin vähäiseksi eikä niistä saatua tietoa saatu hyödynnettyä halutulla tavalla. Muina lähteinä käytimme paljon eri julkaisuja, artikkeleita ja uutisia liittyen Suomen merikonttiliikenteeseen sekä erilaisia tilastoja ja taulukoita.
Tuloksena saimme suhteellisen kattavan sekä ajankohtaisen kuvan Suomen merikonttiliikenteen nykytilasta ja sen parissa toimivista tahoista. Maailman konttiliikenteen tapahtumia ja niiden vaikutuksia Suomen liikenteeseen saatiin myös käsiteltyä, vaikkakin tilanteet maailmalla muuttuvat nopeasti, mikä hieman vaikeutti ajankohtaisen tiedon kokoamista.
Opinnäytetyön lopputulokseen ei kuitenkaan voi täysin olla tyytyväinen, sillä haastatteluista ja kyselyistä saadut tulokset jäivät vähäisiksi. Näin ollen Suomen merikonttiliikenteestä ei saatu toivottua täysin reaaliaikaista kuvaa eri tahojen näkökulmasta.
