Digitaalisten palveluiden saavutettavuuden kehittäminen tarkistuslistan avulla : toimeksiantajana Tammi Digital Oy
Sylgren, Elina (2022)
Sylgren, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113428
Tiivistelmä
Saavutettavuus on verkkomaailman esteettömyyttä ja siitä on säädetty digipalvelulaissa. Tarvitsemme digitaalisia palveluita päivittäin. Jokaisella tulisi olla yhtäläinen mahdollisuus käyttää digitaalisia palveluita. Jotta yhdenvertaisuus toteutuisi myös digitaalisessa maailmassa tarvitsee palvelut suunnitella ja tehdä saavutettaviksi.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajayrityksen, ohjelmistotalo, Tammi Digital Oy:n tarve tuottaa saavutettavampia digitaalisia palveluita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimeksiantajalle digitaalisten palveluiden saavutettavuuden testaukseen tarkistuslista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Työn teoriaosuudessa tutkittiin saavutettavuusvaatimuksia ja saavutettavuuden vähimmäistason määritteleviä lakeja. Työtä varten haastateltiin kahta Päijät-Hämeen Näkövammaiset ry:n jäsentä sekä järjestön ICT-koordinaattoria.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme taulukkomuotoista listaa: Digitaalisten palveluiden saavutettavuuden kehittämistä edistävä tarkistuslista pohjautuen WCAG 2.1 saavutettavuusohjeistukseen (Liite 1.), käytettävyyttä kehittävä lista pohjautuen Jakob Nielsen 10 käytettävyyden heuristiikkaan (liite 2.) sekä ohjeita saavutettavuuteen -lista (Liite 3).
Tarkistuslistat tehtiin Excel-taulukkomuotoon, jotta niitä voidaan muokata ja täydentää. Digitaalista palvelua testatessa listat toimivat tarkistuslistoina, joiden avulla digitaalinen palvelu käydään kohta kohdalta läpi, jotta palvelu täyttäisi mahdollisimman hyvin saavutettavuudelle asetetut vaatimukset. Accessibility of the online world is the same as physical accessibility of the physical world, and it is regulated by the Finnish digital services law. We need digital services every day. Everyone should have equal access to digital services. For equality to be achieved in the digital world as well, services need to be designed and made accessible.
At the starting point of the thesis was the need for the commissioning company, Tammi Digital Oy, to produce more accessible digital services. The aim of the thesis was to make a checklist for the contractor to test accessibility of digital services.
The research method of the thesis is qualitative. In the theoretical part of the thesis, accessibility requirements and the law defining the minimum level of accessibility was collected and studied. For the work part, two members of the Päijät-Häme Blind Association and the association’s ICT-coordinator was interviewed.
Three list were prepared in the thesis: A primary checklist for improving the accessibility of digital services based on the WCAG 2.1 Accessibility Guidelines, a usability development list based on Jakob Nielsen’s 10 Usability Heuristics, and a guidance list for accessibility (Attachments 1. 2. and 3.).
The checklists were created in Excel spreadsheet format so that they can be modified as needed when requirements are updated in the future. When testing a digital service, the checklists allow the digital service to be reviewed step by step so that the service meets the requirements for the accessibility as well as possible.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajayrityksen, ohjelmistotalo, Tammi Digital Oy:n tarve tuottaa saavutettavampia digitaalisia palveluita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimeksiantajalle digitaalisten palveluiden saavutettavuuden testaukseen tarkistuslista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Työn teoriaosuudessa tutkittiin saavutettavuusvaatimuksia ja saavutettavuuden vähimmäistason määritteleviä lakeja. Työtä varten haastateltiin kahta Päijät-Hämeen Näkövammaiset ry:n jäsentä sekä järjestön ICT-koordinaattoria.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme taulukkomuotoista listaa: Digitaalisten palveluiden saavutettavuuden kehittämistä edistävä tarkistuslista pohjautuen WCAG 2.1 saavutettavuusohjeistukseen (Liite 1.), käytettävyyttä kehittävä lista pohjautuen Jakob Nielsen 10 käytettävyyden heuristiikkaan (liite 2.) sekä ohjeita saavutettavuuteen -lista (Liite 3).
Tarkistuslistat tehtiin Excel-taulukkomuotoon, jotta niitä voidaan muokata ja täydentää. Digitaalista palvelua testatessa listat toimivat tarkistuslistoina, joiden avulla digitaalinen palvelu käydään kohta kohdalta läpi, jotta palvelu täyttäisi mahdollisimman hyvin saavutettavuudelle asetetut vaatimukset.
At the starting point of the thesis was the need for the commissioning company, Tammi Digital Oy, to produce more accessible digital services. The aim of the thesis was to make a checklist for the contractor to test accessibility of digital services.
The research method of the thesis is qualitative. In the theoretical part of the thesis, accessibility requirements and the law defining the minimum level of accessibility was collected and studied. For the work part, two members of the Päijät-Häme Blind Association and the association’s ICT-coordinator was interviewed.
Three list were prepared in the thesis: A primary checklist for improving the accessibility of digital services based on the WCAG 2.1 Accessibility Guidelines, a usability development list based on Jakob Nielsen’s 10 Usability Heuristics, and a guidance list for accessibility (Attachments 1. 2. and 3.).
The checklists were created in Excel spreadsheet format so that they can be modified as needed when requirements are updated in the future. When testing a digital service, the checklists allow the digital service to be reviewed step by step so that the service meets the requirements for the accessibility as well as possible.