Opas kestävän kehityksen kasvatuksen tueksi
Huttunen, Suvi (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113830
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tilaajapäiväkodille kestävän kehityksen kasvatuksen opas, jonka tavoitteena oli tukea kestävän kehityksen kasvatuksen toiminnan suunnittelua ja ideointia. Tilaajapäiväkoti oli Lahden kaupungin päiväkoti, Erstan päiväkoti.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Opinnäytetyön tietoperusta koostui varhaiskasvatusta ja sen toimintatapoja avaavasta osiosta sekä ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatuksesta kertovista luvuista. Tietoperustassa avattiin kestävää kehitystä sen kolmen ulottuvuuden (ekologinen, taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen) pohjalta ja opas tehtiin näitä ulottuvuuksia ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita hyödyntäen. Oppaan luomisen tueksi teetettiin paperinen lomakekysely tilaajapäiväkodin kasvattajille ja asiakasperheille. Tutkimuskysymyksenä oli: millaista kestävän kehityksen kasvatus voi olla Erstan päiväkodissa?
Kyselylomakkeiden vastaukset olivat apuna oppaan luomisessa, ja vastausten pohjalta oppaan toimintavinkit jaettiin kahdeksan eri teeman alle: lasten osallisuus sekä sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus, luontoyhteyden tukeminen, retket ja niihin liittyvä toiminta, vuodenaikaseuranta ja eläinten vuodenajat, vesi ja sen eri olomuodot, ruoka, tavarat sekä lähiympäristön retkeilyvinkit. Lisäksi vastausten perusteella oppaaseen lisättiin osiot aiheeseen liittyvistä teemapäivistä ja -viikoista sekä kirjavinkeistä. Opas toimitettiin tilaajalle sähköisenä tilaajan vapaaseen käyttöön. Oppaaseen kirjoitettiin johdanto, joka perehdyttää käyttäjää aiheeseen ja oppaan hyödyntämiseen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Opinnäytetyön tietoperusta koostui varhaiskasvatusta ja sen toimintatapoja avaavasta osiosta sekä ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatuksesta kertovista luvuista. Tietoperustassa avattiin kestävää kehitystä sen kolmen ulottuvuuden (ekologinen, taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen) pohjalta ja opas tehtiin näitä ulottuvuuksia ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita hyödyntäen. Oppaan luomisen tueksi teetettiin paperinen lomakekysely tilaajapäiväkodin kasvattajille ja asiakasperheille. Tutkimuskysymyksenä oli: millaista kestävän kehityksen kasvatus voi olla Erstan päiväkodissa?
Kyselylomakkeiden vastaukset olivat apuna oppaan luomisessa, ja vastausten pohjalta oppaan toimintavinkit jaettiin kahdeksan eri teeman alle: lasten osallisuus sekä sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus, luontoyhteyden tukeminen, retket ja niihin liittyvä toiminta, vuodenaikaseuranta ja eläinten vuodenajat, vesi ja sen eri olomuodot, ruoka, tavarat sekä lähiympäristön retkeilyvinkit. Lisäksi vastausten perusteella oppaaseen lisättiin osiot aiheeseen liittyvistä teemapäivistä ja -viikoista sekä kirjavinkeistä. Opas toimitettiin tilaajalle sähköisenä tilaajan vapaaseen käyttöön. Oppaaseen kirjoitettiin johdanto, joka perehdyttää käyttäjää aiheeseen ja oppaan hyödyntämiseen.