Kuunnelmien kaupallistamisen mahdollisuudet ja haasteet 2010-luvulla
Laitinen, Juuso (2014)
Lataukset:
Laitinen, Juuso
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158012
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön kirjallinen osa tutkii kuunnelmien tilannetta 2010-luvulla kaupallisesta näkökulmasta. Opinnäytetyön teososa on vuonna 2012 valmistunut Tummia tarinoita -kuunnelma. Neliosainen Tummia tarinoita vastaa tuotannon laajuudelta Yleisradion kuunnelmasarjoja, joten se toimii tässä opinnäytetyössä myös tapaustutkimuksena.
Opinnäytetyö tutkii kirjallisen lähdemateriaalin kautta kuunnelmien tuotannon kehitystä sekä Suomessa että ulkomailla, erityisesti Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Japanissa. Tämä kvalitatiivinen opinnäytetyö hyödyntää useita aineistonhankinnan menetelmiä, kuten avointa asiantuntijahaastattelua, tapaustutkimusta sekä analyysimenetelminä vertailua ja teemoittelua. Opinnäytetyössä hyödynnetään myös kirjoittajan omiin kokemuksiin kuunnelman tuottamisesta ja käsikirjoittamisesta.
Opinnäytetyössä nousee keskeisesti esille se, että kuunnelmien kehitys on jämähtänyt paikoilleen ja että tarve kuunnelmien päivittämisestä tähän päivään on ehdottoman tarpeellinen, mikäli kuunnelmakulttuurin halutaan säilyvän vielä tulevaisuudessa. Opinnäytetyö esittää, että pääsyy kuunnelmien suosion laskuun on se, että muutaman opinnäytetyössä esitellyn kaupallisen kokeilun lisäksi, kuunnelmia ei tee Suomessa kuin Yleisradio. Julkisrahoitteisena tekijänä Yleisradion lähtökohdat kuunnelmien tekemiseen ovat erilaiset, kuin mitä ne olisivat kaupallisessa tuotannossa. Kilpailutilanteen puuttuminen näkyy monimuotoisuuden ja kuunnelmakulttuurin kehittymisen puutteena. Opinnäytetyö tarjoaa tähän ratkaisuksi kuunnelmien päivittämistä niin tyylin kuin jakelunkin suhteen. Tärkeimmät tekijät kuunnelmien päivittämisessä ovat kuunnelmien tuotantometodien kyseenalaistaminen, imagon uudelleenbrändäys sekä nykyaikaisten jakelu- ja markkinointikeinojen hyödyntäminen.
Lopuksi opinnäytetyö esittelee hypoteettisen kustannuslaskelman mahdollisimman tehokkaasti toteutetusta kuunnelmasta. Sen vertailu muiden ladattavien viihdemedioiden kulutukseen tekee selväksi sen, että tällä hetkellä kuunnelmia on mahdoton toteuttaa Suomessa taloudellisesti kannattavasti.
Opinnäytetyö tutkii kirjallisen lähdemateriaalin kautta kuunnelmien tuotannon kehitystä sekä Suomessa että ulkomailla, erityisesti Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Japanissa. Tämä kvalitatiivinen opinnäytetyö hyödyntää useita aineistonhankinnan menetelmiä, kuten avointa asiantuntijahaastattelua, tapaustutkimusta sekä analyysimenetelminä vertailua ja teemoittelua. Opinnäytetyössä hyödynnetään myös kirjoittajan omiin kokemuksiin kuunnelman tuottamisesta ja käsikirjoittamisesta.
Opinnäytetyössä nousee keskeisesti esille se, että kuunnelmien kehitys on jämähtänyt paikoilleen ja että tarve kuunnelmien päivittämisestä tähän päivään on ehdottoman tarpeellinen, mikäli kuunnelmakulttuurin halutaan säilyvän vielä tulevaisuudessa. Opinnäytetyö esittää, että pääsyy kuunnelmien suosion laskuun on se, että muutaman opinnäytetyössä esitellyn kaupallisen kokeilun lisäksi, kuunnelmia ei tee Suomessa kuin Yleisradio. Julkisrahoitteisena tekijänä Yleisradion lähtökohdat kuunnelmien tekemiseen ovat erilaiset, kuin mitä ne olisivat kaupallisessa tuotannossa. Kilpailutilanteen puuttuminen näkyy monimuotoisuuden ja kuunnelmakulttuurin kehittymisen puutteena. Opinnäytetyö tarjoaa tähän ratkaisuksi kuunnelmien päivittämistä niin tyylin kuin jakelunkin suhteen. Tärkeimmät tekijät kuunnelmien päivittämisessä ovat kuunnelmien tuotantometodien kyseenalaistaminen, imagon uudelleenbrändäys sekä nykyaikaisten jakelu- ja markkinointikeinojen hyödyntäminen.
Lopuksi opinnäytetyö esittelee hypoteettisen kustannuslaskelman mahdollisimman tehokkaasti toteutetusta kuunnelmasta. Sen vertailu muiden ladattavien viihdemedioiden kulutukseen tekee selväksi sen, että tällä hetkellä kuunnelmia on mahdoton toteuttaa Suomessa taloudellisesti kannattavasti.