Selvitys laulajien harjoittelutottumuksista Pohjois-Pohjanmaalla
Torvikoski, Tanja (2022)
Torvikoski, Tanja
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060113965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060113965
Tiivistelmä
Lauluharjoitteluun löytyy runsaasti itseopiskelumateriaalia, mutta itsenäisen harjoittelun taitoa ei opeteta eikä ohjata laulunopetuksessa usein systemaattisesti. Opinnäytetyöni lähtökohtana oli selvittää eri vaiheissa olevien laulajien ja laulunharrastajien harjoittelutottumuksia Gerald Klicksteinin luoman The Musician’s Way: A guide to practice, performance, and wellness -kirjan (2009) ja oheismateriaalin esittelemää mallia soveltaen. Halusin kerätä tietoa itsenäisen harjoittelun taidon, tavoitteellisuuden, motivaation sekä opetussuhteen merkityksestä osana laulajien ja laulunopiskelijoiden hyvinvointia, edistymistä ja musiikillista itsetuntoa sekä muodostaa näin kuvaa laulajien tuentarpeesta itsenäisen yksilöharjoittelun viitekehyksessä.
Selvitys toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena Survey-kyselytutkimuksena Webropol-kyselytyökalua apuna käyttäen helmikuussa 2022. Kyselylinkki tutkimukseen lähetettiin Oulun ammattikorkeakoulun klassisen- ja pop/jazz-musiikin laulun lehtoreille, laulu-pääaineisille musiikkipedagogiopiskelijoille sekä heidän harjoitusoppilailleen, Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelijoille, Oulun konservatorion pop/jazz-laulunopiskelijoille sekä yksityisen puolen lauluharrastajille Oulun alueella. Kyselyyn vastasi 41 henkilöä. Kyselyyn vastattiin nimettömänä eikä kyselyssä kerätty henkilötietoja.
Selvityksen tulokset osoittivat, että laulajien keskuudessa on havaittavissa tuentarvetta itsenäiseen työskentelyyn liittyen. Erityistä tuentarvetta esiintyi tavoitteiden asettelussa sekä itsenäisesti että yhdessä opettajan kanssa, tavoitteita kohti etenemisessä suunnitelmallisesti ja valvotusti, annettujen kotitehtävien purkamisessa oikeinoppimisen varmistamiseksi, aikataulujen luomisessa, itsenäisen harjoittelun rytmittämisessä selkeiden ohjeiden, tehtävien ja tunnilla tehtyjen äänitteiden muodossa sekä yhteismusisoinnin ja esiintymismahdollisuuksien saralla.
Tutkimusanalyysin johtopäätökset opettivat, että laulajien itsetuntoa ja motivaatiota tukevaa itsearviointia sekä kokonaisuuden hahmottamista helpottavia työkaluja kaivataan lisää, jotta itsenäistä harjoittelua voitaisiin tehdä itsevarmasti omaan arvostelukykyyn luottaen.
Selvityksen tulokset inspiroivat kehittämään itsenäisen harjoittelun taitoa tukevaa pedagogiikkaa sekä sitä, miten laulunopetustilanteissa koettu energia ja esimerkki vuotaa myös laulajien itsenäisiin yksilöharjoitteluhetkiin. Tutkimus oppimismentaliteetista laulun ja musiikin parissa jatkuu.
Selvitys toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena Survey-kyselytutkimuksena Webropol-kyselytyökalua apuna käyttäen helmikuussa 2022. Kyselylinkki tutkimukseen lähetettiin Oulun ammattikorkeakoulun klassisen- ja pop/jazz-musiikin laulun lehtoreille, laulu-pääaineisille musiikkipedagogiopiskelijoille sekä heidän harjoitusoppilailleen, Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelijoille, Oulun konservatorion pop/jazz-laulunopiskelijoille sekä yksityisen puolen lauluharrastajille Oulun alueella. Kyselyyn vastasi 41 henkilöä. Kyselyyn vastattiin nimettömänä eikä kyselyssä kerätty henkilötietoja.
Selvityksen tulokset osoittivat, että laulajien keskuudessa on havaittavissa tuentarvetta itsenäiseen työskentelyyn liittyen. Erityistä tuentarvetta esiintyi tavoitteiden asettelussa sekä itsenäisesti että yhdessä opettajan kanssa, tavoitteita kohti etenemisessä suunnitelmallisesti ja valvotusti, annettujen kotitehtävien purkamisessa oikeinoppimisen varmistamiseksi, aikataulujen luomisessa, itsenäisen harjoittelun rytmittämisessä selkeiden ohjeiden, tehtävien ja tunnilla tehtyjen äänitteiden muodossa sekä yhteismusisoinnin ja esiintymismahdollisuuksien saralla.
Tutkimusanalyysin johtopäätökset opettivat, että laulajien itsetuntoa ja motivaatiota tukevaa itsearviointia sekä kokonaisuuden hahmottamista helpottavia työkaluja kaivataan lisää, jotta itsenäistä harjoittelua voitaisiin tehdä itsevarmasti omaan arvostelukykyyn luottaen.
Selvityksen tulokset inspiroivat kehittämään itsenäisen harjoittelun taitoa tukevaa pedagogiikkaa sekä sitä, miten laulunopetustilanteissa koettu energia ja esimerkki vuotaa myös laulajien itsenäisiin yksilöharjoitteluhetkiin. Tutkimus oppimismentaliteetista laulun ja musiikin parissa jatkuu.