Satakunta Hinku-maakunnaksi
Lehtinen, Siina (2022)
Lehtinen, Siina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060113954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060113954
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Satakunnan olisi mahdollista hakeutua Hinku-maakunnaksi. Työssä tarkasteltiin kahta Hinku-maakunnan kriteeriä: 80 % maakunnan asukkaista tulee asua Hinku-kunnissa sekä maakunnan tulee sitoutua 80 %:n päästövähennystavoitteeseen. Tavoitteena oli löytää keino kummankin kriteerin täyttämiseen Satakunnassa. Työn toimeksiantajana toimi Satakunnan ammattikorkeakoulussa käynnissä oleva Canemure-hanke.
Maakunnan Hinku-kuntien asukasmäärän täyttämisen keinon löytäminen aloitettiin kartoittamalla Satakunnan nykytilanne sekä ei Hinku-kuntien prosentuaaliset asukasmäärät. Ei Hinku-kunnista tehtiin myös laadullista tarkastelua kunnan ilmastotyön suhteen. Tarkastelun perusteella luotiin erilaisia Hinku-kuntayhdistelmiä, joilla tarvittava asukasmäärä saavutettaisiin. Yhdistelmiä tarkasteltaessa todennäköisimmäksi toteutua todettiin Euran, Kankaanpään, Nakkilan ja Säkylän yhdistelmä.
Päästövähennystavoitteeseen sitoutumisen osana Satakunnalle luotiin 80 %:n päästövähennysskenaario. Skenaarion luomisen apuna käytettiin soveltaen Hiilineutraali Suomen nettisivuilla olevaa kuntakohtaista skenaariotyökalua. Skenaariossa esitettiin erilaisia toimenpiteitä eri sektoreilla, joilla Satakunnan päästöjä saataisiin vähennettyä tarvittava määrä. Skenaarioon lukeutuivat myös erilaisten päästöhyvitysesimerkkien esittely. 80 %:n päästövähennystavoite saavutettiin skenaariossa.
Tulosten perusteella todettiin, että kriteerien täyttyminen Satakunnan osalta on mahdollista. Menetelmien virhemahdollisuuksia tarkastellessa tuli ilmi skenaariotyökalun perusskenaariosta aiheutuvat virhemahdollisuudet Satakuntaan sovellettuun skenaarioon. Skenaarion todettiin olevan siis suuntaa antava ja sen käyttömahdollisuuden soveltuvan tausta-aineistoksi Satakunnan ilmastotyössä. The purpose of this thesis was to find out how Satakunta could become a Hinku region. Two Hinku region criteria were studied: 80 % of the region’s inhabitants must live in Hinku municipalities and the region must commit to 80 % emission reduction target. The aim was to find the means for Satakunta to fulfill the Hinku criteria. This thesis was commissioned by Canemure project ongoing in Satakunta University of Applied Sciences.
To find out the means to fulfill the amount of region’s inhabitants, Satakunta’s present situation and non Hinku municipalities’ percentual population was investigated. Qualitative study was made of non Hinku municipalities about their climate actions. Based on the study different Hinku municipality combinations were created to reach required population level. When analyzing the combinations, the one with Eura, Kankaanpää, Nakkila and Säkylä was found most likely to be fulfilled.
An emission reduction scenario was created for Satakunta to reach the 80 % emission reduction target. The scenario was created with the scenario tool for municipalities on Carbon Neutral Finland website. In the scenario possible actions were presented in different sectors to reduce emissions in Satakunta by 80 %. The actions included also different examples of carbon offset moves. Overall, the 80 % emission reduction target was reached in the scenario.
In conclusion, fulfilling the criteria is possible in Satakunta. However, due to baseline values in municipalities’ scenario tool it created the possibility of error when it was used to a region. Thus, the figures in the scenario were stated to be approximate. Despite of possibility of errors, the scenario can be used as a reflection paper in Satakunta’s climate work.
Maakunnan Hinku-kuntien asukasmäärän täyttämisen keinon löytäminen aloitettiin kartoittamalla Satakunnan nykytilanne sekä ei Hinku-kuntien prosentuaaliset asukasmäärät. Ei Hinku-kunnista tehtiin myös laadullista tarkastelua kunnan ilmastotyön suhteen. Tarkastelun perusteella luotiin erilaisia Hinku-kuntayhdistelmiä, joilla tarvittava asukasmäärä saavutettaisiin. Yhdistelmiä tarkasteltaessa todennäköisimmäksi toteutua todettiin Euran, Kankaanpään, Nakkilan ja Säkylän yhdistelmä.
Päästövähennystavoitteeseen sitoutumisen osana Satakunnalle luotiin 80 %:n päästövähennysskenaario. Skenaarion luomisen apuna käytettiin soveltaen Hiilineutraali Suomen nettisivuilla olevaa kuntakohtaista skenaariotyökalua. Skenaariossa esitettiin erilaisia toimenpiteitä eri sektoreilla, joilla Satakunnan päästöjä saataisiin vähennettyä tarvittava määrä. Skenaarioon lukeutuivat myös erilaisten päästöhyvitysesimerkkien esittely. 80 %:n päästövähennystavoite saavutettiin skenaariossa.
Tulosten perusteella todettiin, että kriteerien täyttyminen Satakunnan osalta on mahdollista. Menetelmien virhemahdollisuuksia tarkastellessa tuli ilmi skenaariotyökalun perusskenaariosta aiheutuvat virhemahdollisuudet Satakuntaan sovellettuun skenaarioon. Skenaarion todettiin olevan siis suuntaa antava ja sen käyttömahdollisuuden soveltuvan tausta-aineistoksi Satakunnan ilmastotyössä.
To find out the means to fulfill the amount of region’s inhabitants, Satakunta’s present situation and non Hinku municipalities’ percentual population was investigated. Qualitative study was made of non Hinku municipalities about their climate actions. Based on the study different Hinku municipality combinations were created to reach required population level. When analyzing the combinations, the one with Eura, Kankaanpää, Nakkila and Säkylä was found most likely to be fulfilled.
An emission reduction scenario was created for Satakunta to reach the 80 % emission reduction target. The scenario was created with the scenario tool for municipalities on Carbon Neutral Finland website. In the scenario possible actions were presented in different sectors to reduce emissions in Satakunta by 80 %. The actions included also different examples of carbon offset moves. Overall, the 80 % emission reduction target was reached in the scenario.
In conclusion, fulfilling the criteria is possible in Satakunta. However, due to baseline values in municipalities’ scenario tool it created the possibility of error when it was used to a region. Thus, the figures in the scenario were stated to be approximate. Despite of possibility of errors, the scenario can be used as a reflection paper in Satakunta’s climate work.