Pelastustoimen onnettomuuksien ehkäisyn sovelluksen sähköisen asioinnin kehittäminen
Laurikainen, Miia (2022)
Laurikainen, Miia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114051
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin pelastustoimen sähköisen asiointijärjestelmän kehittämiseksi asiakasystävälliseksi palvelumuotoilun keinoin. Pelastustoimella on ollut jo pitkään tarve onnettomuuksien ehkäisyn sovellukselle ja sähköiselle asiointikanavalle. Tämän vuoksi aihe on erittäin tärkeä ja ajankohtainen sillä järjestelmien kehitys- ja määrittelytyöt ovat onnettomuuksien ehkäisyn sovelluksen kohdalla jo alkaneet ja sähköisen asioinnin kodalla alkamassa tulevana syksynä.
Kyseessä oli työelämälähtöinen kehittämistutkimus, joka tehtiin hyödyntäen laadullisia sisältöanalyysejä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, että millaisia toiveita pelastusviranomaisten asiakkailla on sähköiseen asiointiin liittyen, millä tavoin sähköinen asiointi voisi sujuvoittaa onnettomuuksien ehkäisytyötä tekevien arkea ja minkälaisia epäjohdonmukaisuuksia palveluprosessissa on tällä hetkellä ja miten ne voidaan huomioida sähköisen asioinnin kehittämisessä. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä olivat aikaisempiin tutkimuksiin tutustuminen ja valvontatyötä tekevien ja asiakkaiden haastattelut puolistrukturoitujen kysymyksien avulla. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2021 alkaen ja ne päättyivät huhtikuussa 2022. Tiedonkeruu-vaiheen jälkeen aineistoa litteroitiin ja ne järjesteltiin samankaltaisuuskaavion avulla. Tämän jälkeen aineiston perusteella rakennettiin myös prototyyppejä ja tulokset esitettiin myös PowerBi-järjestelmän avulla visuaalisessa muodossa.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat sen, että järjestelmältä odotetaan eniten selkeyttä, yksinkertaisuutta ja prosessien hallintaan apuvälinettä. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että valvontatyötä tekevien ja asiakkaiden odotukset ja toiveet tulevalta järjestelmältä olivat samankaltaisia. Tutkimuksen yhteydessä asiakkaat esittivät myös muihin pelastuslaitoksien prosesseihin tai palveluihin liittyviä kehitysehdotuksia, jotka on viety eteenpäin oikeille tahoille.
Tutkimuksen johtopäätelminä oli, että ohjelmistokehitysprojektissa tulee ottaa huomioon tulevien käyttäjien esittämät toiveet järjestelmän ominaisuuksista ja lisäksi kehitysprojektissa tulee ottaa huomioon myös saavutettavuuteen ja hyvään hallintoon liittyvät tekijät. Asiakkaat toivoivat pelastusviranomaisilta yhdenmukaista ja tasapuolista palvelua koko Suomessa. Yhtenä tärkeänä teemana esille nousi myös tiedonkulun parantaminen valvontatyötä tekevältä asiakkaalle, valvontatyötä tekeviltä oman pelastuslaitoksen sisällä esimerkiksi pelastustoiminnan puolelle. Myös ohjelmistokehitysprojektitiimin välinen tiedonkulku kehitysprojektin aikana on tärkeää niin tiimin sisällä kuin myös tulevien käyttäjien suuntaan.
Kyseessä oli työelämälähtöinen kehittämistutkimus, joka tehtiin hyödyntäen laadullisia sisältöanalyysejä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, että millaisia toiveita pelastusviranomaisten asiakkailla on sähköiseen asiointiin liittyen, millä tavoin sähköinen asiointi voisi sujuvoittaa onnettomuuksien ehkäisytyötä tekevien arkea ja minkälaisia epäjohdonmukaisuuksia palveluprosessissa on tällä hetkellä ja miten ne voidaan huomioida sähköisen asioinnin kehittämisessä. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä olivat aikaisempiin tutkimuksiin tutustuminen ja valvontatyötä tekevien ja asiakkaiden haastattelut puolistrukturoitujen kysymyksien avulla. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2021 alkaen ja ne päättyivät huhtikuussa 2022. Tiedonkeruu-vaiheen jälkeen aineistoa litteroitiin ja ne järjesteltiin samankaltaisuuskaavion avulla. Tämän jälkeen aineiston perusteella rakennettiin myös prototyyppejä ja tulokset esitettiin myös PowerBi-järjestelmän avulla visuaalisessa muodossa.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat sen, että järjestelmältä odotetaan eniten selkeyttä, yksinkertaisuutta ja prosessien hallintaan apuvälinettä. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että valvontatyötä tekevien ja asiakkaiden odotukset ja toiveet tulevalta järjestelmältä olivat samankaltaisia. Tutkimuksen yhteydessä asiakkaat esittivät myös muihin pelastuslaitoksien prosesseihin tai palveluihin liittyviä kehitysehdotuksia, jotka on viety eteenpäin oikeille tahoille.
Tutkimuksen johtopäätelminä oli, että ohjelmistokehitysprojektissa tulee ottaa huomioon tulevien käyttäjien esittämät toiveet järjestelmän ominaisuuksista ja lisäksi kehitysprojektissa tulee ottaa huomioon myös saavutettavuuteen ja hyvään hallintoon liittyvät tekijät. Asiakkaat toivoivat pelastusviranomaisilta yhdenmukaista ja tasapuolista palvelua koko Suomessa. Yhtenä tärkeänä teemana esille nousi myös tiedonkulun parantaminen valvontatyötä tekevältä asiakkaalle, valvontatyötä tekeviltä oman pelastuslaitoksen sisällä esimerkiksi pelastustoiminnan puolelle. Myös ohjelmistokehitysprojektitiimin välinen tiedonkulku kehitysprojektin aikana on tärkeää niin tiimin sisällä kuin myös tulevien käyttäjien suuntaan.