Maisa-asiakasportaalin ajanvaraustoiminnan kehittäminen Vantaan terveyspalveluissa
Lyytinen, Pauliina (2022)
Lyytinen, Pauliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114069
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka Maisa-asiakasportaalin kautta tapahtuvaa ajanvarausta voisi kehittää asiakkaan näkökulmasta. Tavoitteena oli saada tietoa Vantaan kaupungin terveyspalveluille, kuinka ajanvarausta voisi kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Ajanvarauksen kehittämisellä tavoitellaan asiakastyytyväisyyden parantamista sähköisessä ajanvarauksessa sekä sähköisen ajanvarauksen lisääntymistä tulevaisuudessa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Vantaan terveyspalveluiden digiyksikön kanssa. Tutkimuskysymykset tässä opinnäytetyössä olivat 1) Mitkä tekijät auttavat asiakasta hahmottamaan oikean ajanvaraustarpeen? 2) Minkälaisten tekijöiden asiakkaat kokevat edistävän ajanvarauskokemusta Maisa-asiakasportaalissa? 3) Minkälaisten tekijöiden asiakkaat kokevat heikentävän ajanvarauskokemusta Maisa-asiakasportaalissa?
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin verkossa osallistuvavantaa.fi -palvelun kautta. Kyselylomakkeen strukturoiduista kysymyksistä saadut vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmistolla. Avoimille kysymyksille toteutettiin sovellettu induktiivinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen tulokset kuvattiin opinnäytetyössä leipätekstissä taulukoita ja kuvioita apuna käyttäen.
Tämän opinnäytetyön tuloksista selvisi, että kiinnostusta Maisa-asiakasportaalin kautta tapahtuvalle ajanvaraukselle on. Tuloksista voidaan päätellä, että Maisan ajanvaraus koetaan tarpeelliseksi, mutta kehitettävää löytyy, esimerkiksi palvelun käytettävyydessä.
Opinnäytetyön avulla saatiin vastauksia oikean ajanvaraustarpeen hahmottamiseen vaikuttavista tekijöistä sekä ajanvarauskokemusta edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Sähköisiä palveluita kehitettäessä asiakkaiden palaute tulisi olla osana kehittämistyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin verkossa osallistuvavantaa.fi -palvelun kautta. Kyselylomakkeen strukturoiduista kysymyksistä saadut vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmistolla. Avoimille kysymyksille toteutettiin sovellettu induktiivinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen tulokset kuvattiin opinnäytetyössä leipätekstissä taulukoita ja kuvioita apuna käyttäen.
Tämän opinnäytetyön tuloksista selvisi, että kiinnostusta Maisa-asiakasportaalin kautta tapahtuvalle ajanvaraukselle on. Tuloksista voidaan päätellä, että Maisan ajanvaraus koetaan tarpeelliseksi, mutta kehitettävää löytyy, esimerkiksi palvelun käytettävyydessä.
Opinnäytetyön avulla saatiin vastauksia oikean ajanvaraustarpeen hahmottamiseen vaikuttavista tekijöistä sekä ajanvarauskokemusta edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Sähköisiä palveluita kehitettäessä asiakkaiden palaute tulisi olla osana kehittämistyötä.