Helsingin poliisilaitoksen viestintä sosiaalisessa mediassa
Liiver, Leana-Cleydis (2022)
Liiver, Leana-Cleydis
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Helsingin poliisilaitoksen viestintä sosiaalisessa mediassa. Nykyajan sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille mahdollisuuksia kommunikoida kohderyhmän kanssa, ja sen eri kanavissa voi kehittää yrityksen tunnettavuutta. Sosiaalisen median kasvavan suosion seurauksena myös poliisin viestintä on siirtynyt yhä enemmän sosiaaliseen mediaan. Lisäksi siirtymä sosiaaliseen mediaan mahdollistaa poliisin läsnäolon siellä, missä suurin osa kansalaisista on.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, minkälaista on Helsingin poliisin viestintä sosiaalisessa mediassa. Työ toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmässä hyödynnettiin sisällönanalyysia. Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa. Työssä on käytetty lähteinä e-kirjoja, perinteisiä kirjoja ja internetistä löytyviä lähteitä. Lisäksi työtä tukee haastattelu, joka on tehty Helsingin poliisilaitoksen viestinnän ryhmän työtekijöiden kanssa. Haastateltavien vastauksia käytetään tietoperustassa.
Tämän opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin ajanjaksolla 1.2 – 30.4.2022 julkaistuista Helsingin poliisin Twitter-, Instagram- ja Facebook-päivityksistä. Edellä mainitut sosiaalisen median kanavat valikoituivat opinnäytetyöhön tilien aktiivisuuden perusteella.
Opinnäytetyöstä selvisi, että Helsingin poliisilaitoksen julkaisut edellä esitetyissä sosiaalisen median kanavissa ovat pääpiirteissään hyvin samankaltaisia. Tyypillisesti julkaisut ovat tyypiltään informatiivisia ja ne sisältävät tärkeää tietoa ajankohtaisista asioista. Julkaisut sisältävät yleensä tekstiä ja kuvia. Julkaisujen aihealueet vaihtelevat laidasta laitaan ja tileillä tehdään hyvinkin samanlaisia tai jopa samoja julkaisuja. Helsingin poliisin sosiaalisen median kanavien välillä on myös eroavaisuuksia julkaisuaktiivisuudessa. Facebookiin tehdään monia julkaisuja kuukaudessa ja Twitterin saatetaan julkaista useita julkaisuja päivässä. Vastaavasti Instagramin julkaisuaktiivisuudessa on havaittavissa suurta eroa sillä julkaisuja saattaa välillä olla vain yksi kuukaudessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, minkälaista on Helsingin poliisin viestintä sosiaalisessa mediassa. Työ toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmässä hyödynnettiin sisällönanalyysia. Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa. Työssä on käytetty lähteinä e-kirjoja, perinteisiä kirjoja ja internetistä löytyviä lähteitä. Lisäksi työtä tukee haastattelu, joka on tehty Helsingin poliisilaitoksen viestinnän ryhmän työtekijöiden kanssa. Haastateltavien vastauksia käytetään tietoperustassa.
Tämän opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin ajanjaksolla 1.2 – 30.4.2022 julkaistuista Helsingin poliisin Twitter-, Instagram- ja Facebook-päivityksistä. Edellä mainitut sosiaalisen median kanavat valikoituivat opinnäytetyöhön tilien aktiivisuuden perusteella.
Opinnäytetyöstä selvisi, että Helsingin poliisilaitoksen julkaisut edellä esitetyissä sosiaalisen median kanavissa ovat pääpiirteissään hyvin samankaltaisia. Tyypillisesti julkaisut ovat tyypiltään informatiivisia ja ne sisältävät tärkeää tietoa ajankohtaisista asioista. Julkaisut sisältävät yleensä tekstiä ja kuvia. Julkaisujen aihealueet vaihtelevat laidasta laitaan ja tileillä tehdään hyvinkin samanlaisia tai jopa samoja julkaisuja. Helsingin poliisin sosiaalisen median kanavien välillä on myös eroavaisuuksia julkaisuaktiivisuudessa. Facebookiin tehdään monia julkaisuja kuukaudessa ja Twitterin saatetaan julkaista useita julkaisuja päivässä. Vastaavasti Instagramin julkaisuaktiivisuudessa on havaittavissa suurta eroa sillä julkaisuja saattaa välillä olla vain yksi kuukaudessa.