Tutkimus markkinaehtoisista omistajanvaihdosasiantuntijoista
Kainulainen, Johanna (2014)
Kainulainen, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137684
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomen Yrittäjien Omistajanvaihdoshankkeelle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää markkinaehtoisten omistajanvaihdosasiantuntijoiden näkemyksiä Suomen yrityskauppamarkkinoiden tilanteesta ja tulevaisuudesta. Lisäksi haluttiin selkeyttää yksityisten ja julkisten yrityskauppatoimijoiden työnjakoa.
Tutkimuksen perusjoukkona olivat yksityiset yrityskauppa-asiantuntijat, joille osoitettiin kevättalvella 2014 sähköpostikysely. Tutkimusongelmat olivat:
1. Minkälaisia näkemyksiä markkinaehtoisilla asiantuntijoilla on yrityskauppa-alasta?
2. Mitä ratkaisuehdotuksia heillä on kokemiinsa ongelmiin?
3. Miten markkinaehtoiset palveluntarjoajat ovat maantieteellisesti sijoittuneet?
4. Miten omistajanvaihdospalveluiden tarjonta ja kysyntä kohtaavat?
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiantuntijoiden mielestä yrityskauppamarkkinoiden suurimmat haittatekijät ovat yleinen taloudellinen tilanne ja myytävien yrityksien huono laatu. Asiantuntijoiden mukaan julkisen sektorin ja järjestöjen ilmaiset omistajanvaihdospalvelut vääristävät omistajanvaihdosasiakkaiden asenteita ja luovat epäreilua kilpailua. Vastaajien mukaan julkisen sektorin tulisi keskittyä alkuvaiheen perusneuvontaan, yritysten myyjien ja ostajien herättelytoimiin sekä yrityskauppatapahtumien järjestämiseen. Omistajanvaihdosten suurimpina ongelmina vastaajat pitivät ostajien rahoituksen saannin vaikeutta ja yritysten myyjien myöhäistä liikkeellelähtöä. Mahdollinen yrityskauppamarkkinoiden kasvu ei tuota ongelmia yksityisille asiantuntijoille, vaan päinvastoin kasvu edesauttaisi yrityksien liiketoimintaa. Vastaajista 73 prosenttia aikoo kasvattaa omistajanvaihdospalveluidensa määrää tulevina vuosina.
Taloustilanteen elpyminen ja rahoituksen helpottuminen auttaisivat yrityskauppamarkkinoiden kehittymistä. Julkisen sektorin tulisi toimia markkinoiden toiminnanohjaajana ja tukea omistajanvaihdosasiakkaiden ja -asiantuntijoiden kohtaamista. Asiantuntijoiden markkinoinnin lisäys ja paremmin tuotteistetut palvelut auttavat asiakkaita ymmärtämään paremmin tarjotun palvelun arvon yrityskaupassa.
Tutkimuksen perusjoukkona olivat yksityiset yrityskauppa-asiantuntijat, joille osoitettiin kevättalvella 2014 sähköpostikysely. Tutkimusongelmat olivat:
1. Minkälaisia näkemyksiä markkinaehtoisilla asiantuntijoilla on yrityskauppa-alasta?
2. Mitä ratkaisuehdotuksia heillä on kokemiinsa ongelmiin?
3. Miten markkinaehtoiset palveluntarjoajat ovat maantieteellisesti sijoittuneet?
4. Miten omistajanvaihdospalveluiden tarjonta ja kysyntä kohtaavat?
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiantuntijoiden mielestä yrityskauppamarkkinoiden suurimmat haittatekijät ovat yleinen taloudellinen tilanne ja myytävien yrityksien huono laatu. Asiantuntijoiden mukaan julkisen sektorin ja järjestöjen ilmaiset omistajanvaihdospalvelut vääristävät omistajanvaihdosasiakkaiden asenteita ja luovat epäreilua kilpailua. Vastaajien mukaan julkisen sektorin tulisi keskittyä alkuvaiheen perusneuvontaan, yritysten myyjien ja ostajien herättelytoimiin sekä yrityskauppatapahtumien järjestämiseen. Omistajanvaihdosten suurimpina ongelmina vastaajat pitivät ostajien rahoituksen saannin vaikeutta ja yritysten myyjien myöhäistä liikkeellelähtöä. Mahdollinen yrityskauppamarkkinoiden kasvu ei tuota ongelmia yksityisille asiantuntijoille, vaan päinvastoin kasvu edesauttaisi yrityksien liiketoimintaa. Vastaajista 73 prosenttia aikoo kasvattaa omistajanvaihdospalveluidensa määrää tulevina vuosina.
Taloustilanteen elpyminen ja rahoituksen helpottuminen auttaisivat yrityskauppamarkkinoiden kehittymistä. Julkisen sektorin tulisi toimia markkinoiden toiminnanohjaajana ja tukea omistajanvaihdosasiakkaiden ja -asiantuntijoiden kohtaamista. Asiantuntijoiden markkinoinnin lisäys ja paremmin tuotteistetut palvelut auttavat asiakkaita ymmärtämään paremmin tarjotun palvelun arvon yrityskaupassa.