Tunnetaitojen aarrearkku - Työkaluja tunnetaitojen kehittymisen tueksi Nipsulassa käyville perheille
Ojala, Katariina (2022)
Ojala, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114342
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä koottiin kyselytutkimuksen pohjalta Tunnetaitojen aarrearkku -tunnetaitovihko Nipsulan avoimessa varhaiskasvatustoiminnassa mukana oleville perheille. Tavoitteena oli työkalujen kokoaminen tunnetaitojen kehittymisen tueksi sekä ajatusten herättäminen perheissä tunnetaidoista ja niiden merkityksestä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Nipsulan avoin varhaiskasvatustoiminta, joka on Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) Hyvinvointiosaamisen yksikön tuottamaa palvelua. Opinnäytetyö perustui ajankohtaiseen teoriatietoon tunteista, tunnetaidoista, niiden kehittymisestä alle kouluikäisillä lapsilla sekä aikuisen roolista lapsen tunnetaitojen tukijana. Teoreettisen viitekehyksen toisen tärkeän osan muodosti varhaiskasvatuksen näkökulma, jossa tarkasteltiin varhaiskasvatuslakia ja varhaiskasvatussuunnitelmia. Lisäksi työssä käsiteltiin lyhyesti uutta varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa ja perheiden tukemista varhaiskasvatuksessa. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä. Kysely toteutettiin anonyymisti niin, että Nipsulan palvelukoordinaattori lähetti kyselylinkit vastaajille. Kyselyn avulla selvitettiin tunnetaitoihin ja niiden kehittymiseen liittyviä teemoja sekä mahdollisia tunnetaitoihin liittyviä haasteita lapsilla ja perheissä. Lisäksi kyselyssä selvitettiin perheiden toiveita ja ideoita tunnetaitojen käsittelyyn Nipsulassa. Kysely lähetettiin kaikille Nipsulassa käyville perheille, joita oli seitsemän. Kyselyyn tuli neljä vastausta. Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että perheet ovat saaneet tietoa lasten tunnetaidoista ja niiden kehittymisestä ensisijaisesti internetistä, sosiaalisesta mediasta ja kirjoista. Kaikkien vastaajien mukaan perheissä keskustellaan tunteista, ja haastavia tilanteita lapsensa tai lastensa kanssa oli kohdannut yli puolet vastaajista. Tunnetaitomateriaalien, kuten tunnekorttien käyttö, ei ollut suurimmalle osalle vastaajista tuttua. Kyselyn pohjalta rakennettiin Tunnetaitojen aarrearkku -tunnetaitovihko, joka sisältää tietoa tunnetaidoista sekä työkaluja ja materiaalia tunnetaitojen opetteluun ja harjoittelemiseen. Perheet voivat hyödyntää tunnetaitovihon materiaaleja kotona tai yhdessä Nipsulassa. Aikuisen rooli alle kouluikäisen lapsen tunnetaitojen tukijana on merkittävä ja lapsi tarvitsee tunnetaitojen opettelussa vielä paljon aikuisen tukea. Tunnetaitovihko on suunniteltu niin, että aikuinen toimii lapsen tukena ja hyödyntää materiaalia yhdessä lapsen kanssa.