KOOMA, Tanssiteos henkilökohtaisen kokemuksen pohjalta
Rinne, Anniina (2014)
Rinne, Anniina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158097
Tiivistelmä
KOOMA on Anniina Rinteen taiteellisena opinnäytetyönä työstetty tanssiteos, joka esitettiin Sotkulla perjantaina 28.2.2014. Teoksessaan Rinne käsittelee syvän tajuttomuuden tilaa, miten potilas kokee sen ja millä tavoin tajuttomuuden eri syvyysasteet vaikuttavat häneen. Työ tutkii ihmiskehon luonnollista liikkeettä ja sen vastakohtaa luonnotonta, epäinhimillistä liikettä, jotka mahdollistettiin puvustuksen sekä liikkeen tilasuunnan avulla.
Aihe pohjautuu Rinteen omaan henkilökohtaiseen kokemukseen vuodelta 1992. Tämä omakohtainen kokemus toimii työn tärkeänä ja vahvana inspiraation lähteenä. Aihevalinnallaan Rinne haluaa osoittaa kiitostaan ja kunnioitustaan omalle menneisyydelleen.
Koreografi on kiinnostunut integroimaan eri taiteenlajeja yhteen. Työ sisältää tanssitaiteen lisäksi itse sävellettyä musiikkia, kuvataidetta sekä runoutta. Myös visuaalinen puvustus toimii omana taiteenlajinaan.
Raportissaan Rinne avaa teoksen lähtökohtia, joita hän on työstänyt pohjatyönä koreografian rakentamista varten. Raportissa tulee ilmi, että työprosessi on kestänyt koko tanssinopettaja koulutuksen ajan ihan ensimmäisestä luku-kaudesta lähtien. Rinne kertoo tekstissään, miten hän lähti työprosessia työstämään, millaisiin asioihin hän aluksi kiinnitti huomiota sekä mitkä tekijät tanssiteoksen kannalta syntyivät ensin.
Seuraavaksi Rinne kertoo koreografian työstämisvaiheita ja sen työmenetelmiä esitykseen asti. Miten koreografinen osuus aloitettiin? Miten liikemateriaalin rakentuminen eteni sekä millaisten työvaiheiden jälkeen päästiin loppuun? Raportti sisältää myös teoksen visuaalisten elementtien (puvustuksen, kuvataiteen, musiikin sekä runojen) työstövaiheet. Näissä kohdissa Rinne avaa ajatuksiaan, kuinka kukin elementti yhdistyi aiheeseen työstövaiheessa sekä miten niillä tuettiin teoksen luonnetta. Raportissa tulee ilmi myös, että osa näistä elementeistä on tehty yh-teistyönä taustahenkilöiden kanssa.
Lopuksi hän pohtii työprosessissa oppimiaan asioita, mitä hän tekisi toisin seuraavana kertana työskennellessään koreografina sekä mitä ajatuksia prosessi hänessä herätti. Miten hän koki tanssijoiden kanssa työskentelyn sekä miltä hänestä tuntui tuoda taiteen keinoin esille oma henkilökohtainen kokemus?
Aihe pohjautuu Rinteen omaan henkilökohtaiseen kokemukseen vuodelta 1992. Tämä omakohtainen kokemus toimii työn tärkeänä ja vahvana inspiraation lähteenä. Aihevalinnallaan Rinne haluaa osoittaa kiitostaan ja kunnioitustaan omalle menneisyydelleen.
Koreografi on kiinnostunut integroimaan eri taiteenlajeja yhteen. Työ sisältää tanssitaiteen lisäksi itse sävellettyä musiikkia, kuvataidetta sekä runoutta. Myös visuaalinen puvustus toimii omana taiteenlajinaan.
Raportissaan Rinne avaa teoksen lähtökohtia, joita hän on työstänyt pohjatyönä koreografian rakentamista varten. Raportissa tulee ilmi, että työprosessi on kestänyt koko tanssinopettaja koulutuksen ajan ihan ensimmäisestä luku-kaudesta lähtien. Rinne kertoo tekstissään, miten hän lähti työprosessia työstämään, millaisiin asioihin hän aluksi kiinnitti huomiota sekä mitkä tekijät tanssiteoksen kannalta syntyivät ensin.
Seuraavaksi Rinne kertoo koreografian työstämisvaiheita ja sen työmenetelmiä esitykseen asti. Miten koreografinen osuus aloitettiin? Miten liikemateriaalin rakentuminen eteni sekä millaisten työvaiheiden jälkeen päästiin loppuun? Raportti sisältää myös teoksen visuaalisten elementtien (puvustuksen, kuvataiteen, musiikin sekä runojen) työstövaiheet. Näissä kohdissa Rinne avaa ajatuksiaan, kuinka kukin elementti yhdistyi aiheeseen työstövaiheessa sekä miten niillä tuettiin teoksen luonnetta. Raportissa tulee ilmi myös, että osa näistä elementeistä on tehty yh-teistyönä taustahenkilöiden kanssa.
Lopuksi hän pohtii työprosessissa oppimiaan asioita, mitä hän tekisi toisin seuraavana kertana työskennellessään koreografina sekä mitä ajatuksia prosessi hänessä herätti. Miten hän koki tanssijoiden kanssa työskentelyn sekä miltä hänestä tuntui tuoda taiteen keinoin esille oma henkilökohtainen kokemus?