ICT-palvelujen järjestäminen kunnissa ja kaupungeissa
Holmroos, Tom (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060314972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060314972
Tiivistelmä
Kuntien koko toiminta muuttuu perustavanlaatuisesti seuraavien vuosien aikana. Toimintaympäristö tulee muuttumaan niin suurten hallinnollisten reformien kuin voimakkaan teknologisen kehityksen myötä. Kuntia koskevat rakennemuutokset tuovat eriasteisia muutoksia myös kuntien tietohallintoon ja ICT-toiminnan järjestämiseen.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kuntien ICT-palvelutuotannon järjestämistapoja ja tietohallinnon organisoitumista muuttuvassa tilanteessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, mitkä asiat vaikuttavat siihen, miten kunnat järjestävät ICT-palvelunsa ja tietohallintonsa. Lisäksi työssä selvitettiin tietohallintojohtajan roolia kuntaorganisaatiossa.
Tietoperustassa tehtiin katsaus kolmeen keskeiseen muutosajuriin, jotka vaikuttavat tietohallintojen toimintaympäristöön. Voimakas teknologinen murros ja digitalisaatio lisää vaatimuksia palvelutuotannon muutoksen kautta myös kuntien tietohallinnolle. Lisäksi sääntelyn laajuus vaikuttaa yhä enemmän suoraan tietohallintoon ja kolmanneksi isot hallinnolliset reformit tulevat vaikuttamaan kuntien ICT-palveluiden järjestämiseen ja resursseihin.
Tutkimuksen empiirisen osan tavoitteena oli selvittää tarkemmin, millaisia ratkaisuja kunnat ovat tehneet tietohallintonsa ja ICT-palvelutuotantonsa järjestämiselle sekä mikä rooli tietohallinnolla on kunnan organisaatiossa. Empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyn avulla selvitettiin tietohallintojohtajien näkemyksiä tietohallinnon roolista ja johtamisesta sekä siihen liittyvistä haasteista.
Tarkastelun perusteella voidaan todeta, että kuntien tavat järjestää tietohallintonsa ja ICT-palvelutuotantonsa vaihtelevat suuresti. Käsitteiden osalta ei vallitse yhtenäistä näkemystä, joka osaltaan vaikeuttaa kokonaisuuden hahmottamista. Kyselytutkimuksen perusteella muutosvoimista digitalisaatio vaikutti eniten kuntien tietohallintoihin. Reformit taas vaikuttivat eri tavoin, riippuen miten aiempaa yhteistyötä oli tehty alueella ja miten yhteistyörakenteet oli järjestetty. Tarkasteltaessa tietohallinnon tärkeimpiä tehtäviä, voidaan ne tiivistää digitalisaation edistämiseen, IT-järjestelmien kehittämiseen sekä arkkitehtuuriin. Tietohallintojohtajan tehtävistä taas korostuivat eniten tietohallinnon strateginen johtaminen ja ICT:n rahoitus- ja budjettitarpeet.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kuntien ICT-palvelutuotannon järjestämistapoja ja tietohallinnon organisoitumista muuttuvassa tilanteessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, mitkä asiat vaikuttavat siihen, miten kunnat järjestävät ICT-palvelunsa ja tietohallintonsa. Lisäksi työssä selvitettiin tietohallintojohtajan roolia kuntaorganisaatiossa.
Tietoperustassa tehtiin katsaus kolmeen keskeiseen muutosajuriin, jotka vaikuttavat tietohallintojen toimintaympäristöön. Voimakas teknologinen murros ja digitalisaatio lisää vaatimuksia palvelutuotannon muutoksen kautta myös kuntien tietohallinnolle. Lisäksi sääntelyn laajuus vaikuttaa yhä enemmän suoraan tietohallintoon ja kolmanneksi isot hallinnolliset reformit tulevat vaikuttamaan kuntien ICT-palveluiden järjestämiseen ja resursseihin.
Tutkimuksen empiirisen osan tavoitteena oli selvittää tarkemmin, millaisia ratkaisuja kunnat ovat tehneet tietohallintonsa ja ICT-palvelutuotantonsa järjestämiselle sekä mikä rooli tietohallinnolla on kunnan organisaatiossa. Empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyn avulla selvitettiin tietohallintojohtajien näkemyksiä tietohallinnon roolista ja johtamisesta sekä siihen liittyvistä haasteista.
Tarkastelun perusteella voidaan todeta, että kuntien tavat järjestää tietohallintonsa ja ICT-palvelutuotantonsa vaihtelevat suuresti. Käsitteiden osalta ei vallitse yhtenäistä näkemystä, joka osaltaan vaikeuttaa kokonaisuuden hahmottamista. Kyselytutkimuksen perusteella muutosvoimista digitalisaatio vaikutti eniten kuntien tietohallintoihin. Reformit taas vaikuttivat eri tavoin, riippuen miten aiempaa yhteistyötä oli tehty alueella ja miten yhteistyörakenteet oli järjestetty. Tarkasteltaessa tietohallinnon tärkeimpiä tehtäviä, voidaan ne tiivistää digitalisaation edistämiseen, IT-järjestelmien kehittämiseen sekä arkkitehtuuriin. Tietohallintojohtajan tehtävistä taas korostuivat eniten tietohallinnon strateginen johtaminen ja ICT:n rahoitus- ja budjettitarpeet.