Osaamisen johtamisen kulmakivet ja kehityskohteet asiantuntijaorganisaatiossa : teorioiden näkökulmista työkaluihin
Opacic, Sirkku (2022)
Opacic, Sirkku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214901
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia osaamisen johtamista asiantuntijaorganisaatio Rikosuhripäivystyksessä ja miten sitä voitaisiin kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Osaaminen käsitteenä on monimuotoinen, mutta myös osaamisen johtamista voidaan teorian avulla hahmottaa ja ymmärtää hyvin laajana ilmiönä. Harva organisaatio on auki kirjoittanut mitä osaamisen johtamisella tarkoitetaan tai tavoitellaan.
Tutkimus perustui kohdeorganisaation tarpeelle tarkastella omaa osaamisen johtamistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää kohdeorganisaation kontekstiinsa sidonnaista osaamisen johtamista siellä toimivien esimiesten avulla sekä tarjota kehitysehdotuksia kohdeorganisaatiolle. Tutkimusstrategia mahdollisti osaamisen johtamisen tarkastelun. Osaamisen johtamisesta saatiin tarvittavaa tietoa käyttämällä kahta erilaista menetelmää, anonyymiä kyselyä ja ryhmämuotoista teemahaastattelua. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kohdeorganisaatiossa osaamista arvostetaan ja osaamisen johtamisella pyritään mahdollistamaan oppiminen. Tulosten perustella osaamisen johtamisen strateginen yhteys on olemassa, mutta sitä voitaisiin vahvistaa esimerkiksi ydinosaamisten määrittelyn avulla. Tutkimustulokset palvelevat ensisijaisesti tutkimuksen kohdeorganisaatiota, mutta lukija saa tutkimuksen tapauksesta käyttöönsä erilaisia näkökulmia, toimintatapoja ja keinoja osaamisen johtamiseensa. This study aims to study competence management in an expert organization Victim Support Finland and how to develop it. This study was implemented as a qualitative case study. Competence is a diverse concept but also competence-based management through theory can be seen and understood as a wide phenomenon. Few organizations have written out what they mean by competence management or what they aim with it. This study was based on organizations needs to study their competence management. The purpose of this study was to understand organizations context dependent competence management with the help of supervisors and offer the organization some proposals how to develop their competence management. The research strategy made it possible to study competence management. By using two different methods, an anonymous survey and a group thematic interview, helped get the necessary information of competence management. As a conclusion, it can be stated that competence is valued in the target organization and the aim of competence management is to enable learning. Based on the results, there is a strategic link between competence management, but it could be strengthened, for example, by defining core competencies. The study results primarily serve the target organization, but through the study’s case, the reader will have access to different perspectives, ways of working and means to manage their competence.
Tutkimus perustui kohdeorganisaation tarpeelle tarkastella omaa osaamisen johtamistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää kohdeorganisaation kontekstiinsa sidonnaista osaamisen johtamista siellä toimivien esimiesten avulla sekä tarjota kehitysehdotuksia kohdeorganisaatiolle. Tutkimusstrategia mahdollisti osaamisen johtamisen tarkastelun. Osaamisen johtamisesta saatiin tarvittavaa tietoa käyttämällä kahta erilaista menetelmää, anonyymiä kyselyä ja ryhmämuotoista teemahaastattelua. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kohdeorganisaatiossa osaamista arvostetaan ja osaamisen johtamisella pyritään mahdollistamaan oppiminen. Tulosten perustella osaamisen johtamisen strateginen yhteys on olemassa, mutta sitä voitaisiin vahvistaa esimerkiksi ydinosaamisten määrittelyn avulla. Tutkimustulokset palvelevat ensisijaisesti tutkimuksen kohdeorganisaatiota, mutta lukija saa tutkimuksen tapauksesta käyttöönsä erilaisia näkökulmia, toimintatapoja ja keinoja osaamisen johtamiseensa.