Kuluttajan ostokäyttäytyminen verkkokaupassa
Mäkilä, Joose; Paajanen, Ville (2022)
Mäkilä, Joose
Paajanen, Ville
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214949
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kuluttajien ostokäyttäytymistä verkkokaupassa. Tavoitteena oli selvittää, mitkä verkkokauppojen ominaisuudet saavat kuluttajat asioimaan verkkokaupoissa ja samalla saatiin tietoa siitä, mitkä ovat epävarmuustekijöitä ostopäätöksessä. Verkkokaupan liikenne on kasvavassa vauhdissa, yhä useamman kuluttajan arkipäivään kuuluu verkkokaupassa selailu ja ostaminen.
Teoriaosuudessa keskityttiin kuluttajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupassa sekä laadukkaan verkkokaupan ominaisuuksiin. Teoriaosuudessa on käyty myös läpi muita tutkimuksia, joista selviää alueellisia ja tuotteellisia eroja kaupankäynnissä sekä kuluttajien arvostamia tekijöitä verkkokaupoissa.
Kyselyssä keskityttiin tekemään sähköinen kysely kuluttajille, jonka avulla selvitettiin kuluttajien ostokäyttäytymistä Varsinais-Suomen alueella. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitä seikkoja asiakas arvostaa verkkokaupassa asioidessaan. Kysely toteutettiin Webropol- kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi 50 Varsinais-Suomessa asuvaa henkilöä.
Tulosten perusteella saatiin tietoa siitä, mitä varsinaissuomalaiset kuluttajat verkkokaupassa arvostaa. Kyselystä saatiin selville, mitkä ovat tärkeimpiä kriteereitä ostopäätöksen syntymiseen. Tuotetiedot ja tuotekuvaus ovat tämän selvityksen mukaan tärkeimmät tekijät ostopäätöksen kannalta. Vaatteet ja kengät olivat selkeästi suosituin verkkokaupasta hankittava kategoria.
Teoriaosuudessa keskityttiin kuluttajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupassa sekä laadukkaan verkkokaupan ominaisuuksiin. Teoriaosuudessa on käyty myös läpi muita tutkimuksia, joista selviää alueellisia ja tuotteellisia eroja kaupankäynnissä sekä kuluttajien arvostamia tekijöitä verkkokaupoissa.
Kyselyssä keskityttiin tekemään sähköinen kysely kuluttajille, jonka avulla selvitettiin kuluttajien ostokäyttäytymistä Varsinais-Suomen alueella. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitä seikkoja asiakas arvostaa verkkokaupassa asioidessaan. Kysely toteutettiin Webropol- kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi 50 Varsinais-Suomessa asuvaa henkilöä.
Tulosten perusteella saatiin tietoa siitä, mitä varsinaissuomalaiset kuluttajat verkkokaupassa arvostaa. Kyselystä saatiin selville, mitkä ovat tärkeimpiä kriteereitä ostopäätöksen syntymiseen. Tuotetiedot ja tuotekuvaus ovat tämän selvityksen mukaan tärkeimmät tekijät ostopäätöksen kannalta. Vaatteet ja kengät olivat selkeästi suosituin verkkokaupasta hankittava kategoria.