Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

YHDISTELMÄAJONEUVOJEN PAINORAJAMUUTOS SAHATAVARAKULJETUKSESSA

Haavisto, Mikko (2014)

 
Avaa tiedosto
Haavisto_Mikko_2014_05_13.pdf (355.2Kt)
Lataukset: 


Haavisto, Mikko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137609
Tiivistelmä
Yhdistelmäajoneuvojen painorajojen nostamisen muutos astui voimaan 1.10.2013. Valtionneuvoksen asetuksen 23. pykälän mukaan yhdistelmäajoneuvon kokonaismassaa voi nostaa 60 tonnista aina 68 tonniin asti pelkällä katsastuksella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan kilpailukykyä kiristyvillä sahatavaramarkkinoilla. Opinnäytetyö antoi toimeksiantajayritykselleni kattavat tutkimustulokset yhdistelmäajoneuvoilla tehtyjen kuormien suuruuden kehittymisestä. Aineisto oli kerätty kahdeksan kuukauden ajalta, jotta tuloksista tulisi mahdollisimman luotettavat.

Opinnäytetyössä käytetään kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto oli numeraalista dataa ja siitä oli mielekästä tehdä erilaisia vertailuja sekä laskelmia. Opinnäytetyöni lähtöajatuksena eli arviona tutkimustuloksesta oli, että Kuhmo Oy:n kuormakoko olisi kasvanut uuden lakimuutoksen johdosta 5 %.

Kuormat olivat kasvaneet tilavuuden osalta 3,02 % ja painon puolesta 3,90 %. Suurin kasvu oli tapahtunut sekoituskuormissa, joissa on sekä tuoretta että kuivaa sahatavaraa. Näissä paino kasvoi 6,10 % ja tilavuus 6,45 %. Konttikuormissa kehitys oli huonointa: kuormatilavuus oli pienentynyt 1,12 % ja paino 0,92 %.

Kehitysehdotukseksi tuli miettiä pakettien yksilöllinen punnitseminen, jotta painorajat saataisiin täytettyä mahdollisimman tarkasti, koska painot voivat vaihdella pakettien välillä suurestikin. Myös pakettien koon suurentamista kannattaisi harkita, mikäli uusilla korkeusrajoituksilla varustetut yhdistelmäajoneuvot olisivat tulossa. Kuljetusyritysten tulisi tutkia painavampien kuormien aiheuttama polttoaineen kulutus ja ajoneuvojen lisärasituksen aiheuttamat mahdolliset muut kustannukset.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste